Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Bizarre maas in FIA-systeem verpestte de race van Tsunoda compleet

Yuki Tsunoda bleef verbouwereerd achter toen hij zich tijdens de safety car periode gedurende de GP van Brazilië niet van een ronde achterstand mocht ontdoen. Daardoor reed hij zielsalleen op een ronde achterstand.

Toen Lando Norris tijdens de GP van Brazilië stilviel, kwam de safety car op de baan. Tijdens de safety car reden er drie auto's op een ronde achterstand: Nicholas Latifi, Alex Albon en Yuki Tsunoda. De laatstgenoemde mocht zich echter niet van een ronde achterstand ontdoen door een fout, of beter gezegd loophole, in het systeem van de FIA. Bij de herstart reed Tsunoda daardoor nog ergens vooraan in de groep, tussen de Ferrari-coureurs, en ging hij meteen van het gas en aan de kant op het rechte stuk. Uiteindelijk finishte hij als zeventiende en laatste van de nog rijdende coureurs, met als enige een ronde achterstand op winnaar George Russell. Op de onderstaande video is te zien hoe Tsunoda meteen aan de kant gaat bij de herstart. Het artikel gaat daaronder verder .

FIA verklaart loophole

Het was een fout in het geautomatiseerde systeem, of zoals de FIA zei: een maas in de wet, die ervoor zorgde dat Tsunoda zich niet van een ronde achterstand mocht ontdoen. "Alle systemen functioneerden op de juiste wijze en volgden de regels. Er was alleen een ongebruikelijke situatie door het specifieke scenario dat zich voordeed." Nu wordt het ingewikkeld. Tsunoda was nadat de safety car op de baan kwam namelijk de eerste coureur die voor de tweede keer voorbij Safety Car Lijn 1 reed. Normaal gezien zou dat het systeem volgens de regels duidelijk maken dat Yuki zich later van een ronde achterstand mag ontdoen. Direct nadat Tsunoda voor de tweede keer over die lijn reed, dook hij echter naar binnen voor een pitstop. Omdat hij in de pitstraat sneller reed dan het treintje auto's achter de safety car, ontdeed hij zich (in de ogen van het systeem) al van zijn ronde achterstand toen hij langs de control line reed in de pitstraat. Toen hij na zijn pitstop weer terug de baan op kwam, zagen de systemen echter opnieuw in dat hij op een ronde achterstand stond, maar omdat hij zich in de ogen van het geautomatiseerde systeem ook al een keer van een ronde achterstand had ontdaan, mocht hij dat aan het einde van de safety car niet 'nog eens' doen. En dus moest Tsunoda op zijn plek blijven rijden op een achterstand van een ronde. "De wedstrijdleiding heeft het nogmaals gecheckt met de mensen die verantwoordelijk zijn voor de timing, die bevestigden dat alleen Latifi en Albon zich van een ronde achterstand mochten ontdoen." "Dit is een heel ongewoon scenario", bevestigt de FIA in een statement. "Er waren geen procedurele fouten of systeemfouten - het is simpelweg een van de onvoorspelbare scenario's die voor kan komen. Er hoeft niet meteen wat gewijzigd te worden aan het systeem, maar in de toekomst zal dit natuurlijk worden besproken tijdens de vergaderingen van de Sporting Advisory Committee, dat adviest geeft over regelwijzigingen. En Tsunoda's reactie tijdens de race? " What the f*ck, wat are we doing?! ", riep hij op de radio.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'