Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Alle partijen ontevreden' na FIA-discussie over incident Verstappen en Hamilton

Nadat de FIA oordeelde dat Max Verstappen geen straf kreeg voor zijn verdedigingsactie op Lewis Hamilton in Brazilië werd het besluit door verschillende partijen bekritiseerd. Soortgelijke incidenten werden volgens McLaren-teambaas Andreas Seidl wél bestraft. De inconsistentie leidt tot ergernis bij meerdere teams en coureurs.

Tijdens de Grand Prix van Brazilië werd door de FIA besloten dat het incident tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton niet verder werd onderzocht. De Nederlander zou Hamilton volgens Mercedes van het circuit af hebben gedrukt, maar het veiligheidsorgaan van de motorsport wilde het incident niet verder onderzoeken. Andreas Seidl uit zijn ongenoegen over de situatie op Interlagos. "Ik denk dat alle partijen over het algemeen niet tevreden zijn", zegt de McLaren-teambaas tegen onder meer RacingNews365. "Ik zou zeggen dat het niet kristalhelder is allemaal. We snappen dat elke zaak een individuele aanpak heeft, maar tegelijkertijd moet het mogelijk zijn om meer duidelijkheid te geven." Voor een soortgelijk incident in Oostenrijk kreeg Lando Norris wél een tijdstraf, tot ongenoegen van Seidl.

Teams en coureurs moeten 'FIA-handboek' krijgen

Volgens Seidl heeft Norris in de coureursbriefing gevraagd naar wat meer duidelijkheid, bijvoorbeeld of er verschil is tussen de situaties als er gravel naast het asfalt had gelegen. Uiteindelijk wil de McLaren-teambaas dat er een soort handboek wordt gemaakt zodat de coureurs kunnen lezen en begrijpen wat de aanpak van de FIA is en hoe de regels kunnen verschillen. "Het is heel belangrijk dat we de situatie goed gaan evalueren met alle betrokken partijen", vervolgt Seidl. "Misschien moeten we wederom gaan vastleggen wat volgens verwachting toegestaan is en wat niet. Misschien is het mogelijk om vijf of zes verschillende situaties klaar te leggen voor een aantal verschillende circuit lay-outs." Na de vrijdagbriefing in Qatar is er al het een en ander duidelijker geworden, moet Seidl toegeven. "Maar er zijn nog steeds wat vraagtekens en ik denk dat dit verduidelijkt moet gaan worden."

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden