Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Albon: "Dan was ik vorig jaar veel beter geweest"

Alexander Albon weet wel hoe hij een klap moet incasseren. Ondanks dat hij meent dat er wat verzachtende omstandigheden waren voor zijn tegenvallende optreden in 2020, heeft hij geen moment bij de pakken neergezeten en richt hij zich vol op een terugkeer in de sport.

Kort voor Kerst kreeg Alexander Albon het gevreesde belletje van Christian Horner. Tijdens het telefoongesprek kreeg hij te horen dat hij in 2021 slechts reservecoureur zou zijn van Red Bull en dat Sergio Perez hem kwam vervangen. Het kwam als een harde klap aan, herinnert hij zich in gesprek met onder meer RacingNews365. "Het was natuurlijk zeer teleurstellend, want dit (de Formule 1, red.) is de droom van iedere coureur. Ik focuste me echter al weer snel op de toekomst. Het heeft geen zin om medelijden met jezelf te hebben. Je moet zoveel mogelijk doen om weer terug in het stoeltje te komen. Dat is mijn doel voor volgend jaar, maar ik moet ook klaar zijn voor het komende seizoen. Je weet niet wat er allemaal kan gebeuren met het coronavirus dat er nog steeds is." Het feit dat hij niet voor het eerst een sportieve klap moest incasseren, hielp Albon om sterk in zijn schoenen te blijven staan. "Ik heb al in deze situatie gezeten gedurende mijn carrière. Het was geen uitzichtloze situatie toen ik het nieuws hoorde, er speelden geen violen op de achtergrond toen ik het nieuws ontving", grapt hij. "Ik heb vertrouwen in mezelf en weet dat ik terug kan slaan. Dat is het doel." In 2021 zal hij zich alleen als test- en reservecoureur voor het F1-team en parttime DTM-coureur nuttig kunnen maken voor Red Bull. Maar dat maakt Albon niet uit, hij gaat er gewoon vol voor. "Deze winter draaide er vooral om dat ik zo klaar en zo fit mogelijk ben en veel simulatorwerk doen." "Er zullen ook dagen komen dat ik bijvoorbeeld een bandentest kan doen en dat soort activiteiten. Ik kan de resultaten van anderen niet beïnvloeden. Ik moet gewoon honderd procent geven als reservecoureur, Red Bull helpen met de huidige wagen en de wagen voor 2022." Artikel gaat verder onder de quote .

Er speelden geen violen op de achtergrond toen ik het nieuws ontving

Alexander Albon

Ondanks zijn degradatie voelt Albon nog steeds veel vertrouwen van Horner en Marko. "Ik zal dit jaar niet racen in de Formule 1, tenzij er iets bijzonders gebeurt natuurlijk. Ik zal in de DTM mijn uiterste best doen. Het team weet bovendien waar ik toe in staat ben. Als ze niet in me geloofden, dan hadden ze me al op straat gezet. Van mijn kant weet ik dat ze me vertrouwen en dat ze geloven in mijn kunnen. Nu moeten we zien hoe het dit jaar zal gaan." "Zoals ik al zei, het is me al eens eerder overkomen", zo gaat de 24-jarige coureur verder. "Het is zeker niet de eerste keer dat ik zonder stoeltje zit. Wat ik heb geleerd van vroeger is dat ik het stoeltje heel graag wil, en daardoor heb ik veel toewijding en zal ik niet zomaar stoppen. Ik moet me gewoon weer terug focussen. Ik heb het al eens eerder overleefd en ben al eens eerder teruggekomen door hard te werken. Zoals ik al zei: ik wil dat stoeltje terughebben." Als hij wordt gevraagd of zijn tegenvallende prestaties in 2020 kwamen door de soms wat lastig te besturen Red Bull, geeft hij toe dat het zeker een rol zal hebben gespeeld. Maar, hij wil er zeker niet te lang bij stilstaan. "Het was geen geheim dat het een lastige wagen was en het vorig jaar een lastig seizoen was voor mij. Je moet gewoon incasseren, dat moet gewoon. Als reactie ga ik niet denken 'waarom zus, waarom zo?' Nee, ik stel mezelf de vraag wat ik kan doen om weer terug in F1 te komen en weer te kunnen strijden." "Al heel lang sta ik er zo in. Ik vraag me altijd af wat ik nu kan doen om in een betere positie terecht te komen. Ik moest daarom na het nieuws meteen weer terug in de positie komen waar je als coureur iets kan doen om weer een goede kans te kunnen verdienen. Voor mij draaide het er dan ook om om niet negatief te zijn en er meteen weer vol voor te gaan." Voor Albon is het devies dan ook duidelijk voor 2021: leren, leren, leren. "Dit jaar zal ik niet heel veel in de wagen zitten, maar ik zal wel bij de races zijn, meer zien en leren, zodat ik de technische kant ervan beter kan begrijpen. Maar het was ook een lastige wagen vorig jaar en ik weet dat de prestaties ook veel beter waren geweest als ik me beter had gevoeld in de wagen. Dat doe ik nu ook met de nieuwe wagen. Het draait erom dat de wagen beter wordt en dat is iets waar ik gedurende de winter veel mee bezig ben (geweest)", aldus de reservecoureur van Red Bull-coureur.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'