Analyse: Grote problemen voor McLaren-Honda

03 mrt. 10:28 Redactie

Wordt 2017 het derde mislukte jaar op rij voor McLaren-Honda?


Het huwelijk tussen McLaren en Honda is voorlopig een drama. Twee seizoenen gingen er al verloren door falende Honda motoren. In 2017 zou alles anders worden, maar de eerste testweek had veel weg van een herhaling van de voorgaande jaren. McLaren neemt het woord crisis niet in de mond, maar de gedroomde top 3 klassering lijkt een utopie.

Zondagavond. Optimisme bij het team van McLaren. Het seizoen was namelijk al begonnen voor het team middels een filmdag waarop er 100 kilometers gereden werd. Probleemloze kilometers liet het team nadrukkelijk weten. Er is geen enkel ander team dat dit zo nadrukkelijk moet benadrukken als het team van McLaren, want de enige lijst waarin het team de afgelopen jaren bovenaan stond was die van meeste uitvalbeurten en technische problemen.

Vol goede moed stapt Fernando Alonso op maandag in de nieuwe MCL32... En de Spanjaard kan eigenlijk al net zo snel weer uitstappen. Een probleem met de motor, een olielekkage, zorgt ervoor dat er vele uren verloren gaan. Op dinsdag zien we een herhaling van zetten met Stoffel Vandoorne. Een rondje of 30 per dag. De woensdag en donderdag verlopen beter voor het team, maar de volgende tekortkoming wordt duidelijk.

McLaren schuift de problemen vaak af op de matig presterende Honda motor. In 2017 moest alles anders worden, maar de nieuwe Honda lijkt qua performance een kopie van zijn voorganger. In niets doet de motor denken aan de geschetst verwachting: 'Qua vermogen zitten we op het niveau van Mercedes tijdens de laatste race van 2016', waren de woorden van de Honda-topman. De resultaten bij de speedtraps zijn pijnlijk. Tegen de 20 kilometer per uur komen Alonso en Vandoorne tekort op de snelste mannen.

Het is echter niet alleen de motor die voor problemen zorgt. De wegligging van de MCL32 is verre van perfect. Daar waar teams als Mercedes, Ferrari, Red Bull en Renault er zeer gecontroleerd uitzien, lijkt de McLaren soms onhandelbaar. Vandoorne en Alonso worstelen met de auto en kunnen in de eerste bochten van het circuit duidelijk later op het gas dan de concurrentie. We zien worstelende coureurs, blokkerende wielen en een zeer nerveuze MCL32.

Na één week testen is de balans niet heel positief voor McLaren dat slechts 208 ronden aflegde, tegenover 558 voor Mercedes. Snelle tijden werden er niet gereden en pijnlijk was dat zelfs op de ultrasoft banden Vandoorne en Alonso niet in de buurt kwamen van de snelste tijden.

Een 1.22,578 op ultrasoft voor Vandoorne en een 1.22,598 voor Alonso op supersofts. Ter vergelijking: Vettel reed op de soft banden 1:19.952 en zelfs teams als Haas en Sauber waren op supersofts een klap sneller. Het gat met de topteams is vaak tussen de twee en vier seconden. De gedroomde top drie positie bij de constructeurs lijkt ook dit jaar niet haalbaar.

Het woord crisis neemt niemand bij McLaren of Honda in de mond, maar de persvoorlichter heeft steeds meer weg van de gewezen Iraakse minister van Informatie... "There are no American soldiers in Iraq." Hoe lang nog voordat McLaren moet erkennen dat er toch echt meer aan de hand is? 

Foto: McLaren-Honda

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen