Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Achtergrond: de ongekende pechreeks van Daniel Ricciardo

De woede zat even heel diep bij Daniel Ricciardo: de Australiër moest tijdens het tweede kwalificatiesegment op het circuit van Suzuka uitstappen, nadat zijn Renault-motor de geest had gegeven. Voor de zoveelste keer in een paar maanden tijd werd Ricciardo in de weg gezeten door mechanische panne.

Sinds zijn zege in Monaco heeft Ricciardo de gang naar het erepodium niet meer weten te maken, waar teammaat Max Verstappen in de tussentijd vijfmaal bij de beste drie eindigde. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Ricciardo het onder gelijke omstandigheden moet afleggen tegen zijn jongere teammaat, maar dat hij veel pech heeft valt niet te ontkennen. Racingnews365 zet de pechreeks van Ricciardo sinds de Oostenrijkse GP onder elkaar.

Oostenrijk: uitlaatprobleem in race Waar Verstappen de GP van Oostenrijk op zijn naam schrijft, komt Ricciardo met een nulscore terug uit het Alpenland. De Australiër heeft het voor zijn uitvalbeurt sowieso al lastig met het managen van de banden, maar een kapotte uitlaat gooit definitief roet in het eten. Duitsland: motorwissel, vermogenverlies in race Na een probleemloos weekend in Silverstone, waar Ricciardo er gewoonweg zelf niet aan te pas komt (zesde startplaats, vijfde over de meet na uitvalbeurt Verstappen), slaat de pechduivel weer toe in Duitsland. Voorafgaand aan het treffen op de Hockenheimring wordt besloten om motorcomponenten te wisselen, zodat Ricciardo’s kansen voor de Hongaarse GP geen deuk oplopen. Het brengt de Australiër precies niets: vanaf startplaats negentien moet hij, rijdend op P6, na 27 ronden opgeven vanwege het verlies van vermogen in de Renault-motor. Hongarije: regen in de kwalificatie De Hongaarse pech is ditmaal niet te wijten aan mechanische problemen, maar het maakt de druiven niet minder zuur. Van Red Bull Racing wordt verwacht dat ze op de Hungaroring mee kunnen strijden om de knikkers, maar Verstappen en Ricciardo wordt eigenlijk alle kansen al ontnomen op de zaterdag. In een verregende kwalificatie komen de Red Bull-mannen er totaal niet aan te pas: Ricciardo haalt het derde segment niet eens. Vanaf startplaats twaalf weet hij zich toch nog knap naar P4 te knokken.

België: regen in de kwalificatie en slachtoffer van startcrash Ook op Spa-Francorchamps komt Ricciardo niet in het stuk voor. In een natte kwalificatie moet de Australiër het ditmaal stellen met P8, hij wordt onderdeel van de forse startcrash nadat de gekatapulteerde Fernando Alonso hem op de achtervleugel raakt. De Red Bull wordt gerepareerd en kan later op grote achterstand weer naar buiten, maar zou alsnog uitvallen. Italië: motorwissel en kapotte koppeling Voor Monza wordt dezelfde truc uitgehaald als dat voor de race op de Hockenheimring het geval was. Red Bull verwacht in Singapore sterk te zijn en zodoende monteert men nieuwe motorcomponenten in de race daarvoor. Ricciardo begint daarom als negentiende aan de Italiaanse GP en moet zich andermaal een weg naar voren banen. Rijdend op P11 doet een kapotte koppeling hem in ronde 23 de strijd staken. Rusland: motorwissel In Singapore herhaalt het Silverstone-tafereel zich: eindelijk is er weer eens een probleemloos weekend, maar nu is Ricciardo niet op zijn allersterkst. Op de baan waar hij in de voorgaande vier edities telkens op het podium eindigde komt hij ditmaal niet verder dan P6, in zowel kwalificatie als race. Op het Sochi Autodrom wordt er weer een nieuwe krachtbron geïnstalleerd en daarom start Ricciardo ook in Rusland vanuit het achterveld. Vanaf P18 rijdt de Australiër naar een zesde plek aan de meet. Japan: motorfalen in kwalificatie Op het circuit van Suzuka moet Red Bull Racing proberen om de Ferrari’s bij te houden in kwalificatiemodus, om aanspraak te maken op een podiumplaats. Verstappen doet dat uiteindelijk vrij eenvoudig – hij blijft ze zelfs beiden voor. Ricciardo heeft echter wederom geen geluk. Zijn Renault-motor begeeft het voordat hij het tweede segment aan kan vallen en daarom is P15 het hoogst haalbare. Op zondag scheurt Riccardo knap naar de vierde plaats, maar er had waarschijnlijk meer ingezeten als zijn krachtbron hem op zaterdag niet in de steek had gelaten.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'