Analyse: Renault de verrassing van 2017?

03 mrt. 18:34 Redactie

Sterk begin geeft Renault hoop


Omdat in 2015 het team van Lotus pas laat in het seizoen werd overgenomen, kon Renault niet alles van de 2016-bolide zelf ontwikkelen. Dat had zijn uitwerking op het seizoen, dat zich in de achterhoede afspeelde. Slechts drie keer wist Renault in de punten te finishen, wat in totaal slechts 8 punten opleverd. Vorig seizoen werd daarom voornamelijk gebruikt door Renault om de bolide van 2017 te ontwikkelen. Dat wierp zijn vruchten af, zo bleek in de eerste testweek.

De eerste testweek verliep rustig en zonder problemen voor Renault. Het programma werd afgelopen zoals het van tevoren was opgesteld en beide coureurs kregen ongeveer evenveel tijd in de nieuwe bolide. Vooral uit dat laatste is op te maken dat Renault van te voren een duidelijk programma heeft opgesteld voor beide coureurs. Het doel was om de coureurs evenveel te laten wennen aan de wagen, wat ook terugkwam in het aantal ronden.

Op maandag reed Hulkenberg 57 ronden, op dinsdag reed Palmer er 53. Op woensdag werd de dag opgedeeld en reed Hulkenberg 42 ronden, terwijl Palmer er 51 reed. Op de laatste testdag kwamen beide coureurs weer in actie en reed Hulkenberg 51 ronden en Palmer 39. Aan het eind van de week stonden er 150 ronden voor Hulkenberg op de teller en 144 ronde voor Palmer. Missie geslaagd!

Met een totaal aantal ronden van 292 in vier dagen doet Renault het niet verkeerd qua kilometers, maar het team zal in de tweede week ongetwijfeld op zoek gaan naar meer kilometers. Met de snelheid zit het echter al wel goed. Hoewel het nog lastig vergelijken is, is het wel een goed teken dat de Renault af en toe in de top van de tijdenlijst te vinden is. Zo eindigde Palmer op de laatste testdag op slecht 9 duizendste als derde achter Verstappen en stonden Palmer en Hulkenberg op dag drie gezamenlijk op de vierde en vijfde plek. Dat zonder gebruik te maken van trucjes zoals het gebruik maken van de ultrasoft band. Ook op dat vlak: missie geslaagd!

Vooral het feit dat het team niet of nauwelijks tegen technische problemen aan is gelopen, is een opsteker voor het team. Kanttekening is wel dat Toro Rosso, dat ook gebruikmaakt van een Renault-motor, wel veel hinder ondervindt van de Renault-motor. Het is dus te hopen voor Renault, maar ook voor Red Bull en Toro Rosso, dat de Renault-motor betrouwbaar genoeg is dit seizoen. Daar zal veel van af gaan hangen dit seizoen, maar de eerste tekenen zijn positief te noemen.

Volgende week krijgen we een beter beeld bij het potentieel van Renault en haar motor. Het team gaat dan rijden in de 'Melbourne configuratie', die ook tijdens de eerste race wordt gebruikt.

Foto: Renault Sport

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen