Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
6e
7.0

Visa Cash App RB

Ricciardo & Tsunoda
Nationaliteit ita Italiaans
Thuisbasis Faenza, Italië
Actief sinds 2006
Teambaas Laurent Mekies

Het seizoen van 2023 leek niet al te best te verlopen voor het Italiaanse team, omdat ze lange tijd laatste stonden. Echter maakte het team een inhaalslag en eindigde uiteindelijk als achtste. Inmiddels heet het team geen AlphaTauri meer, maar Visa Cash App RB. Wat kan het zusterteam van Red Bull laten zien met het rijdersduo van Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo in 2024?

Weddenschappen Visa Cash App RB

Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

F1-seizoen 2024

Positie WK 6
WK-punten 7.0
Podiumplaatsen 0
Polepositions 0

F1-historie

Wereldtitels 0
WK-punten 816
Podiumplaatsen 5
Polepositions 3

Wat begon al Minardi

De oorsprong van het team gaat terug tot Minardi, dat van 1985 tot 2005 in de F1 reed. Hoewel het team een ​​grote fanbase had, eindigde het Italiaanse team nooit op het podium en eindigde het slechts drie keer als vierde.

Eigenaar Paul Stoddart vroeg potentiële kopers om de traditionele basis van het team in Italië te behouden, waarbij Red Bull GmbH ermee instemde het hoofdkantoor van de renstal in Faenza te houden tot ten minste 2007.

Hoewel Red Bull de naam Minardi verliet, gebruikten ze een Italiaanse tint in de nieuwe naam van het team om te verwijzen naar hun afkomst. Aanvankelijk heette het team Toro Rosso, maar de naam werd veranderd in Scuderia Toro Rosso, aangezien 'scuderia' (renstal) vaak wordt toegepast op Italiaanse autosportteams zoals Ferrari.

Red Bull koopt het team, Toro Rosso ontstaat

Vitantonio Liuzzi en Scott Speed ​​waren in 2006 de eerste coureurs van het team, met Neel Jani als test- en reservecoureur. Het chassis uit 2006, de STR1, was een aangepaste versie van de auto van Red Bull uit het vorige seizoen.

Het team gebruikte Minardi's levering van Cosworth-motoren uit 2005, omdat de nieuw gebouwde modellen te duur waren voor kleinere teams. Teams als Super Aguri en Midland waren er op tegen dat de voortzetting van de regeling van Minardi niet zou moeten worden toegestaan, aangezien deze gebaseerd was op hun slechte financiële situatie, waardoor Toro Rosso een voordeel zou hebben. Het team gebruikte ook Michelin-banden.

Toro Rosso worstelde naarmate het seizoen 2006 vorderde, terwijl hun concurrenten hun nieuwe V8-motoren ontwikkelden. Het beste resultaat van het team kwam dankzij Liuzzi's achtste plaats tijdens de GP van de Verenigde Staten.

Het team stapte het jaar daarop uiteindelijk over op 2006-specificatie Ferrari V8-motoren en nam het contract over dat Red Bull met de Scuderia verbrak. De Oostenrijkse renstal stapte over naar de Renault-krachtbron. Liuzzi en Speed ​​werden behouden voor een tweede seizoen, met Sebastien Bourdais als testrijder. Net als in 2006 had Toro Rosso een groot deel van het jaar te kampen met fouten door de coureurs en problemen met de betrouwbaarheid.

Omdat Speed ​​tot op dat moment in het seizoen geen punt had gescoord, werd hij na de Europese GP ontslagen. Na publiekelijk kritiek te hebben geuit op het team, werd de Amerikaan vervangen door BMW Sauber-ontwikkelingscoureur Sebastian Vettel. De resultaten verbeterden voor het einde van het seizoen, waarbij de Duitser als vierde eindigde en Liuzzi als zesde finishte in de Chinese GP, de beste resultaten van het team tot dan toe.

			© Toro Rosso
	© Toro Rosso

Vettel verbluft de F1-wereld in Monza

Vettel en Sebastien Bourdais reden in 2008 voor het team, waarbij laatstgenoemde zijn eerste punten scoorde met een zevende plaats in Australië. Vettel eindigde als vijfde in Monaco terwijl het team in de loop van het jaar verbeterde, met beide auto's in de top zes voor een groot deel van de Belgische GP. In auto's met banden die beter geschikt waren voor de extreem natte omstandigheden, eindigden Vettel en Bourdais respectievelijk als vijfde en zevende.

Niets vergeleken met de schok die Toro Rosso op de natte Italiaanse GP meemaakte. Vettel pakte op een nat Monza poleposition voordat hij de eerste overwinning van hem en het team behaalde, voor Heikki Kovalainen en Robert Kubica. Het was de eerste overwinning door een ander Italiaans team dan Ferrari sinds de Duitse GP van 1957. Het was ook enige tijd de eerste en enige overwinning tot nu toe voor een Ferrari-motor in een klantenchassis.

Vettel eindigde het jaar met het scoren van 35 van de 39 punten van het team, waarmee Toro Rosso voor de eerste en enige keer in hun geschiedenis het seniorenteam Red Bull-team. Dankzij de inspanningen van de Duitser verdiende hij ook een promotie voor Red Bull in het seizoen van 2009.

Een stap terug en weer een stap verder

Nu Vettel promoveerde en de gepensioneerde David Coulthard verving bij Red Bull, kreeg Bourdais voor het seizoen 2009 gezelschap van Sebastien Buemi.

Teambaas Franz Tost verklaarde voor het seizoen dat het moeilijk zou worden voor het team om hun vorm van 2008 te evenaren, en dat bleek het geval te zijn. Bourdais werd in juli ontslagen vanwege teleurstellende resultaten, waarbij het team Jaime Alguersuari binnenhaalde als zijn vervanger. Toro Rosso eindigde het jaar als tiende in het constructeurskampioenschap met slechts acht punten, na ingehaald te zijn door Force India dankzij hun podiumplaats in België.

Buemi en Alguersuari keerden terug in 2010. Laatstgenoemde scoorde zijn eerste F1-punten door als negende te eindigen in de Maleisische GP. Toro Rosso scoorde nog zes keer punten en eindigde het jaar als negende met 13 punten voorsprong op Lotus, HRT en Virgin.

Beide coureurs werden in 2011 behouden terwijl Daniel Ricciardo, de test- en reservecoureur van het team, aan elke vrije training deelnam. Toro Rosso zette een belangrijke stap voorwaarts ten opzichte van het voorgaande jaar met Buemi die punten scoorde bij de seizoensopener in Australië. Het team eindigde het jaar met 41 punten, drie punten achter Sauber op de zevende plaats.

Ricciardo en Jean-Eric Vergne werden binnengehaald voor het F1-seizoen in 2012 en de zaken begonnen goed na het behalen van punten in Australië en Maleisië. Daarna moest het team wachten op de GP van België, om weer punten toe te voegen. Terwijl Toro Rosso's vorm daarna weer verbeterde, sloten ze het jaar af met slechts 26 punten voorsprong op teams als Caterham, Marussia en HRT.

Beide coureurs behaalden het jaar daarop vergelijkbare resultaten toen Toro Rosso als achtste eindigde met 33 punten, hoewel ze 28 punten meer scoorden dan Williams.

Ricciardo vertrekt en Verstappen debuteert in F1

Voorafgaand aan de Italiaanse GP van 2013 kondigde Red Bull aan dat Ricciardo Webber zou gaan vervangen. Daniil Kvyat werd binnengehaald als zijn vervanger, terwijl Toro Rosso ook de overstap maakte naar de Renault-krachtbron met het ondertekenen van een langetermijndeal met de Franse fabrikant.

Vergne kwalificeerde zich als zesde voor de Australische GP, de beste startpositie van het team sinds de Britse GP in 2013. De Fransman eindigde als achtste en Kvyat als negende, terwijl de Rus zijn punten nog verder aanvulde met een tiende plaats in Maleisië.

Voorafgaand aan de Belgische GP maakte Toro Rosso bekend dat de 16-jarige Max Verstappen aan het einde van het seizoen Vergne zou vervangen. Het nieuws zorgde ervoor dat de Fransman geen stoeltje meer had, maar toen Red Bull aankondigde dat Kvyat de vertrekkende Vettel aan het einde van het seizoen zou vervangen, kreeg hij meer hoop op het behouden van een stoel. Uiteindelijk werd Carlos Sainz gekozen als partner van Verstappen, terwijl Toro Rosso het seizoen als zevende afsloot met 30 punten.

De jonge line-up bleek een succes met Sainz die punten scoorde bij zijn debuut terwijl Verstappen zicht had op een puntenfinish, maar uitviel met een motorprobleem. De Nederlander behaalde twee vierde plaatsen in Hongarije en de VS, terwijl Toro Rosso het jaar afsloot met 67 punten, hun meest succesvolle F1-seizoen in termen van punten. Verstappen scoorde 49 van die punten in vergelijking met de 18 punten van Sainz.

Toro Rosso koos in 2016 voor Ferrari-motoren, waarbij het team gebruik maakte van 2015-motoren. Na Kvyat's trage start van het seizoen bij Red Bull, koos Oostenrijkse renstal ervoor om Verstappen naar het seniorenteam te promoveren terwijl hij de Rus stuurde terug naar Toro Rosso. Het team eindigde het jaar als zevende in het constructeurskampioenschap met 63 punten, slechts 13 punten achter McLaren.

Na slechts een jaar met een Ferrari-krachtbron schakelde Toro Rosso voor seizoen 2017 terug naar Renault, waarbij Sainz en Kvyat ook behouden bleven. Het team eindigde het jaar als zevende met 53 punten, terwijl Pierre Gasly werd aangekondigd als Kvyat's vervanger voor een niet-gespecificeerd aantal races, te beginnen met de Maleisische GP voorafgaand aan zijn overstap in 2018 naar de renstal.

Sainz, die al had ingestemd met Renault in 2018, mocht zich bij het Franse team voegen tijdens de Amerikaanse GP en omdat Gasly vanwege de laatste ronde van het Japanse Super Formula Championship niet beschikbaar was, reden Brendon Hartley en Kvyat voor het team. Helmut Marko kondigde echter kort daarna aan dat de Rus niet zou terugkeren naar het team, met Hartley en Gasly als koppel voor de rest van het jaar.

			© Red Bull Content Pool / Getty Images
	© Red Bull Content Pool / Getty Images

De switch naar de Honda-motor

Toro Rosso beëindigde hun Renault-deal om een ​​volledige samenwerking met Honda te tekenen. Deze stap kwam nadat McLaren hun banden met de Japanse fabrikant had verbroken, waardoor Toro Rosso als vlaggenschipteam directe fabrieksondersteuning van de Japanners kon krijgen.

Zowel Gasly als Hartley keerden terug, maar hoewel de Honda-motor veelbelovend was tijdens de tests voorafgaand aan het seizoen, vertaalde dit zich niet in succes toen het seizoen eenmaal begon. Betrouwbaarheidsproblemen plaagden het team het hele jaar door, vooral bij Hartley, waardoor het team slechts 33 punten scoorde, waarvan 29 van Gasly.

De Fransman promoveerde in 2019 naar Red Bull, waarbij Kvyat terugkeerde naar Toro Rosso als zijn vervanger nadat hij in 2017 was ontslagen. Hartley werd ook ontslagen, dit ten gunste van Alexander Albon. De Thais-Britse coureur begon het seizoen sterk en eindigde als tiende in Australië, terwijl hij Gasly een groot deel van de race achter zich hield. Beide coureurs eindigden in de punten in Monaco, de eerste keer dat het team dat deed sinds de Spaanse GP van 2017.

Kvyat scoorde de eerste podiumplaats van het team sinds de Italiaanse GP van 2008 dankzij een derde plaats tijdens de door regen geteisterde Duitse GP, waarbij Albon als zesde eindigde. Omdat Gasly niet in staat was te imponeren bij Red Bull, werd hij teruggestuurd naar Toro Rosso en promoveerde Albon naar het seniorenteam. De verhuizing wierp zijn vruchten af ​​voor Gasly, de Fransman vond zijn snelheid terug met de renstal uit Faenza.

Tijdens de chaotische Braziliaanse GP behaalde Gasly een derde podium voor het team nadat hij Lewis Hamilton naar de finish had afgeweerd, en uiteindelijk als tweede te eindigen, terwijl het punt van Kvyat in Abu Dhabi de 500e van het team was. Toro Rosso eindigde het jaar als zesde met 85 punten, slechts zes achter Renault.

Toro Rosso wordt AlphaTauri

Toro Rosso werd omgedoopt tot Scuderia AlphaTauri voorafgaand aan het 2020-seizoen om het gelijknamige modemerk van Red Bull te promoten.

Kvyat en Gasly vormden de line-up van het team, waarbij de Fransman punten scoorde tijdens de seizoensopener in Oostenrijk. De renstal scoorde in het AlphaTauri-tijdperk hun eerste podium en eerste overwinning tijdens de Italiaanse GP. Gasly pakte zijn eerste carrière-overwinning en eindigde voor Sainz en Lance Stroll op het podium. Hij werd hiermee de eerste Franse coureur die won sinds Olivier Panis de GP van Monaco in 1996 op zijn naam schreef. Het was ook de eerste keer sinds de Hongaarse GP van 2012 dat geen enkele Red Bull-, Mercedes- of Ferrari-coureur het podium niet haalde.

AlphaTauri sloot het jaar af met 107 punten, slechts 24 punten achter Ferrari voor de zesde plaats in het klassement. Terwijl Gasly werd behouden voor het seizoen van 2021, werd Kvyat vervangen door Yuki Tsunoda.

In 2021 ging het eveneens goed voor Gasly, die een enorm sterk seizoen reed voor AlphaTauri. Met de negende plaats op zak sluit hij het seizoen af, maar bij teamgenoot Tsunoda ging het minder goed. Zijn rookiejaar kent veel teleurstellingen en fouten. Uiteindelijk sluit de jonge Japanner 2021 in stijl af met de vierde plaats in Abu Dhabi, al kwam hij in de coureursstand niet verder dan de veertiende plaats.

In 2022 kende AlphaTauri een moeilijk seizoen. Tsunoda maakte daarentegen beduidend een betere indruk dan het jaar daarvoor en ook Gasly presteerde goed. De Fransman zag echter geen kans meer bij de Italiaanse renstal aangezien Sergio Perez een vaste plek lijkt te hebben bij Red Bull en er in de nabije toekomst dus geen promotie in lijkt te zitten.

Gasly koos ervoor om in 2023 voor Alpine te rijden en dus zal Nederlander Nyck de Vries de nieuwe teamgenoot zijn van Tsunoda bij AlphaTauri. De Vries maakte een goede indruk in zijn invalbeurt bij Williams bij de Grand Prix van Italië en daarom was het eigenlijk niet de vraag of hij in de Formule 1 zou komen, maar bij welk team. Wat kunnen hij en Tsunoda in 2023 laten zien?

De comeback in het 2023 seizoen van AlphaTauri in de F1

AlphaTauri kende een zeer rommelig Formule 1-seizoen. De resultaten vielen in het begin tegen, en het team stond voor een lange tijd onderaan. Omdat Nyck de Vries niet aan de verwachtingen van het team voldeed, werd hij halverwege het seizoen vervangen door Daniel Ricciardo, waardoor hij weer terugkeerde binnen het Red Bull-netwerk. Echter brak de Australiër zijn pols tijdens de GP van Zandvoort, waardoor Liam Lawson zijn plaats voor een aantal Grand Prixs innam. In totaal reden maar liefst vier coureurs voor het Italiaanse team.

Bij de GP van de Verenigde Staten keerde de Australiër terug naast zijn teamgenoot Yuki Tsunoda. In de laatste races van het seizoen leek de prestatie van het team beter, waardoor ze veel belangrijke punten voor het team konden scoren. Hierdoor eindigden ze uiteindelijk als achtste.

Teamnaam wijziging: van AlphaTauri naar Visa Cash App RB

Het voormalige AlphaTauri zal in 2024 onder de naam Visa Cash App RB gaan rijden. Cash App, een app die gemakkelijk geldoverdrachten mogelijk maakt, is momenteel al sponsor van Red Bull en onderhoudt nauwe banden met Visa, het wereldwijd bekende creditcardmerk. Beide merken zagen de waarde van een hoofdsponsorschap in en zijn nu de nieuwe naamgevers van AlphaTauri.

Hugo Boss lijkt echter niet volledig uitgesloten te zijn. Het kledingmerk zou wel eens prominent aanwezig kunnen blijven, mogelijk met rode logo's op de Visa Cash App-bolide. Bovendien lijken ze hoogstwaarschijnlijk ook de kledingsponsor te worden. Voor ORLEN geldt een soortgelijk scenario: zij blijven aan boord als sponsor.

Hoe zal het Visa Cash App RB team presteren in seizoen 2024?

Verstappen aast op zijn eerste overwinning in China. Pak 50 keer jouw inzet bij Unibet als Verstappen de snelste ronde rijdt en wint!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!
Viaplay
x
Live Reacties na dominante pole Verstappen