Analyse: Sebastian Vettel terechte winnaar in Monaco

30 mei 09:10 Redactie

Vettel gewoon veel sneller dan Raikkonen


Schande! Ferrari had weer eens een coureur gepiepeld was een veelgehoorde klacht na de GP van Monaco. Sebastian Vettel won de GP nadat Kimi Raikkonen eerder naar binnen ging voor vers rubber.

Was de tactiek van Ferrari nu echt zo slecht? Nee! Kimi Raikkonen volgde het voorbeeld van Max Verstappen en Valtteri Bottas. Bij de Italiaanse renstal wilde men geen risico nemen en als leider in de race was het coveren van de strategie van de concurrentie de juiste tactiek. De voorsprong van de Fin bedroeg slechts één seconde op zijn teamgenoot. Op het moment van de stop was nog niet duidelijk of de oude ultrasoft of de nieuwe supersofts sneller waren.

Sebastian Vettel nam de leiding over, maar liet direct zien dat hij zich ruim dertig ronden op had gevreten achter Raikkonen. Eenmaal met vrij baan reed hij op zijn oude banden rondetijden die met een vrije baan meer dan één seconde per ronde sneller waren dan de pace van Kimi voor zijn stop. De rondetijden doken omlaag van 1.17-er naar 1.16 en zelfs een 1.15 op een vrije baan. Inhalen was onmogelijk in Monaco en Vettel nam op deze manier het heft in handen.

Ja, Ferrari liet hem liefst vijf ronden langer doorrijden en het verschil tussen beide coureurs was marginaal bij het uitkomen van de pits. In die vijf ronden won Vettel die ene cruciale seconde om voor zijn teamgenoot op de baan te komen. Beide coureurs hadden last van verkeer waardoor het ongekend spannend was. Raikkonen was aanmerkelijk sneller op zijn nieuwe banden dan voorheen, waaruit het gelijk van Ferrari eens te meer blijkt om hem te laten stoppen. Het was Vettel echter die op oude banden nog sneller was.

Na zijn stop trok de Duitser een groot gat richting Raikkonen van liefst tien seconden in even zo veel ronden. De Fin had nooit een antwoord op de snelheid van Sebastian. Zelfs toen later in de race de Safety Car op de baan kwam en Raikkonen een nieuwe kans kreeg wist hij Vettel niet bij te houden. De Duitser was het hele weekend heer en meester, met uitzondering van de kwalificatie. Op ieder ander circuit had hij zijn teamgenoot gemakkelijk op de baan ingehaald, maar inhalen in Monaco is onmogelijk.

Het zure gezicht van Raikkonen op het podium was typerend voor de situatie. Niemand wil tweede worden en Kimi had het gevoel dat hij de race had verloren. Uitspraken van Rosberg dat hij de Fin wel een zege gunde zijn prachtig, maar Kimi had gewoon de snelheid niet. Complottheorieën dat Vettel bewust bevoordeeld was zijn koren op de molen van Lewis Hamilton. Natuurlijk is Sebastian Vettel de absolute nummer een bij Ferrari, maar hij dwingt zijn positie af door zijn klinkende resultaten. 

Er was geen enkele teamorder nodig om de Duitser de zege te bezorgen. Kimi liet het zelf liggen in Monaco en Sebastian maakte daar dankbaar gebruik van. De pole van Kimi was fantastisch, maar om zeges binnen te halen moet ook zijn racepace omhoog. Daar doet een zondagmiddag treintje rijden in Monaco niets aan af.

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen