Analyse: Kunnen Red Bull en Ferrari rivaal Mercedes echt pijn doen?

14 mrt. 13:35 Redactie

Mercedes wuift favorietenrol weg en legt druk bij Ferrari neer


Na acht testdagen in Barcelona reist het Formule 1 circus af naar Melbourne voor de eerste race. De eerste, echte krachtmeting tussen de tien teams. Testen is en blijft testen, maar welke conclusies kunnen we nu al trekken?

Mercedes is en blijft de grote favoriet. Zelden was het team het snelste tijdens de wintertest, maar het was wederom indrukwekkend wat het Duitse team liet zien. Kilometer maken, onverstoorbaar kilometers maken. Als enige team koos het voor de aanpak om beide coureurs in te zetten tijdens een testdag. Hierdoor kwamen Hamilton en Bottas achter dagdelen in actie in de nieuwe W08.

Als enige team wist het meer dan 1000 ronden af te leggen, zelfs bijna 1100, waarmee het zestien volledige Grand Prix aflegde. Nagenoeg zonder problemen en met een racepace die weer indrukwekkend was. Nee, het team dook dan niet in de 1.18 maar het was er ook niet mee bezig. Van Mercedes mag de concurrentie best sneller zijn tijdens de wintertests, zo lang het team maar bovenaan staat als het er echt om gaat.

Ferrari was wederom de kampioen van de wintertests. De Italianen pakten groots uit deze winter met een bijzonder ontwerp voor de SF70H. Daar waar de concurrentie koos voor een doorontwikkeling van het vorige model gooiden de Italianen het over een compleet andere boeg. Vooralsnog lijkt de keuze succesvol te zijn. 

Ferrari was bijna iedere dag het snelste, was zeer betrouwbaar en liet ook tijdens de lange runs goede tijden noteren. Ja, zoals altijd was het Italiaanse team ook snel onderweg met low fuel runs. Echter, de pace op de soft en medium banden was erg sterk. De Scuderia lijkt een flink stap voorwaarts te hebben gezet ten opzichte van het vorige seizoen. 

Om ze direct al tot de grote titelfavoriet te bombarderen gaat ons echter te ver. Daarvoor was de dominantie van Mercedes te groot in de afgelopen jaren. Ferrari presteerde de afgelopen jaren prima op momenten dat ze alle touwtjes in handen hadden. Op momenten dat er tactische beslissingen genomen moest worden, sloeg het even zo vaak de plank mis en brak er blinde paniek uit. Wil het serieus mee kunnen doen voor de titel, dan moet het team de rust en kalmte bewaren.

Red Bull was een beetje een dooie mus tijdens de testdagen. De auto was kaal, de testdagen waren saai en alles wat het team deed was niet sprankelend. Het had veel weg van een warming-up voor een voetbalwedstrijd. Een beetje rekken en strekken, wat op goal schieten en soms eens aanzetten. 

De nieuwe Renault motor gaf nog de nodige problemen, maar de Franse leverancier belooft deze voor de seizoensstart op te lossen. Het wil een herhaling van 2015 voorkomen toen het tijdens de eerste seizoenshelft veel technisch malheur kende met de V6 motor. 

Red Bull, wat moet je er over zeggen? Ja er komen nieuwe onderdelen. Ja, er komt vast een leuk foefje van Adrian Newey, maar is het genoeg? Ligt er echt genoeg vermogen achterin om te kunnen concurreren met de Mercedes motor? Vorig jaar kostte dat het team de titel. Is de auto echt zoveel beter dan de concurrentie om het gebrek aan vermogen te compenseren? Als iemand het kan is het Adrian Newey wel.

Het team doet er alles aan om de favorietenrol bij Mercedes en Ferrari te leggen. 'We hebben nog tijd nodig' en 'tijdens de tweede seizoenshelft zijn we in staat om Mercedes te verslaan'. Is het poppenkast, of is het de waarheid dat het team niet veel harder kan?

Conclusie

Voor ons is en blijft Mercedes de grote favoriet. De voorsprong van de Duitsers lijkt echter wel kleiner te zijn dan in de voorgaande jaren. De hoop is dan ook dat Ferrari serieus in staat is om partij te bieden en dat ook Red Bull kan aanhaken. Is Valtteri Bottas bestand tegen de druk, of wordt hij de tweede rijder binnen het team? Wij zijn niet direct overtuigd dat Bottas een titelkandidaat is, maar dat het raar kan lopen zagen we vorig jaar met Rosberg.

Als we kijken naar motorvermogen dan is Mercedes op dat vlak nog de absolute nummer één. De nieuwe Ferrari motor is wel een stap voorwaarts qua vermogen en betrouwbaarheid. Renault kon tijdens de wintertest niet op tegen de concurrentie, maar belooft meer vermogen in Australië en een grote update in Spanje.

Sebastian Vettel kwam herboren de paddock op. Opgetogen, relaxt, vrolijk en met zijn kenmerkende humor. Hij moet de kar gaan trekken bij Ferrari, maar als er iemand is die het kan dan is het de viervoudig wereldkampioen wel. Dan moet hij wel zijn niveau van 2015 halen en vorig jaar vergeten.

Max Verstappen en Daniel Ricciardo zullen nog de meeste vraagtekens hebben. Hoe groot is de achterstand op Ferrari en Mercedes? Om een halve seconde goed te maken moet je ECHT iets gevonden hebben. In Formule 1 termen is dat een groot gat. Tijdens de langere runs was Red Bull vaak 0,5 tot 0,8 seconden per rondje langzamer dan Ferrari en Mercedes. 

Er komen nog nieuwe onderdelen op de auto, maar of het genoeg is om een dergelijk gat (dat er lijkt te zijn) in één klap te dichten is nog maar de vraag. Teambaas Horner en Ricciardo lieten al weten dat het team niet verwacht dat het in Australië het snelste team is. De filmdag van afgelopen weekend was er echter niet voor niets: Nieuwe onderdelen op de RB13 die nog niemand mocht zien. Geef Max een auto om het gevecht aan te gaan en we krijgen een prachtig seizoen.

Al met al lijkt het erop dat de topteams het gat richting Mercedes iets verder gedicht hebben. Of het genoeg is voor de titel en de nodige zeges blijft afwachten. Wie speelde er het beste blufpoker en verstoppertje? We zien het in Melbourne volgend weekend.

Foto: Mercedes AMG F1

 

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen