Analyse: Hoe kan Red Bull Racing het gat naar de top dichten?

31 mrt. 07:35 Redactie

Op welke punten komt Red Bull te kort?


Al tijdens de wintertest bleek dat Red Bull nog niet de winnende auto van 2017 had geproduceerd. Het team maakte minder kilometers dan de concurrenten en kwam daarnaast ook niet aan de toptijden die Ferrari en Mercedes op de mat legden. Gaat Red Bull het gat nog dichten en waar liggen de problemen? Een korte analyse.

De huidige situatie is dat Red Bull op racesnelheid zo'n zeven tienden tekort komt ten opzichte van (de snelste) Ferrari/Mercedes. In de kwalificatie liep dat tekort zelfs op tot 1,3 seconden, maar dat is gebruikelijk voor Red Bull. Zo zaten ze vorig jaar in Australië 1,6 seconden achter de snelste tijd op de zaterdag. Geen reden tot paniek dus, maar er is nog genoeg werk aan de winkel.

Op motorisch gebied weet Red Bull dat Renault tekort komt en gaat komen ten opzichte van de Ferrari en Mercedes-krachtbron. De update van de Renault-motor zal uiteindelijk drie tot vier tienden van een seconde winst gaan opleveren, maar die eerste grote motorupdate staat gepland in Canada. Tussentijds wordt de 2017 MGU-K waarschijnlijk ingezet vanaf de GP van Spanje. Door technische problemen gebruikt het team nu de 2016 versie, die 5 kilo zwaarder is en minder vermogen levert. De inzet van de nieuwe MGU-K moet het team twee tienden opleveren. De eerste zes wedstrijden van het seizoen zal Red Bull het gat dus zeker niet gaan dichten op motorisch gebied.

Op aerodynamisch gebied moet de Red Bull de RB13 nog ontdekken. Beide coureurs klaagden over de balans en de wagen reageert fel op (kleine) set-up wijzigingen. Als Red Bull dit goed onder controle weet te krijgen, kan het verder gaan bouwen aan de 'kale' wagen zoals deze er nu is. In Australië werden al wat kleine aanpassingen gedaan, maar het onder controle krijgen van de aerodynamische eigenschappen van de auto is de topprioriteit van het team.

Gaat Red Bull het gat nog dichten? Wanneer er vergeleken wordt met vorig jaar is het antwoord simpel: ja. Maar dit jaar lijken Ferrari en Mercedes een tweestrijd te gaan voeren en dat was vorig jaar niet het geval, waardoor Mercedes geen druk van achteren kende en Red Bull langzaam richting Mercedes kon kruipen. Dat zal dit jaar lastiger worden.

In de loop van het seizoen is Red Bull dus zeker in staat het gat te dichten, maar of het gebeurd is nog allerminst zeker. Motorisch gezien zal de progressie in de eerste helft van het seizoen ongeveer een halve seconde per ronde zijn, maar Ferrari en Mercedes zitten ook niet stil en ontwikkelen ook door. Hetzelfde geldt voor de aerodynamische ontwikkelingen.

Het wordt een race tussen de ontwerpers van de drie topteams, waarbij er door de nieuwe Formule 1 regels nog voldoende uitdagingen liggen.

Foto: Clive Mason/ Red Bull Contentpool

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen