Analyse: Hoe presteert Red Bull in 2017 ten opzichte van 2016?

21 apr. 17:50 Redactie

Red Bull bewandelt dezelfde weg als vorig seizoen


Voor een deel van de Nederlandse Max Verstappen fans is het begin van het seizoen teleurstellend. Ze droomden van een zegereeks van Verstappen, maar moeten 'genoegen' nemen met resultaten in de top vijf. Ondanks de soms negatieve stemming presteert Red Bull op een gelijk niveau ten opzichte van vorig seizoen.

Is het negatieve sentiment wel terecht? Presteert Red Bull nu echt zoveel slechter dan verwacht? Vooropgesteld was het de hoop van het team eind vorig jaar dat ze echt het gat konden dichten. Al tijdens de eerste testweek bleek dat dit niet het geval was. De RB13 genereert niet genoeg downforce en de Renault motor kan nog altijd niet op tegen het geweld van Mercedes en Ferrari.

Ja, dat was een teleurstelling, maar het is iets dat we ook jaarlijks zien bij het team. Ieder jaar is het weer hetzelfde liedje. Het komt als een slak uit de winter en pas als we in Europa zijn dan stuift de Red Bull naar voren. De eerste conclusie is dan ook dat Red Bull ieder jaar weer glansrijk faalt tijdens de winterperiode, om vervolgens achter de feiten aan te racen gedurende het jaar. 

Hoe verging het Red Bull in de afgelopen drie races ten opzichte van het vorige jaar?


De kwalificatie is al jarenlang de achilleshiel van het team. Mede doordat de Renault motor geen kwalificatieboost heeft is de achterstand ten opzichte van Ferrari en Mercedes er vaak groot. Een trend die we ieder jaar zien is dat het gat tijdens de kwalificatie per race kleiner wordt. Vorig jaar was China de derde GP, dit jaar de tweede.

In 2017 zien we dat deze trend zich voorzet, waarbij het gemiddelde verschil en de gemiddelde startpositie iets beter is dan vorig seizoen. Het verschil is het tijdsverschil van de snelste Red Bull coureur ten opzichte van de poletijd.






























Kwalificaties 2016   2017  
Race Verschil Positie  Verschil Positie
Australië 1,752 8 1,297 5
China 0,517 2 1,355 5
Bahrein 1,361 5 0,776 4
Gemiddelde 1,21 5 1,14 4,67

Tijdens de races zien we echter een ander beeld. In 2017 is de achterstand op de leiders aanzienlijk kleiner, ondanks dat het verloop van de races minder hectisch is dan in 2016. Zo werd de GP van Australië vorig seizoen stilgelegd na het zware ongeval van Fernando Alonso. In 2017 is er gewoon van meet af aan geracet.

De GP van China verliep vorig jaar stormachtig met een openingsfase waarin veel gebeurde. Dit jaar was dat niet anders, maar zij het wel dat de editie van 2017 op een opdrogende baan begon. Daardoor is het verschil mogelijk vertekend met de koplopers.

In Bahrein liet Red Bull zien dat het goed mee kon komen. Max Verstappen en Daniel Ricciardo wisten tijdens de eerste stint aan te haken bij de kopgroep. Na het uitvallen van Verstappen viel Ricciardo echter ver terug, maar het gat een jaar eerder was aanzienlijk groter. 




































  2016   2017    
Race Verschil Positie Verschil Positie Opmerking
Australië 24,3 4 28,8 5 Rode vlag tijdens editie 2016
China 52,6 4 45,1 3  Safetycar in openingsfase 2016 en 2017
Bahrein 62,5 4 39,3 5 Safetycar in openingsfase 2017
Gemiddelde 46,47 4 37,73 4,33  

Kijken we naar de WK stand na 3 races dan zien we dat Red Bull 10 WK-punten minder heeft ten opzichte van vorig seizoen. Iets dat makkelijk te verklaren is. Dit seizoen zijn de teams van Mercedes en Ferrari nog in iedere race met beide auto's aan de streep gekomen. Vorig jaar waren er diverse problemen voor Lewis Hamilton waardoor hij in twee races van achter naar voren moest rijden. Kimi Raikkonen viel in Australië uit en Sebastian Vettel al in de opwarmronde in Bahrein.

Met name Ferrari's prestaties zijn significant verbeterd, maar Kimi Raikkonen was tijdens iedere race al binnen schootsafstand van de Red Bull coureurs. Pijnlijk is wel voor Red Bull dat het te vaak te maken heeft met technische problemen. Daniel Ricciardo viel uit in Australië, Max Verstappen had motorproblemen tijdens de kwalificatië in China en de Nederlander viel uit met remproblemen in Bahrein.






WK punten  
2016 57
2017 47

Hoe ging het in 2016 verder?


De Grand Prix van Rusland verliep dramatisch voor Red Bull. Daniil Kvyat reed er Sebastian Vettel van de baan en raakte daarbij ook teamgenoot Daniel Ricciardo. Als derde team in de WK-stand kwam Red Bull in Europa aan.  Tijdens de GP van Spanje sloeg het team de weg omhoog in met een overwinning voor Max Verstappen.

In de 17 race na de GP van Rusland stond er in 13 races minimaal één Red Bull coureur op het podium. Alleen op de supersnelle powercircuits van Canada, Baku, Italië en de slotrace in Abu Dhabi stond er geen Red Bull coureur op het podium.

Wat zijn de verwachtingen voor de rest van 2017?


In 2017 wordt de RB13 uitgerust met een grote aerodynamische update in Barcelona en komt het nieuwe ERS-systeem in Rusland of Spanje. De nieuwe ERS moet een 0,2 seconde per ronde tijdwinst opleveren. 

Vorig seizoen kreeg Red Bull in Monaco/Canada de beschikking over de nieuwe Renault motor. Dit hielp het team enorm, in het gevecht met Ferrari en Mercedes. Ook in 2017 staat er in Canada een upgrade op het programma die goed moet zijn voor 0,3 tot 0,4 tienden per ronde.

Om deze redenen is het niet ondenkbaar dat Verstappen en Ricciardo aan een opmars beginnen in Europa. Of het genoeg is om voor de zeges te strijden is lastig te voorspellen, maar eenzelfde scenario als in 2016 lijkt realistisch.

Feit blijft wel dat Red Bull ook in 2017 weer slecht uit de winter is gekomen.

Foto: Mark Thompson/ Red Bull Contentpool

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen