Analyse: Is de ophef over het incident Vettel en Hamilton niet overdreven?

28 jun. 11:52 Redactie

Wat zijn de gevolgen van het incident tussen Vettel en Hamilton?


De Formule 1 en de fans veerden op tijdens de GP van Baku. Een seizoen dat relatief voorspelbaar was, kwam in een klap tot leven. Een dijk van een race in Baku maakte de tongen los. Na afloop ging het nog maar over een ding: Vettel en Hamilton.

Veel is er al gezegd en geschreven over het incident. Het is lang geleden dat een incident zo massaal werd besproken en ook de FIA mengt zich nu in de discussie. Maar is alle ophef terecht of wordt het overdreven? 

Vanuit het perspectief van Vettel


De Duitser is van mening dat Lewis Hamilton hem een kunstje flikte en daar valt wat voor te zeggen. De Formule 1 regels schrijven voor dat de leidende coureur het tempo mag bepalen op het moment dat de lampen van de safety car uit zien. Hamilton deed dit en ging daarbij wel tot het extreme. Hij vertraagde tot een snelheid van 50 kilometer per uur, maar van een brake-test was geen sprake.

Wat Hamilton deed is niet ongebruikelijk in de autosport bij een herstart. De voorste coureur vangt het veld op en probeert dan op het ideale moment, liefst met een verrassingselement, vol op het gas te gaan om zo een gat te slaan. Waar Vettel wel gelijk in heeft is dat Hamilton bewust vertraagd bij het uitkomen van een bocht, iets dat niet gebruikelijk is in de sport. Vertragen doen coureurs normaal op een recht stuk. Het tweede argument van Vettel dat hout snijdt is de snelheid van 50 kilometer per uur. In de Formule 1 is een dergelijke snelheid bizar laag. 

Het verhaal halen en de touche die daarbij volgde was volgens de Duitser een ongelukkige samenloop, maar niet bewust. Zijn argumenten daarbij waren uiterst zwak, want een coureur die met 50 kilometer per uur zijn auto niet in het rechte spoort kan houden? 

Vanuit het perspectief van Hamilton

Hij was de leider in de race en mocht het tempo bepalen. De Brit was na afloop niet eens boos dat Vettel bij hem achterin knalde, maar alleen over de actie die volgde. Dit geeft ook aan dat de Brit zichzelf erg bewust was zijn extreme vertragingstactiek die hij later nogmaals herhaalde. 

Hamilton zocht de grenzen op van wat is toegestaan achter de safety car, waarbij ook Carlos Sainz zich naderhand negatief uitliet over de manier waarop de Brit het veld aanvoerde. Hij mag het tempo bepalen, maar mag niet onverwacht vertragen en moet een respectabele snelheid rijden. Hamilton deed dit op een manier die gelijk is aan die van Michael Schumacher vroeger, maar die hem niet populair maakte bij zijn concurrenten. Het valt echter binnen de Formule 1 regels. De vraag die zijn actie oproept is of 50 kilometer per uur nog een respectabele snelheid is. Onze verwachting is dat de FIA met een verklaring daarover komt voor aanvang van de volgende race.

Zijn boosheid op Vettel voor de touche was terecht, maar Hamilton liet zichzelf wel van zijn meest dramatische kant zien. Het hoort bij het spel van de titelstrijd, maar de roep om een zwaardere straf voor Vettel was niet sjiek. Daar beslist uiteindelijk de wedstrijdleiding over en niet de coureur.

De nasleep van het incident


Na afloop van de race had iedereen een mening over het incident. Die meningen zijn wereldwijd erg verdeeld. In Nederland is de mening van veel mensen erg gekleurd, aangezien hier de afgelopen jaren stelselmatig is bijgedragen aan een klimaat waarin mensen een hekel kregen aan Vettel. We concentreren ons dan ook op de meningen van de experts uit het buitenland, zoals voormalig F1-coureurs. 

Deze meningen lopen uiteen. Een klein deel van deze experts vindt dat de straf voor Vettel te laag is en er nu nog een straf moet volgen. Een groot deel vindt de straf tijdens de race meer dan terecht maar ook voldoende en een klein deel vindt dat Hamilton ook niet vrijuit gaat.

Los van de foutvraag is het wel typisch Formule 1 dat het incident waarschijnlijk gevolgen heeft. Er wordt nu alweer gesproken over het aanscherpen van de regels achter de safety car. Tot welke snelheid mag iemand vertragen? Wanneer moeten de lampen van de safety car uit? Het Amerikaanse model of het model dat bij de touringcars gehanteerd wordt wijkt bijvoorbeeld af van dat in de F1.

Is de ophef overdreven? 


Deels wel, maar dat hoort ook bij het moderne tijdperk. Had een dergelijk incident in de Formule 1 25 jaar geleden plaatsgevonden dat werd er veel minder bij stilgestaan. Formule 1 is echter steeds meer veranderd in een 'nette mannen club', waarbij iedere crash of touche tot in detail wordt bestudeerd. Voor Liberty Media is het ook direct een pijnpunt, want het wil de sport Amerikaanser maken. Een extra straf voor Vettel staat hier haaks op.

In de historie van de sport zijn er talloze incidenten geweest die zelfs totaal onbestraft zijn gebleven, maar dat was in de periode waarin de gevechten veel harder waren. Er zijn diverse WK's beslist doordat een coureur zijn concurrent moedwillig uit de race reed zonder daar een straf voor te krijgen. In het geval van Hamilton en Vettel is er bij de tweede touche geen extra schade ontstaan. Een deel van de (ex-)coureurs vraagt zich dan ook af waarom we er nog zo lang over doorpraten. Desondanks mag je het incident niet bagitaliseren, maar om nu te spreken over 'een van de grootste schandalen uit de historie van de F1' gaat veel te ver. 

Probleem voor de FIA is dat de strafmaat die het hanteert veel te wispelturig is. De ene keer krijgt een coureur voor een lullig tikje een tijdstraf, maar bijv. Bottas rijdt Raikkonen van de baan in Baku. Waren het Kvyat en Magnussen geweest dan was er waarschijnlijk wel een straf uitgedeeld. De topteams, en zeker Ferrari, lijken vaak weg te komen met lagere straffen dan de kleine teams. 

We zijn benieuwd wat de FIA de komende dagen besluit. Mocht het een extra straf opleggen aan Vettel dan is dit een zeer uitzonderlijk iets. De vraag daarbij is of het incident zwaar genoeg is om een extra straf toe te passen. Wij zouden het zeer verrassend vinden als de FIA een straf in de vorm van een schorsing op zou leggen aan Vettel. Wat ons betreft daarom ook een dikke streep onder het incident en door naar de volgende race. 

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen