Analyse: Het sprookje van Force India duurt voort

03 mei 11:15 Redactie

Force India wederom vierde team in 2017


Het Formule 1 team van Force India behaalde vorig seizoen een prachtige vierde positie in het WK. Het beste resultaat uit de historie van het team krijgt mogelijk in 2017 een vervolg.

In februari waren de verwachtingen hooggespannen rondom de VJM10. Het ontwerpteam van Force India koos voor een opvallend design dat in de traditionele teamkleuren niet direct als een 'killer' overkwam. Teambaas Vijay Mallya was enthousiast en sprak over 'het uitdagen van de top drie teams'. 

De hooggespannen verwachtingen maakte plaats voor twijfel tijdens de wintertests. De VJM10 was niet snel genoeg, de balans was matig en de auto was tien kilo te zwaar. Als gevolg hiervan moesten coureurs Sergio Perez en Esteban Ocon op dieet! Twee kilo moest eraf voor de eerste GP van 2017. 

Force India VJM10

Vliegende start in plaats van slow start


Force India komt vaak roestig uit de startblokken. Traditioneel is een zevende plaats tijdens de GP van Australië, zo ook dit jaar, maar vaak volgt er dan een lastige periode. In 2015 en 2016 was de pace er in de openingsfase van het seizoen niet. Door de nieuwe regels was de verwachting dat het relatief kleine team het ook in 2017 moeilijk zou hebben. Er werd voor aanvang van het seizoen al gesproken over een B-spec in Barcelona. De afgelopen seizoenen introduceerde Force India met veel succes b-specs van hun auto in Barcelona of Silverstone.

In 2017 loopt alles anders. Hoewel kopman Sergio Perez nog niet tevreden is over zijn VJM10 heeft het team in vier races op rij met beide auto's punten gescoord. Alleen in 2014 kende het team een betere start, met vijf dubbele puntenfinishes in de eerste vijf races.

Mercedes power


Van Force India wordt vaak gezegd dat het team maximaal profiteert van de Mercedes motor. Deels is dat waar want de hybride V6 van Mercedes is simpelweg de beste motor. Het zou echter veel tekort door de bocht zijn om het succes alleen op de krachtbron te gooien. Sinds 2010 is het team namelijk nooit slechter geëindigd dan de zesde of zevende plaats in het WK. Een positie die het in 2014, met de nieuwe V6-motoren, ook wist te behalen.

Force India wordt echter met het jaar beter. De zesde positie werd in 2015 een vijfde en vorig seizoen een vierde. Het leek op een sprookje waarbij er in 2017 donkere wolken boven het team hingen. De nieuwe regels zouden veel gunstiger zijn voor grotere teams als Williams, Renault en McLaren. Tot op heden is dat nog niet terug te zien in de uitslagen. Renault en McLaren komen niet in de buurt van het team en Williams moet het voor alsnog alleen doen met Felipe Massa. 

De kracht van Force India


Wat is nu de kracht van Force India en waarom lukt het ze ieder jaar om goed voor de dag te komen? Het basisingrediënt voor succes is de Mercedes motor die feilloos zijn werk doet. De voorsprong op de Ferrari motoren is al een stuk kleiner, maar ten opzichte van Renault is er nog altijd een gat. 

Met een motor alleen red je het niet en met een budget van 125 miljoen Euro verwacht je een terugval tijdens het seizoen. Iets dat we onder andere jaarlijks zien bij Toro Rosso. Het ontwerpteam van Force India is echter wel in staat gebleken om zich tijdens het seizoen met erg beperkte middelen te blijven ontwikkelen. Het is innovatief en durft ook om af te wijken van de gebaande paden. Het grootste voorbeeld daarvan is de voorkant van de auto. De knik in de neus en de neusgaten? Geen enkel ander team heeft het. 

Sergio Perez Foto: Force India F1 Team

De constante factor


Daar waar teams als Scuderia Toro Rosso en Williams een erg grillig prestatiepatroon hebben, weet Force India over het hele seizoen goed te presteren. Als het succes alleen maar te wijten zou zijn aan de Mercedes motor, dan zou het team alleen maar goed scoren op circuits als Monza of Montreal. Iets dat we bij Williams terug zien. De afgelopen jaren scoorde Force juist goed op banen waarvan je het niet direct verwachtte. Circuits als Monaco, Spa, en Abu Dhabi. Stuk voor stuk circuits waarop je een goed chassis nodig hebt.

Een belangrijk aandeel in het succes van het team hebben de rijders. Voorheen met Sergio Perez en Nico Hulkenberg presteerde het team zeer constant, met twee coureurs die zelden gekke dingen deden. Hulkenberg vertrok naar Renault en is vervangen door de talentvolle Esteban Ocon. De jonge Fransman liet in de eerste vier races zien dat hij uit het juiste racehout gesneden is. Natuurlijk moet en kan hij nog veel leren, maar hij scoorde vier races op rij punten. 

Hoe loopt het sprookje af?


Teameigenaar Vijay Mallya is in gevecht met justitie en hangt mogelijk een gevangenisstraf boven het hoofd. Voor het kleine team kan dit zeer nadelige gevolgen hebben als daarmee ook de geldstroom opdroogt richting het team. De komst van sponsor BWT levert een bedrag van 15 tot 20 miljoen per jaar op wat het team meer ademruimte geeft.

Qua ontwikkeling dit seizoen lijkt Williams de enige serieuze bedreiging. Het team heeft een aanmerkelijk hoger budget, maar is voor alsnog gehandicapt door Lance Stroll. Als de Canadees ook gaat presteren lijkt Williams het enige team te zijn dat een bedreiging vormt voor de vierde plaats in 2017. Teams als Toro Rosso en Haas presteren veel te grillig en komen duidelijk vermogen tekort.

Hoe het seizoen 2017 ook afloopt, duidelijk is wel dat het kleine Force India ook in 2017 weer tot grootse daden in staat is.

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen