Analyse: Statistieken over aantal inhaalacties Formule 1 zijn nietszeggend

25 apr. 13:18 Redactie

Aantal inhaalacties Formule 1 in 2017 meer dan gehalveerd


Het aantal inhaalacties in de Formule 1 is in 2017 fors gedaald ten opzichte van één jaar eerder, maar desondanks horen wij nauwelijks fans klagen. Het geeft eens te meer aan dat statistieken niets zeggen over het spektakel op de baan. 

De cijfers over het aantal inhaalacties lopen vaak uiteen. Tellen de inhaalacties in de eerste ronde nu wel of niet mee? Telt een inhaalactie na een Safety Car periode nu wel of niet mee? Afijn, cijferneukerij is het woord dat daarvoor uitgevonden is. Cijfers op zichzelf zeggen helemaal niets. Waarom de grote verschillen ten opzichte van het vorige jaar?

Banden

In 2016 reden de Formule 1 coureurs vaak grote delen van de wedstrijd op eieren. De ultrasoft en supersoft banden gaven al binnen enkele ronden niet meer thuis. Door overmatige slijtage begon een coureur met een rondetijd van 1.20, maar ronde 2 was dat al een 1.22 en na vijf ronden zelfs een 1.23 of 1.24. Het leverde soms zelfs lachwekkende taferelen op van coureurs uit het middenveld die liever als elfde een race startte dan als negende. 

Reden hiervoor was dat coureurs buiten de top 10 een vrije bandenkeuze hebben. Zo waren deze coureurs niet genoodzaakt om met de zachtste banden de race te starten, waardoor ze veel langer door konden rijden met constantere rondetijden. Ze haalden een tactisch voordeel uit een mindere kwalificatie.

Doordat de toppers erg vroeg naar binnen moesten ontstonden er veel 'inhaalacties' waarbij een Mercedes of Ferrari met een verschil van 3-4 seconden per ronde hun voorganger voorbij stoof. Eenzelfde iets zagen we later in de race ook in het middenveld. Het verschil tussen nieuwe en gebruikte banden was enorm, waarbij het verschil in bandencompound ook gigantisch was. Volgens de statistieken spreken we dan over inhaalacties, maar vanuit de beleving is het eigenlijk geen inhaalactie meer te noemen.

In 2017 zijn de Pirelli banden veel slijtvaster en zijn de verschillen tussen de compounds veel kleiner. De banden slijten gelijkmatiger en de coureurs kunnen aanmerkelijk langer doorrijden op de zachtere compounds. Dit betekent dat een deel van de 'inhaalacties' van 2016 nu verleden tijd zijn. De toppers rijden langer door en zijn veilig om hun stop te maken doordat het gat met de subtop erg groot is. We zien geen Force India of Williams meer terug in de top drie na de eerste stops.

Daarnaast zien we veel minder acties waarbij een coureur op compleet versleten banden kansloos om zijn oren wordt gereden door een concurrent met nieuw rubber.

DRS

De invloed van het DRS-systeem is anno 2017 veel minder groot dan voorheen. Dit betekent dat het lastiger is om een coureur 'voorbij te vliegen' op het rechte stuk. De afgelopen jaren zagen we veel inhaalacties met het gebruik van DRS. De combinatie nieuwe banden en DRS was een feest voor de snellere coureur, maar wederom de vraag: Waren het wel echte inhaalacties?

In 2017 zien we dat de coureurs echt hun best moeten doen om een inhaalactie te plaatsen. De bredere banden stellen ze in staat om andere lijnen te rijden. Door het mindere effect van DRS is het voor coureurs veel belangrijker om zichzelf beter te positioneren voor het opkomen van een recht stuk. Hierdoor ontstaan er ronden lange gevechten waarbij de coureurs ook risico's moeten nemen.

Minder is beter

Inhaalacties met nieuwe banden en DRS open zijn leuk voor de statistieken, maar totaal niet voor de beleving. We hebben nu drie races achter de rug in 2017 en het seizoen kwam moeizaam op gang in Australië, maar de races in China en Bahrein waren om van te smullen.

De strijd vooraan is spannend tussen Mercedes en Ferrari, maar met name de strijd in de subtop is erg leuk om naar te kijken. Er is volop actie en de coureurs moeten risico nemen om in te halen. Veel van de inhaalacties in de voorbij jaren deden afbreuk aan de term inhaalactie, daar waar coureurs nu zelf het verschil moeten maken.

Wat ons betreft geldt voor de 'inhaalacties' in de Formule 1 in dit geval de term 'less is more'. 

Foto: Mercedes AMG F1

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen