Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Bandenbaas verwacht grote slijtageslag tijdens 'zwaarste GP Spanje ooit'

Aankomend weekend staat de Grand Prix van Spanje op het programma. Daar lopen de temperaturen net als afgelopen weken op Silverstone hoog op. Het wordt een ongekende race op het Circuit de Barcelona-Catalunya.

Race numero zes van het bijzondere Formule 1-seizoen staat aankomend weekend op het programma. De tweede triple header komt nabij Barcelona, om precies te zijn in Montmélo, tot zijn einde. Op het Circuit de Barcelona-Catalunya moeten de coureurs net als de afgelopen twee weken de warmte gaan trotseren. Het circuit, dat van zichzelf al niet aardig is voor het Formule 1-rubber, vormt voor Pirelli dit jaar een nóg grotere uitdaging dan normaal. Met lange, lastige bochten, zoals bijvoorbeeld bocht drie, is het Spaanse circuit het hele jaar door een uitdaging voor het Italiaanse rubber. Zelfs nu de bandenleverancier aankomend weekend de drie hardste soorten rubber meeneemt naar het circuit, zal Pirelli de ontwikkelingen nauw in de gaten moeten houden. Het circuit is natuurlijk niet onbekend bij de Formule 1-teams en Pirelli. Behalve dat er elk jaar een Grand Prix wordt afgewerkt, wordt er de laatste jaren ook getest op het Circuit de Barcelona-Catalunya. De temperaturen zijn aankomend weekend naar verwachting echter aanzienlijk hoger dan tijdens de testdagen in februari, zo legt Pirelli-voorman Mario Isola uit in aanloop naar het raceweekend. "Ondanks dat het de derde keer wordt dat we dit seizoen op het circuit rijden, zullen de omstandigheden waarschijnlijk heel anders zijn. Voornamelijk door het weer, maar ook door alle veranderingen die de teams sinds februari hebben doorgevoerd aan hun auto's", zo legt de Italiaan uit. Dat kan verregaande gevolgen hebben voor de banden. "De voorspelde hoge temperaturen zullen de bandenslijtage, op een circuit dat er om bekend staat sowieso al niet lief te zijn voor de banden, nog verder verhogen. Het wordt daarom heel belangrijk voor de teams om de banden goed te managen en er voor te zorgen dat ze niet oververhitten. De vrije trainingen worden daarom cruciaal, omdat de teams dan kunnen uitvogelen hoe de banden zich gedragen in de warme omstandigheden." Het wordt dan ook een bijzondere Spaanse Grand Prix, weet Pirelli. "Nu de Formule 1-bolides sneller zijn dan ooit en de race in Spanje voor het eerst in augustus zal worden verreden, zou dit de meest zware race moeten worden voor de banden die we ooit hebben gezien op het Circuit de Barcelona-Catalunya", aldus Isola.

Viaplay
x
Breaking Aston Martin in protest tegen uitslag kwalificatie