Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Albon hekelt incosistentie van FIA na straf: "Coureurs weten niet wat wel en wat niet mag"

Alex Albon uit zijn frustratie nadat hij tijdens de sprintrace in Oostenrijk een tijdstraf kreeg doordat hij Lando Norris van de baan zou hebben geforceerd. Het is volgens de Britse Thai onduidelijk waar de grenzen liggen.

Alex Albon verloor kostbare posities na een tijdstraf van vijfseconden in de sprintrace waardoor hij de race op zondag op P15 moest starten. De wedstrijdleiding was van mening dat de coureur van Williams Lando Norris van de baan zou hebben geduwd toen de McLaren-coureur hem wilde inhalen. "Norris reed in de inhaalactie aan de buitenkant van bocht 3 en zat tenminste volledig naast Albon tijdens de manoeuvre. Albon reed helemaal naar buitenkant en forceerde Norris van de baan af. Norris deed het juiste om een botsing te voorkomen", zo luidt de beredenering van de gegeven straf in een document van de FIA. De coureur van Williams kon er naar eigen zeggen echter niet veel aan doen. "Doordat hij veel later remde, kwam ik in de vuile lucht terecht in het midden van de inhaalactie. Ik had niet veel grip en ging door onderstuur wijd. Het was geen poging om hem van de baan te duwen", legt Albon uit aan de media, waaronder RacingNews365. Albon vindt de vijf seconden tijdstraf en de twee strafpunten op zijn racelicentie dan ook 'oneerlijk'. De Brit benadrukt dat hij geen coureur is die iemand expres van de baan af forceert.

'Moving goalposts'

In de Grand Prix van Brittannië werd er door de FIA al gekeken naar incidenten waarin coureurs van de baan af zouden zijn geforceerd, maar toen werden er geen straffen uitgedeeld. Volgens Albon heeft dit invloed gehad op de keuzes van de wedstrijdleiding in Oostenrijk. "We klaagden erover (in Silverstone, red.) en dan gaan ze er strenger op zijn in de volgende race", vertelt Albon. Hij is van mening dat de gegeven straf een voorbeeld is van inconsistentie van de beslissingen van de wedstrijdleiding. "We hebben in de rijdersbriefing lang over dit soort dingen gepraat. Als mensen klagen over een beslissing dan zijn ze de volgende race extra streng omtrent zo'n zelfde soort incident. We hebben het na Silverstone gehad over het principe 'laat ze racen' en dan kunnen we niet racen in Oostenrijk..." "Het is lastig doordat de grenzen blijven veranderen. We weten niet wat we wel en niet kunnen doen. Maar goed... het is wat het is", sluit Albon gefrustreerd af.

Viaplay
x
LIVE Eerste vrije training Formule 1 GP China 2024