Analyse: Formule 1 heeft een groot bandenprobleem

15 jun. 14:58 Redactie

Pirelli heeft werk te verzetten voor goede Formule 1 banden


De nieuwe F1-banden voor 2017 werken niet zoals verwacht. Zoveel blijkt uit de eerst zeven Grand Prix van dit seizoen. De banden hebben diverse gebreken waar de coureurs en fans over klagen.

Als bandenleverancier heeft Pirelli de moeilijke taak om de juiste band te ontwikkelen voor de F1-auto's. Een band die voldoende slijt, maar niet te snel slijt. Een band die coureurs in staat stelt om meerdere ronden op de limiet te rijden, maar die vervolgens niet na vijf ronden tot op het canvas versleten is. Maar ook banden die het onder alle baan- en buitentemperaturen goed haar werk doen.

Banden leveren nog niet de gewenste rondetijden


Voor aanvang van het seizoen waren er volop verhalen over de brute bolides van 2017. Doordat de auto's meer downforce hebben en 25% bredere banden zouden de rondetijden drie tot vijf seconden per ronde sneller zijn dan vorig jaar. Tot op heden wordt dat eigenlijk niet gehaald. Bij de meeste GP's ligt de tijdwinst op 1,5 tot 2,5 seconden.

Een van de belangrijkste oorzaken hiervoor is de structuur van de banden. Pirelli heeft op zeker gespeeld en banden ontwikkeld die veel te hard zijn. Een hardere band zorgt voor langzamere rondetijden. De oranje (harde) band, kan dit seizoen gewoon thuisblijven en bij de selectie van de banden per race is duidelijk zichtbaar dat er voor zachtere compounds gekozen wordt dan een jaar eerder.

Banden slijten nauwelijks


Coureurs zijn in staat om complete races op een set banden te rijden. In Monaco en Canada zagen we dat de banden nauwelijks verval kenden. Romain Grosjean wisselde in Canada in de eerste ronde naar een set van de supersofts en reed vervolgens bijna 70 ronden op deze band. De Fransman liet weten dat hij nog makkelijk tien ronden meer had kunnen rijden op dezelfde band! 

Het gebrek aan slijtage zorgt ook voor minder actie op de baan. Daar waar het rubber van de ultrsoft of supersoft banden in 2016 nog als sneeuw voor de zon verdween, kunnen de coureurs tientallen ronden rijden met deze banden. Doordat de drop-off van de banden veel kleiner is, zijn de verschillen tussen coureurs op nieuwe en oude banden aanzienlijk kleiner dan voorheen, waardoor inhalen lastiger is.

Bijkomend nadeel is dat we in 2017 veel minder verschil in strategie zien. Teams gaan veelal voor de veilige keuze, te meer omdat inhalen lastig is en de bandenslijtage gering is.

Banden presteren alleen in een klein window


Veel coureurs en teams klagen dat de voorbanden niet snel op temperatuur komen en dat het window waarin de bande grip hebben erg beperkt is. In Monaco zorgde dit na de safety car periode voor diverse crashes. Haas onthulde dat het gebied waarin de voorbanden werken en maximale grip bieden slechts vier graden is. Is de temperatuur te laag dan neemt de grip drastisch af.

De vraag is dan ook hoe de banden reageren op grote temperatuursverschillen tussen de diverse landen waarin gereden wordt. Van 35 graden in Bahrein tot soms slechts 15 graden in Europa.

Pirelli werkt aan andere banden voor 2018


Bandenleverancier Pirelli is al druk bezig met de ontwikkeling van de banden voor 2018. De angst van de leverancier dat de banden in 2017 te snel zouden slijten is van tafel. Sterker nog, de Italianen werken aan banden die weer een normale levensduur krijgen. Pirelli erkent dat het niet goed voor de Formule 1 is dat er races bij zijn waar de coureurs zonder één pitstop de race zouden kunnen finishen. De enige reden dat we in races als Monaco nog stops zagen is dat coureurs verplicht zijn om twee bandencompounds te gebruiken tijdens de race.

De uitdaging voor 2018 is om banden te ontwikkelen die zachter zijn, maar coureurs wel in staat stellen om meerdere rondes achter elkaar te pushen. Dit zonder dat er taferelen terugkomen zoals in 2016 waarin coureurs in Baku al na vijf ronden de pits op moesten zoeken voor vers rubber.

Foto: Red Bull Contentpool

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen