© Getty Images/Red Bull Contentpool

Nieuwsoverzicht

Analyse: Verstappen veel sneller dan het lijkt in Australië

15 mrt. 18:33 Ruud Dimmers 8 reacties
Na afloop van de eerst twee vrije trainingen voor de Grand Prix van Australië kunnen we een ding met enige zekerheid stellen: er is niets mis met de Mercedessen van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. In Nederland werd ook al met voorzichtige teleurstelling gewezen op het gat van acht tienden van Verstappen ten opzichte van de snelste tijd. RacingNews365 checkt dat met de cijfers.

Na de eerste vrije training in Melbourne was menigeen in de paddock overtuigd van hernieuwde dominantie door de grote drie: Mercedes, Ferrari en Red Bull. Ruim één seconde bedroeg de voorsprong van de snelste man op de rest van het veld, waar de teams erg dicht op elkaar zaten. Teams als Renault, Alfa Romeo, Haas en Toro Rosso ontliepen elkaar daar nauwelijks iets.

Het beeld van de heersende grote drie veranderde tijdens de tweede vrije training. Mercedes domineerde die sessie en was acht tienden los van Red Bull en Ferrari. Een waarheidsgetrouw beeld geeft dit echter allerminst. De Duitse renstal was een volle seconde sneller dan tijdens de eerste vrije training, terwijl concurrenten Ferrari en Red Bull hun snelste tijden met slechts drie tienden wisten te verbeteren. Die stap is voor beide te klein om geloofwaardig te zijn, te meer omdat de teams daarachter ook die volle seconde, of meer, wisten te winnen ten opzichte van de eerste training.

© Getty Images/Red Bull Contentpool

De snelste rondetijden: Verstappen wijkt af van de rest

Mercedes reed een snelle ronde, om vervolgens een paar 'cooldown laps' te rijden en nogmaals aan te zetten. De snelste tijden werden geklokt tijdens een zes ronden lange run op soft-banden van Hamilton en bij Bottas tijdens een run van zeven ronden. Vettel reed zijn snelste rondetijd op soft-rubber tijdens een run van zes ronden. Allen deden dat volgens de 'hot/cold-methodiek': een langzame ronde gevolgd door een snelle. Dat herhaalden ze twee keer.

Verstappen reed in de slotfase een aanzienlijk langere run van twaalf ronden, waarin hij zijn snelste tijd noteerde. Hij begon zijn run op de soft-band eveneens met hot/cold (tweemaal), maar reed vervolgens strakke rondetijden tot het einde van zijn stint, die twee keer zo lang was als die van de concurrentie. De Nederlander was onderweg met meer brandstof en moest zijn banden goed managen, wat het verschil in rondetijd voor een groot deel verklaart. Daarnaast had de Red Bull-coureur tijdens diens snelle ronde wat last van verkeer. De achterstand van 0,8 seconde ten opzichte van Hamilton is dus niet representatief.

Rondetijden op medium compound

Kijken we naar de long runs, dan zien die van Verstappen er uitstekend uit. Van alle favorieten reed hij de langste stint op de medium-band. Daar opent de Nederlander met twee keer een snelle ronde gevolgd door een rustige, om vervolgens zes ronden in de 1.26 te rijden, met een gemiddelde van 1.26,7 - iets dat geen enkele andere coureur hem nadeed tijdens de tweede training. Daarbij waren zijn banden op dat moment tussen de 15 en 20 ronden oud.

Vettel, Bottas en Hamilton reden ook op de medium-band. Tijdens een stint waarin ze minimaal vier cleane ronden konden rijden, lagen deze rondetijden in de 1.27, zo rond de 1.27,4. De banden van dit drietal waren aanzienlijk verser dan die van Verstappen en aan het einde van hun stint respectievelijk 15, 13 en 14 ronden oud.

© Mercedes

Analyse rondetijden op soft compound

Eenzelfde beeld zien we op de soft-band, waarop Verstappen zijn laatste twaalf ronden heeft gereden. Hier koos hij ervoor om twee rustige ronden te rijden, gevolgd door twee keer hot/cold. De laatste vijf ronden waren op racetempo met rondetijden in de 1.26 en 1.27 en een slotronde van 1.29,2.

Hamilton reed eveneens een stint van 12 ronden op de soft-band, met rondetijden hoog in de 1.27 en laag in de 1.28, met enkele langzame ronden in deze stint. Aannemelijk is dat het brandstofniveau hierbij aanzienlijk hoger was dan dat van Verstappen. Vettel reed de langste run van alle titelkandidaten op soft van liefst 16 ronden. Zijn rondetijden lagen daarbij hoog in de 1.28 tot laag in 1.29, met slechts één echt langzamere ronde.

Zand in de ogen strooien?

Ondanks het feit dat Mercedes de tweede training domineerde, zijn er genoeg aanknopingspunten die wijzen op een ander scenario voor de rest van het weekend. De tijden van Mercedes zijn ten opzichte van Verstappen gereden in afwijkende runs en op andere momenten. Als men de tijd van de Nederlandse Red Bull-coureur corrigeert op basis van de lengte van zijn stint en de naar verwachting aanwezige brandstof, dan zal deze niet onderdoen voor die van Hamilton.

De longs runs van de topteams geven een vertekend beeld, waarbij het erg lastig in te schatten is hoeveel brandstof elke auto aan boord had. Op de soft compound reed Vettel een zeer constante en lange long run, maar wel met een zware auto.

Zaterdagochtend komt aan al het 'sandbaggen' een eind. Dan rijden de mannen op maximaal vermogen, met minimale brandstof aan bord én voorzien van vers rubber zo hard als ze kunnen tijdens de kwalificatie.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen