Formule 1 regels van 2016 uitgelegd



Wat zijn de regels van de formule 1?

Formule 1 is de snelste sport ter wereld en kent een aantal belangrijke regels. Denk aan de puntentelling van de formule 1, maar ook regels om de races veilig te laten verlopen. Wij brengen het complete overzicht van formule 1 regels, geschreven op een begrijpelijke manier zodat een ieder de soms complexe regels eenvoudig kan begrijpen. Met de komst en het succes van Max Verstappen in de formule 1 krijgt de sport in Nederland steeds meer, nieuwe, fans.

Formule 1 regels

Formule 1 kent de nodige regelt, waarbij er steeds meer regels bij zijn gekomen de afgelopen jaren. Voor veel volgers van de sport wordt het steeds lastiger om de sport te begrijpen. Racingnews365.nl brengt het complete overzicht van de formule 1 regels. De regelgeving leggen wij uit zodat deze ook voor de minder fanatieke fans goed te begrijpen is.

Op deze pagina geven we u uitleg over een aantal basisregels in de formule 1:

  • Het formule 1 kampioenschap
  • Puntentelling formule 1
  • Indeling formule 1 weekend (trainingen, kwalificaties en race)
  • Vlaggen die gehanteerd worden in de formule 1
  • Uitleg over banden en pitsstops

Het formule 1 kampioenschap

Binnen het formule 1 kampioenschap wordt er geracet op diverse circuits in verschillende landen. Ieder jaar staan er minimaal 16 races op de formule 1 kalender. In 2016 worden er liefst 21 races verreden, een record in de geschiedenis van de f1. Traditioneel begint het seizoen in maart en is de laatste race in november.

Er moeten minimaal 18 auto’s deelnemen aan een seizoen. De laatste jaren werd dat soms maar net gehaald doordat er veel f1 teams failliet gingen en een aantal fabrikanten de sport verlieten. In 2016 staan er elf teams aan de start. Ieder team is verplicht om zichzelf in te schrijven met twee coureurs, hierdoor starten er 22 coureurs in het kampioenschap in 2016.

Tijdens iedere race moet er minimaal 305 kilometer afgelegd worden. Uitzondering hierop zijn races waarin er door bijzondere omstandigheden, zoals regen of een zware crash, de wedstrijd ingekort moet worden. Races waarin 75% of meer is afgelegd kunnen door de raceleiding stilgelegd worden, waarbij alle coureurs de volledige punten krijgen.

Puntentelling formule 1 kampioenschap

Binnen het F1 kampioenschap zijn er twee kampioenschappen. Er is een wereldkampioenschap voor de formule 1 coureurs, en een wereldkampioenschap voor de formule 1 teams. De formule 1 coureurs die in de top 10 van een race finishen krijgen WK punten. Aan het einde van het seizoen is de coureur met het meeste WK punten wereldkampioen. Bij een gelijke stand wordt er gekeken naar de meeste overwinningen.

Puntentelling formule 1 2016

PositiePunten
125
218
315
412
510
68
76
84
92
101

Hoe ziet een formule 1 raceweekend er uit?

Formule 1 races worden ook wel Grand Prix (of Grote Prijs) genoemd. Ieder weekend heeft eenzelfde opbouw, waarop er op de vrijdag de vrije trainingen zijn. Tijdens deze trainingen kunnen de coureurs en team diverse afstellingen proberen. Op de zaterdagmorgen staat een laatste vrije training op het programma. Zaterdagmiddag is er de kwalificatie die de startopstelling voor de race van zondag bepaald. Zondag wordt de formule 1 race (Grand Prix) verreden.

Formule 1 kwalificatie

De kwalificatie is onder verdeeld in drie delen, waarin de startpositie voor de race wordt bepaald aan de hand van de snelste rondetijd van de coureur.

Q1 – Alle 22 coureurs nemen deel aan deze sessie van 18 minuten. Ze mogen zoveel ronden rijden als ze willen in deze 18 minuten, waarin de snelste rondetijd telt. Na afloop van deze sessie vallen de langzaamste zes coureurs af. Zij starten de race zondag vanaf positie 17 tot en met 22, op basis van hun kwalificatie.

Q2 – De overgebleven 16 auto’s gaan door naar het tweede deel van de kwalificatie, het zogeheten Q2. Hierin strijden de coureurs om een plaats bij de tien snelste rijders die door gaan naar Q3. De formule 1 coureurs hebben 15 minuten de tijd om hun snelste rondetijd neer te zetten. De coureurs die buiten de top 10 vallen, starten de race vanaf positie 11 tot en met 16.

Q3 – Het laatste deel van de kwalificatie wordt ook wel de ‘top 10 kwalificatie’ genoemd. De snelste 10 rijders gaan de strijd met elkaar aan voor de poleposition, de eerste plaats op de startopstelling. De coureurs krijgen 12 minuten de tijd om de beste tijd neer te zetten. Op basis van de uitslag starten de coureurs de race op zondag vanaf positie 1 tot en met 10.

Race

De race wordt altijd op zondag verreden. Traditioneel was dat de races altijd om 14:00 nationale tijd starten, maar de laatste jaren zijn hier steeds meer wijzigingen in. Zo zijn er onder andere avondraces ingevoerd onder andere in Singapore. Races worden verreden over een vooraf vast gesteld aantal ronden per circuit gereden, waarbij de minimale lengte van een formule 1 race 305 kilometer bedraagt. Uitzondering vormt de GP van Monaco die ‘slechts’ 260 kilometer bedraagt.

Formule 1 races mogen maximaal twee uur duren. Mocht een race door een rode vlag onderbroken worden, bijvoorbeeld door een zwaar ongeval of noodweer, dan stopt de raceklok tijdens het stilleggen en wordt de race naderhand hervat., in het geval van veel ongevallen, vertraging en bijvoorbeeld door slecht weer. Een uitzondering op de raceafstand is het stratencircuit van Monaco. Hier is de totale raceafstand 260 km.

F1 races kennen allemaal dezelfde startprocedure. De coureurs rijden eerst een opwarmronde, waarna de op de startopstelling plaatsnemen. Daar worden de startlichten een voor een rood, waarna de race start op het moment dat de lichten uit gaan.

Formule 1 pitsstops en bandenreglement

prirelli

Alle formule 1 teams gebruiken dezelfde banden van bandenleverancier Pirelli. Pirelli bepaalt voorafgaand aan een race wat voor type banden ze meenemen naar een circuit. Hierbij geldt dat er diverse droogweerbanden zijn van super soft tot en met de harde banden. In zijn algemeenheid geldt dat een zachtere banden meer grip heeft en hierdoor sneller is, maar het grote nadeel van deze banden is dat deze veel sneller slijten.

 

 

Er zijn vijf type banden voor droog weer:

  • Ultra soft – Paarse markering
  • Super soft – Rode markering
  • Soft – Gele markering
  • Medium – Witte markering
  • Hard – Oranje markering

Er zijn twee type banden voor natte weersomstandigheden:

  • Intermediates – Groene markering
  • Full wets – Blauwe markering

Tijdens een race kunnen de fans zien of de rijders op gebruikte of nieuwe banden rijden. Nieuwe banden worden weergegeven met een vol rondje in de kleur van de bandencompound. Gebruikte banden worden weergegeven met een transparant rondje, omcirkeld met de kleur van de bandencompound. In dit rondje staat altijd de afkorting van de compound bijv. U, SS, S, M, H.

Tijdens de race moeten de coureurs verplicht een bandenstop maken om aan het reglement te voldoen. Alle coureurs moeten beide door Pirelli voorgeschreven bandencompounds gebruiken. Daarnaast slijten de banden te snel om zonder stop(s) een race uit te rijden. Bijtanken tijdens pitsstops is nog altijd verboden, coureurs moeten de race nu uitrijden met een volle tank benzine.

Betekenis vlaggen in de formule 1

De belangrijkste vlaggen die tijdens een race gezwaaid kunnen worden zijn:

  • Rood = wedstrijd wordt stilgelegd
  • Geel = Gevaar, snelheid minderen en NIET inhalen
  • Groen = Gevaar is voorbij, er mag ook weer ingehaald worden
  • Blauw = Coureur wordt erop gewezen dat er een snellere coureur achter hem zit die hem op een ronde achterstand wil zetten.
  • Zwart/Wit geblokt = Finishvlag, race is ten einde.

De winnaar van de formule 1 race is uiteraard degene die als eerste over de finish komt. De eerste tien coureurs krijgen WK punten en na afloop van de race wordt de stand in het kampioenschap verder bijgewerkt. De top 3 van de race mag plaatsnemen op het podium en worden geïnterviewd.

Overige formule 1 regels

  • Formule 1 coureurs mogen maar vijf motoren en hybride onderdelen gebruiken tijdens een seizoen
  • Een versnellingsbak moet zes races op rij gebruikt worden
  • Formule 1 teams mogen maximaal 15.000 kilometer per jaar testen. In de huidige auto mag alleen getest worden op vooraf vastgestelde dagen
  • Teams mogen maar met een auto per keer testen

Straffen voor f1 coureurs

Tijdens de race moeten de coureurs zich aan alle regels houden, bij overtreding van regels krijgen coureurs straffen. Een coureur kan een straf krijgen voor het veroorzaken van een botsing, het negeren van (blauwe) vlaggen of het te hard rijden in de pitsstraat. Afhankelijk van de overtreding kan een coureur diverse straffen krijgen:

  • Onreglementaire wissel van motor(delen) of versnellingsbak, wordt een coureur een X aantal plaatsen terug gezet op de startopstelling
  • Tijdsstraf tijdens de race genaamd stop n go
  • Drive through, waarbij de rijder door de pitsstraat moet rijden en geen pitsstop mag maken
  • Tijdsstraf aan het einde van de race
  • Zwarte vlag: coureur wordt uit de race gehaald

De formule 1 regels gaan de komende jaren nog verder veranderen. De FIA wil de sport leuker en spannender maken voor het publiek en is bezig met het opstellen van nieuwe f1 regels voor 2017. In 2017 moeten de auto’s stoerder en sneller worden. Zie ook deze artikelen omtrent dit onderwerp:

Nieuwe Formule 1 regels voor 2016 en 2017

Welke regels maken de F1 weer spannend?