'Actieve vering komt terug om het inhalen te bevorderen'

13 apr. 08:20 Redactie

Formule 1 onderzoekt 'inhaalprobleem'


Kampt de Formule 1 met een 'inhaalprobleem'? Dat is de vraag die Ross Brawn momenteel aan het beantwoorden is, stelt Auto, Motor und Sport. Volgens het Duitse blad zijn de huidige regels de aanleiding voor Brawn om het 'probleem' te onderzoeken.

De eerste Grand Prix van het seizoen, in Australië, baarde iedere Formule 1-liefhebber zorgen. Slechts vijf inhaalacties werden er geplaatst gedurende anderhalf uur racen. Het was daarom begrijpelijk dat de nieuwe regels direct onder vuur lagen. Daarnaast klaagden een aantal coureurs dat ze veel last hadden van de 'vuile' lucht van hun voorganger, waardoor inhalen nog lastiger werd.

De tweede Grand Prix, in China, was echter 'perfect', volgens Auto, Motor und Sport. Het blad telde 33 inhaalacties en vond dat een perfect aantal. Bij een heel hoog aantal (boven de 100) inhaalacties lijkt het inhalen te simpel voor de fans, bij te weinig inhaalacties is er nauwelijks actie op de baan. Daarnaast werden er veel 'uitremacties' geplaatst, in plaats van de beruchte 'DRS-acties'. Deze inhaalacties op het rechte stuk worden door veel fans verafschuwt omdat het te kunstmatig en te voorspelbaar is.

Het is dus nog vroeg dag om te bepalen of de Formule 1 met de huidige aerodynamische regelgeving (die vastligt tot 2021) kampt met een 'inhaalprobleem. Mocht echter blijken dat de Formule 1 inderdaad met een 'inhaalprobleem' kampt, dan denkt Ross Brawn erover om de actieve vering terug te laten keren in de Formule 1. Actieve vering is al sinds 1994 verboden, maar volgens Auto, Motor und Sport vindt Ross Brawn deze techniek ideaal om meer actie op de baan te creëren.

Foto: Force India F1 Team

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen