Ferrari legt druk op concurrenten met tactische brief aan Charlie Whiting

Ferrari heeft het zijn concurrenten in de aanloop naar het volgende seizoen wellicht heel moeilijk gemaakt. Onderwerp van discussie is de ophanging, die vermoedelijk door verschillende teams gebruikt gaat worden in het volgende seizoen.

Een speciale techniek waarbij de voor- en achterophanging met elkaar verbonden is (de ‘FRIC-ophanging’) om de stabiliteit te vergroten, is sinds 2014 verboden. In de tussentijd hebben de teams echter een nieuw systeem bedacht, dat dezelfde functionaliteit heeft als de ‘FRIC-ophanging’, maar fysiek gezien niet hetzelfde is. Deze ‘truc’ is door Ferrari opgemerkt, waarop er actie ondernomen is door de Italiaanse renstal. Onder andere Mercedes en Red Bull Racing reden in 2016 met dit type ophanging.

Ferrari-ontwerper Simone Resta heeft in een brief aan Charlie Whiting gevraagd of Ferrari een dergelijk systeem in gebruik mag nemen, of dat dit in strijd is met de reglementen. Het antwoord hierop was duidelijk: dit mag niet. Hierop is een brief verstuurd aan alle teams, om te verduidelijken dat deze constructie niet toegestaan is voor volgend seizoen.

De uitleg van Whiting wordt echter ter discussie gesteld binnen de paddock. Een aantal teams is van mening dat het niet in strijd is met de reglementen en dus gewoon toegestaan is. Dit stelt de teams voor een groot dilemma: de ophanging aanpassen en veel tijd verliezen in het ontwikkelingsproces of de gok wagen met de kans dat de wagen wordt afgekeurd. De teams hebben niet veel tijd meer over, de eerste test staat namelijk op 27 februari op het programma.