Brawn wil dat Formule 1 teams minder geheimen hebben voor fans

12 apr. 16:24 Redactie

Brawn streeft naar een transparantere Formule 1


De Formule 1 moet veel opener en transparanter worden voor de fans. Dat is de mening van Ross Brawn, die als sportief directeur is aangesteld door Liberty Media. Er moet meer data toegankelijk zijn voor de fans.

De Formule 1 draait meer dan ooit om data. Bij topteams als Mercedes zitten er tijdens de race 100 mensen naar een scherm te turen om alle data van de auto in de gaten te houden. Data die enerzijds gebruikt wordt om de afstelling van de auto beter te maken en de coureurs te instrueren, maar anderzijds om problemen te signaleren.

Ross Brawn is van mening dat de data zorgt voor een grote kloof tussen de F1 en haar fans. 

"De Formule 1 moet meer data beschikbaar stellen voor de fans, zodat deze ook op een dieper niveau naar de sport kunnen kijken. Ik heb de sport drie jaar lang vanuit huis gevolgd en miste de mogelijkheid om te zien wat er gaande was tijdens de races."

"Als de fans dezelfde info beschikbaar hebben die de mensen aan de pitsmuur ook hebben, dan kunnen we daar leuke dingen mee doen. Een voorbeeld is het ontwikkelen van een app waarmee mensen hun eigen voorspellingen kunnen doen. Mensen krijgen dan info over de bandencompound, de lengte van een pitstop en de onderlinge verschillen en posities van een auto. Dan kan een fan zelf inschatten wanneer er een pitstop gemaakt moet worden." laat hij Motorsport.com weten.

"Als we de fans zo betrekken bij de sport dan krijg je veel verschillende meningen en discussies. Dit is slechts één voorbeeld."

De grote vraag is aan welke data de fans nu echt behoefte hebben. De afgelopen jaren zagen we statistieken in beeld met daarin de hoeveelheid brandstof die een coureur nog aan boord had, maar deze informatie sloot niet aan bij de behoefte van de fans. Op het moment dat er meer data wordt gedeeld met de fans moet deze ook een wezenlijke bijdrage leveren aan de beleving van de race. 

Wat ons betreft zijn er diverse mogelijkheden, en wij lichten er enkele toe:
  • Informatie over pitstopdelta. Als Max Verstappen tijdens de race stopt, tot welke positie valt hij dan terug. Iets dat eenvoudig in te richten is door de tijd van een gemiddelde pitstop te koppelen aan de voorsprong op de coureurs achter de Nederlander

  • Verschil in performance tussen de banden: De supersoft banden zijn gemiddeld 1 seconde per ronde sneller dan de soft banden, maar gaan slecht 15 ronden mee. De soft banden gaan 22 ronden mee. Dit kan ook gekoppeld worden aan de huidige banden en verwachte stops van een coureur.

  • Pitstopstrategie: Coureur X rijdt nu op de supersoft banden, maar reed hiervoor ook al op de supersoft banden en is verplicht om nog een stop te maken voor een setje soft banden

  • Racechart: Max Verstappen startte als tiende, kwam in ronde 1 als zesde door en stoomde in de ronden daarna door naar de derde positie. Een chart die we ook in de Motogp al zien.

  • Afstand tot de voorganger: In de MotoGP zien we dit al met regelmaat. De afstand in meters tot de voorganger wordt weergegeven. Dit geeft een beter beeld bij het werkelijke gat tot de voorganger tijdens een gevecht. Te meer omdat dit op camera erg vertekend.

  • Laatste raceresultaten van een coureur: De laatste vijf uitslagen van een coureur


Hoewel meer data kan leiden tot iets meer nuttigere informatie gaat het uiteindelijk toch om de actie op de baan. De fans moeten wat ons betreft de actie op de baan begrijpen. Data is leuk, maar in een race waarin er niets gebeurt, of op momenten dat data niet relevant is voegt het niets toe. Wat wel een toevoeging is zijn meer onboardbeeld en de introductie van de visor cam waarbij je echt meerijdt met de coureur.

Foto: Sauber F1

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen