Analyse: 'De anderhalve seconde die Red Bull nooit won'

15 mei 11:50 Redactie

Red Bull fans teleurgesteld in progressie van het team


Moet de CAPSLOCK AAN of uit? Kunnen we nog iets nieuws verzinnen en het als nieuws verkopen? Ja, vast! Het was vorige week de dolle stierenweek in Nederland op sommige sites. Iets dat begon als een simpel berichtje op een forum werd soms massaal overgenomen. 

Een 'nieuwe' auto die anderhalve seconde per ronde sneller was, het was het sprookje waarin veel fans graag wilden geloven. Voor veel fans liep het uit op een teleurstelling.

Formule 1 werkt zo niet


In de moderne Formule 1 is het onmogelijk om binnen enkele races even 1,5 seconde te winnen. De auto's worden ontworpen en ontwikkeld door een team van 500 tot 750 mensen bij de topteams. Vanaf juni 2016 is dat team volop bezig geweest om een nieuwe RB13 te ontwikkelen. In die periode hebben alle afdeling 1001 ideeën getest, van aerodynamische toepassingen tot elektronica. Van diverse principes voor de ophanging tot en met de vorm van de spiegels. Alles komt naar voren. Dat gehele proces van een maand of negen zorgde voor de geboorte van een gloednieuwe RB13 voor Max en Daniel.

Vroeger, in de jaren 60 en 70, toen de ontwerpers van de F1-auto's nog uitvinders waren met een potloodje achter hun oren, boekten teams soms nog belachelijke vooruitgang. Het was een soort van industriële revolutie in de Formule 1. Er kwamen vleugels, er werd voorzichtig nagedacht over aerodynamica, het gebruik van lichtere materialen e.d. Een team van 15-25 mannen stond al rokend in de garage te werken aan de bolides van helden als Niki Lauda en Jackie Stewart. Die tijden zijn al lang voorbij!

Teams spenderen dagen in de windtunnel en zijn met 101 ideeën bezig die moeten leiden tot een tijdwinst van één tiende van een seconde. Honderden mensen houden zich bezig met het ontwikkelen en optimaliseren van de nieuwe Red Bull. Het winnen van die tiende van een seconde kost het team al enkele miljoenen, vandaar ook de achterlijk grote budgetten van 400 miljoen Euro.

Hoeveel tijd heeft Red Bull nu gewonnen?


Na de kwalificatie waren de fans enthousiast. Slechts 0,6 seconde langzamer dan Hamilton, dat betekent een tijdwinst van 1,2 seconde. Nee, tijdwinst kan je alleen meten als je kijkt naar eerdere tests of races op hetzelfde circuit. Het circuit in Rusland is totaal anders dan dat in Barcelona, doordat het veel lange rechte stukken heeft waarop de Renault motor ontzettend veel tijd verliest. Als Red Bull morgen moet racen op het hogesnelheidscircuit van Monza dan verliest het misschien wel weer twee seconden per ronde.

Eerlijker is om het verschil van dit weekend te vergelijken met de wintertests. Acht dagen lang hebben alle teams destijds op Barcelona getest. Het verschil van Red Bull t.o.v. de twee topteams bedroeg toen 0,8 tot 1,0 seconde. In de kwalificatie was het zaterdag 0,6 seconde, wat een tijdwinst van twee tot vier tienden zou betekenen. Iets waarin het team zelf ook gelooft.

In de race kwam het er totaal niet uit. Daniel Ricciardo werd derde, maar hij werd compleet weggevaagd en finishte op 75 seconden achterstand. De grootste achterstand van Red Bull dit jaar. In de openingsfase van de race, toen iedereen vol gas ging, verloor Ricciardo 1,2 tot 1,5 seconde per ronde. De bejubelde upgrade werkte nog niet.

Wat mogen we dit jaar verwachten van Red Bull?


Allereerst simpel: Wonderen gebeuren niet in de Formule 1. Althans, niet de wonderen dat een auto ineens 1,5 seconde sneller is. De wonderen die gebeuren zijn bijzondere uitslagen zoals Spanje 2016 waarin Max won of de podiumplaats van Sergio Perez in Monaco 2016.

Red Bull hoopt nog altijd dat ze het gat gedicht krijgen dit seizoen, maar de waarheid is dat het gat vorig jaar ook nooit gedicht is met Mercedes. Er was een fase in 2016 waarin het team dichterbij kwam en ook profiteerde van het terugzakken van Ferrari. Op ware snelheid was er maar één race waarin Red Bull kon winnen: Monaco.

Grote vraag is of het gat dit jaar nog wel gedicht kan worden. Feit is dat het team dat niet op eigen kracht kan doen. Zo lang er een Renault motor achterin ligt die niet mee kan komen met Ferrari en Mercedes zijn Max en Daniel kansloos. Renault vormt een blok aan het been van Adrian Newey en de zijne. Doordat Renault motorvermogen tekort komt worden de ontwerpers beperkt in de keuzes die ze maken. Meer downforce door extra vleugels, zoals een T-wing, zorgt voor meer weerstand en drag. Dat zorgt voor nog meer tijdverlies op de rechte stukken.

De hoge verwachtingen rondom de nieuwe krachtbron maakten tijdens de wintertest al ruimte voor voorzichtigheid. De ERS was onbetrouwbaar en uiteindelijk werd er uit noodzaak teruggegrepen naar een overjarig model. Bij de start van het seizoen was er optimisme rondom de Canada upgrade die drie tienden op zou leveren.

Inmiddels is het optimisme al omgeslagen in realisme. De 'nieuwe' Renault ploft op de testbank waardoor de Fransen bouten, moeren en zuigers aan het opvegen zijn. Er komt dit jaar nog een vernieuwde motor van Franse makelij, maar dat zal het gat niet dichten met Ferrari en Mercedes als het aankomt op vermogen en betrouwbaarheid.

Voor dit moment is het voor de Verstappen fans een kwestie van geduld. Het is te hopen dat Red Bull dichterbij kan komen, maar dat zal tiende voor tiende gaan. Mocht er na vier jaar eindelijk eens een kwaliteitsproduct uit een Franse fabriek rollen dan zal dat zeker meehelpen.

Positieve opsteker is dat de grootste kans op een podiumplaats in de komende races al over twee weken is: Monaco! Daar waar motorvermogen ondergeschikt is en het talent van Max en Daniel de sleutel tot succes kan zijn.

Foto: Alex Caparros/ Red Bull Contentpool

 

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen