Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Aston Martin-teambaas formuleert scherp doel voor 2023

Aston Martin legde in 2022 beslag op de zevende plaats bij de constructeurs. Ambitieus als het team is, móét het in 2023 beter, zo weet teambaas Mike Krack in een exclusief interview met RacingNews365.

Aston Martin maakt er geen geheim van dat het in de Formule 1 meedoet om wereldtitels te winnen. Er wordt flink geïnvesteerd in nieuwe faciliteiten, waaronder een compleet nieuw fabriek en een nieuwe windtunnel. Fernando Alonso werd aangetrokken om de ambities nog verder te onderstrepen. Echter, voor dergelijke doelen is tijd nodig en dus worden er tussendoelen geformuleerd. Als RacingNews365 aan teambaas Mike Krack in een exclusief interview vraagt wat het doel is voor 2023, wordt zijn antwoord steeds concreter. "We zijn afgelopen seizoen als zevende geëindigd. Dat moet volgend jaar beter, we moeten een stap zien te zetten", aldus Krack. "Ik denk het lomp zou zijn om te stellen dat we volgend jaar helemaal vooraan mee willen doen. Dat is wat al te ambitieus en niet realistisch. Maar we willen dus wel die noemenswaardige stap zetten." "Ik denk ook dat we met de stappen die we tot op heden reeds hebben gezet en met het aantrekken van Fernando Alonso dat waar kunnen maken", vervolgt Krack, waarna we hem natuurlijk vragen wat in zijn ogen, komend vanaf P7, een 'noemenswaardige' stap zou zijn. "We hebben dit jaar een strijd gezien om de vierde plaats in het WK (tussen Alpine en McLaren, red.). Als we ons in die strijd kunnen mengen, dan zou dat zo'n stap zijn."

Zorgen vader en zoon Stroll voor een andere dynamiek?

Naast Fernando Alonso rijdt in 2023 nog altijd Lance Stroll, zoon van teameigenaar Lawrence Stroll. Brengt het uitdagingen met zich mee om te werken met 'de zoon van'? Krack stelt van niet. "Die uitdaging is niet groter dan met welke andere coureur dan ook. Lance staat zijn engineers bij en vice versa en Sebastian Vettel staat zijn engineers bij. Daarna evalueren we het geheel aan data. Dat is niet anders dan anders." En hoe zit dat met teamorders? Worden die door de onderlinge verhoudingen in het team anders uitgedeeld? "Ook dat is niet anders dan bij andere teams. Soms zitten coureurs nu eenmaal op andere strategieën en soms kan de andere coureur nu eenmaal een verschil maken in het kampioenschap. Het is echter altijd belangrijk dit soort zaken op voorhand te bespreken."

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'