Analyse: De vijf grootste tegenvallers van de eerste vier races

01 mei 12:04 Redactie

Wie zakken er zwaar door het ijs in 2017?


Het Formule 1 seizoen 2017 heeft er de eerste vier races op zitten. Een goed moment om de grid van dit F1-seizoen eens te analyseren. Wie scoren er tot op heden een onvoldoende?

McLaren-Honda


 

mclaren Foto: McLaren F1

Een beeld zoals we dat kennen van McLaren dit seizoen. De MCL 32 staat vaker stil dan dat hij rijdt. Alle grote woorden en torenhoge verwachtingen verdwenen al tijdens de wintertest als sneeuw voor de zon. Dat het zo slecht kon gaan? Nee, dat had niemand verwacht. Zelfs Honda niet.

Na vier races staat het team nog altijd op de hatelijke nul. Een paar keer was Fernando Alonso er dicht bij, zeker in China liet hij zijn klasse zien. De Spanjaard is zoveel beter dan zijn bolide. Nieuwkomer Stoffel Vandoorne droomde van de podiumplaatsen, maar was in Rusland al tevreden met zijn eerste finish van het seizoen. 

Honda... hoe kan je het na drie seizoenen nog zo slecht voor elkaar hebben? 

 

Jolyon Palmer


palmer grosjean Foto: Haas F1

Als er iemand dit seizoen om zijn oren wordt gereden door zijn teamgenoot is het Palmer wel. Nico Hulkenberg maakt gehakt van de Brit die vorig seizoen al niet imponeerde. In 2016 kwam Palmer nog weg met domme fouten en crashes. Dit seizoen grossiert hij hier wederom in, maar heeft hij geen excuus meer.

Hulkenberg trekt de kar voor Renault, terwijl Jolyon niet in zijn buurt kan blijven. Het geduld van Renault begint serieus op te raken en Palmer moet uit een ander vaatje gaan tappen wil hij zijn carrière nog redden.

Red Bull en Renault


Max Verstappen Foto: Mark Thompson/ Red Bull Contentpool

Het woord wereldkampioen durft niemand meer in zijn of haar mond te nemen. Het is gewoon een fiasco! De RB13 moest DE auto zijn met de beste aerodynamica van het veld pochte Red Bull. Uiteindelijk staat er een auto op de grid die het op alle vlakken aflegt tegen de Mercedes en Ferrari. Daar waar een meesterwerk van Adrian Newey werd verwacht en het team zelf (te) hoog opgaf, valt het gewoon erg tegen. Het gat is gigantisch met de twee topteams. Max en Daniel geven vaak 1,5 seconde per ronde toe. Kan de update in Barcelona het seizoen redden? Dan moet Newey toch echt een konijn uit de hoed toveren.

Daarbij komt ook dat de auto gewoon niet betrouwbaar is. Tijdens de wintertest reden Mercedes en Ferrari al bijna de dubbele hoeveelheid kilometers. Er is geen enkel probleemloos weekend bij voor Red Bull. Max Verstappen viel al één keer uit en Ricciardo zelfs twee keer. Voor een topteam is dit onacceptabel. 

Renault maakt het ook in 2017 niet waar. De Franse motorfabrikant blonk vorig jaar uit in betrouwbaarheid, maar dit seizoen mist het vermogen en kent het teveel problemen. Niet alleen bij Red Bull, maar ook bij Toro Rosso en het eigen team. Het gat dichten? Nee, het gat is groter geworden.

Lance Stroll


Lance Stroll Foto: Williams F1

De 18-jarige Canadees is geen Max Verstappen. Dat werd al duidelijk in de eerste races. Bloednerveus stond hij aan de start in Australië en de daaropvolgende races. Zijn stuurbewegingen zijn nerveus, het vertrouwen is nog broos. Ondanks dit zit er wel een stijgende lijn in de prestaties van Stroll, maar moet hij nog erg veel leren. 

Met Massa naast hem heeft hij een ervaren teamgenoot langs zich, maar direct ook iemand die wel presteert. De kleine Braziliaan kwalificeert zich moeiteloos in de top 8 en scoort punten aan de lopende band. De druk wordt hierdoor steeds groter voor Stroll die vaak meer dan een halve seconde toe moet geven. Tijd, en geld, gaan in dit geval hand in hand. Lance moet nog wat stappen zetten wil hij het Massa moeilijk kunnen maken.

Kimi Raikkonen


Kimi Raikkonen Foto: Ferrari F1

Kimi Raikkonen rijdt ook in 2017 weer in de schaduw van Sebastian Vettel. De ervaren Fin is duidelijk over zijn top heen. Wordt ingemaakt tijdens de kwalificaties (4-0) en staat al een straatlengte achter in het kampioenschap. Een achterstand van 37 punten na vier races is erg pijnlijk.

In Rusland zagen we voor het eerst weer eens een een glimp van de oude Raikkonen, maar het is nog altijd niet genoeg. Wil Ferrari de constructeurstitel halen dan moet er toch echt wat gaan veranderen bij Kimi. Daar waar Bottas na twee races het tij keerde en het Hamilton erg lastig maakt, moet ook Kimi aan de bak.

Wij vragen ons af of 'The Iceman' niet bezig is aan zijn laatste seizoen. Wordt het nog een seizoen met een beetje glans in de vorm van een overwinning?

 

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen