Analyse: Waarom zien we zoveel 'nieuwe' auto's in Barcelona?

13 apr. 10:32 Redactie

Formule 1 teams introduceren massaal B-spec in Barcelona


De Grand Prix van Barcelona wordt vaak als een sleutelwedstrijd in het seizoen gezien. De eerste races van het seizoen zijn reeds geweest en de Formule 1 begint echt aan haar Europese deel van de kalender. In Barcelona zien we vaak volop nieuwe onderdelen op de F1-bolides, maar waarom juist daar?

Allereerst ontwikkelen de Formule 1 teams zich continu. Zelfs als de nieuwe bolide gepresenteerd wordt is het ontwerpteam al bezig om zichtbare verbeteringen door te voeren. Onderhuids zijn de engineers bezig om zaken als de afstelling, transmissie en ophanging te verbeteren. De laatste pijler is die van de motorleverancier die continu streeft om extra vermogen uit de V6 te halen.

Traditioneel zien de F1-auto's zo laat mogelijk voor de eerste wintertest het levenslicht. In het geval van Red Bull was de auto letterlijk één dag voor de presentatie gereed. De wintertest zelf is het spannendste moment van het jaar voor de teams. Hoe goed presteert hun nieuwe bolide op het asfalt? Soms verrassen teams, zoals Ferrari dit jaar, en andere vallen tegen.. zoals Red Bull.

Vanaf de eerste meter die gereden wordt kunnen de teams data verzamelen over de auto. Op aerodynamisch vlak over de luchtstromen en de hoeveelheid downforce, via de telemetrie over het weggedrag en motorisch gezien over de performance van de powerunit. Deze data is goud waard voor de teams en motorleveranciers. Om die reden zijn snelle tijden niet het doel tijdens de winter, maar is het afleggen van zoveel mogelijk ronden en het testen van diverse afstellingen dit wel. Op dat gebied waren Mercedes en Ferrari een klasse apart, zij legden veel meer kilometers af dan bijv. Red Bull of McLaren.

De ontwikkeling van een F1 auto


Formule 1 teams weten na enkele ronden vaak al hoe goed hun auto is. Sterker nog, als er twee testdagen achter de rug zijn dan is voor een beetje F1-kenner de volgorde al goed te bepalen. Het team van Red Bull zag direct dat ze er niet bij zaten en een gat te dichten hebben. Het dichten van een dergelijk gat is alleen niet zomaar gebeurt! Je kan wel constateren dat je te langzaam bent en te weinig vermogen hebt, maar de oplossing ligt niet voor de hand.

De verzamelde data wordt ieder moment van de dag geanalyseerd in de fabrieken van de teams. Enerzijds is het een streven naar een optimale set-up van de huidige auto, door het analyseren van data: Heeft de auto onderstuur? Wat zijn de oorzaken ervan? Kunnen we door een andere afstelling dit verhelpen, of komen we gewoon downforce tekort aan de voorkant? 

Anderzijds is het de continue ontwikkeling van de auto: We zijn te langzaam en de GPS toont dat we in de snelle bochten X tienden van een seconde verliezen. De acceleratie uit de langzame bochten is OK, maar we missen 10 kilometer per uur aan topsnelheid. Via data analyse zijn de teams continu bezig met het vergelijken van hun auto met die van de concurrentie.

Het ontwerpteam wordt aan het werk gezet: Er is meer downforce nodig op de RB13. Zo simpel als sommige mensen denken over het creëren van extra downforce is het niet. 'Oh, gooi even een T-wing dr op!' of "Een paar extra flapjes en vleugeltjes kopiëren van Ferrari en Mercedes" . Nee, zo werkt het niet. Iedere auto is ontworpen conform een bepaalde filosofie en na een jaar aan voorbereiding rolt er een technisch zeer gecompliceerd product van de band.

De ontwerpers bij Red Bull zijn op dit moment hard bezig om meer downforce te vinden voor de auto, maar klakkeloos vleugeltjes plaatsen op het chassis levert geen succes op. Allereerst verstoren meer vleugels de luchtstromen op de auto, waardoor het tegenovergestelde effect bewerkstelligd kan worden: Je kan zelfs downforce verliezen! Daarnaast zorgen meer vleugels ook voor meer weerstand en daardoor een lagere topsnelheid. Het is een complex proces van ontwerpen en testen in de windtunnel. Vervolgens wordt de data vergeleken en moet het onderdeel weer 'bijgeschaafd'  worden. Van de tien bedachte ideeën zal er uiteindelijk misschien één ooit op de auto zitten. 

Dit complexe proces heeft tijd nodig op alle vlakken, niet alleen op aerodynamisch vlak. Het ontwikkelen van een nieuwe voorvleugel kost enkele maanden, idem voor het ontwikkelen van een compleet nieuwe voor - of achterwielophanging, of het verbeteren van de motor. Wat het voor de teams ook nog lastiger maakt is dat de eerste race zich allemaal afspelen buiten Europa. 

Barcelona it is


Waarom dan Barcelona? Het past bij het ontwikkelingsplaatje van de Formule 1 teams. De tijd die ervoor nodig is om een ontwerp te doorgronden, de gegevens van het testen en de eerste races te verwerken, te testen in de windtunnel en uiteindelijk de nieuwe onderdelen te vervaardigen. Daarnaast leent de karakteristiek van het circuit van Barcelona zichzelf uitstekend voor het testen van nieuwe onderdelen. Een oude F1 wet is dan ook dat als je auto goed presteert in Barcelona, je een goede graadmeter hebt voor de rest van het seizoen.

Niet alleen Red Bull komt met een aerodynamische update, maar diverse andere teams waaronder Force India en Williams hebben al veranderingen aangekondigd. Deze winter werd al duidelijk dat Ferrari ook toeleeft naar de race in Spanje. Voor de motorleveranciers geldt daarbij dat ze dit seizoen slechts 4 motoren en motordelen mogen gebruiken. Dit betekent dat een logische upgrade pas rond de 4, 5e of 6e race ingevoerd gaat worden. In het geval van Red Bull is de introductie van de Renault motor uitgesteld door betrouwbaarheidsproblemen. Deze staat nu gepland voor eind juli.

De ontwikkelingsstrijd is in volle gang tussen de teams. Het is een wapenwedloop zoals de teams het zelf noemen. Wat voor moois gaan we zien in Spanje en welk team maakt er een reuzensprong?

Foto: Lars Baron/ Red Bull Contentpool

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen