Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Brundle ziet een opvallend patroon bij Ferrari en Mercedes na GP van Bahrein

Vier Ferrari-coureurs finishten in Bahrein in de top zes, terwijl er zes Mercedes-krachtbronnen onderaan de lijst bungelden. Toeval? Voormalig Formule 1-coureur Martin Brundle durft nog geen harde conclusie te trekken, maar ziet wel een beginnend patroon.

Voormalig Formule 1-coureur Martin Brundle was namens Sky Sports aanwezig bij de eerste Formule 1-race van het seizoen. De Brit zag een heerlijk gevecht tussen Max Verstappen en Charles Leclerc en dat toverde een glimlach op zijn gezicht. Hij is blij met de huidige staat van de Formule 1, zo vertelt hij in zijn gebruikelijke column. "Ik was tevreden toen ik na de race naar het vliegveld ging. We zagen close racing en dat belooft veel goeds voor de toekomst. De auto's zijn nog steeds heel zwaar, maar wel heel snel. De coureurs zullen niet zoveel van positie wisselen als in bijvoorbeeld de Formule Ford, maar als we gevechten als die tussen Max en Charles, met aanval en tegenaanval, dan is dat prima." "Het was enorm intens om die twee aan het werk te zien in gevecht met elkaar. Max dook in bocht een aan de binnenkant met slipstream en DRS, maar Charles accepteerde het onvermijdelijke en stippelde op intelligente wijze zijn pad uit. Hij zorgde ervoor dat hij achter lag bij het DRS-meetpunt, om zo op weg naar bocht vier de leiding weer te pakken."

Ferrari top

Brundle is opgelucht om Ferrari weer vooraan het veld te zien. Het is iets dat we lang niet zagen. De voormalig coureur van onder meer McLaren en Benetton zag hoe de Italianen profiteerden van het titelgevecht tussen Red Bull en Mercedes vorig jaar. "Williams, McLaren en Aston Martin zullen het hier vast niet mee eens zijn, maar het voelt alsof F1 er beter voorstaat nu Ferrari weer meestrijdt. Het lijkt erop dat de pace van Ferrari echt is, in tegenstelling tot 2019 toen het veel vraagtekens opriep", zo doelt hij op de motor, die toen onder een vergrootglas lag vanwege mogelijk gesjoemel. "Ferrari deed vorig jaar niet mee in de titelstrijd en had bovendien meer windtunneltijd. Daar hebben ze goed van gebruik gemaakt. De motoren rijden op nieuwe E10-brandstof en de ontwikkeling is nu bevroren. Ook op dat vlak lijkt het bij Ferrari een schot in de roos, zo tonen ook Alfa Romeo en Haas aan"

Red Bull-problemen

Brundle heeft ook wel een vermoeden waardoor Red Bull kort voor het einde van de race kopje onder ging met beide coureurs. Hij wijst, na geruchten in de paddock, op het probleem van fuel cavitation. "Verstappen leek de hele race lang boos te zijn. Over zijn strategie, zijn stuurproblemen en de betrouwbaarheidsproblemen die zijn race tot een einde brachten. Weinig teams hebben getest wat er gebeurt als ze met een bijna lege tank komen te zitten." "Er zit verschil tussen de E10-brandstof van nu en de brandstof van vorig jaar als de overgebleven brandstof aan het einde van de race warmer wordt in de tank. Dit kan wel eens bij hebben gedragen aan de dubbele DNF van Red Bull", vermoedt de F1-analist.

Mercedes heeft potentie, of misschien niet?

De een zijn dood is de ander zijn brood, zo zag ook Brundle in Bahrein. Door Red Bulls falen kon Mercedes toch nog een onverwachts podium pakken. Het toont volgens hem aan dat er wel potentie in de bolide van Lewis Hamilton en George Russell zit. Aan de andere kant kan het ook zomaar zijn dat het niets wordt dit seizoen. "Door Red Bull's ondergang stond Hamilton op het podium in de derde beste auto. De W13 ziet er geweldig uit en is denk ik slechts een paar aerodynamische upgrades verwijderd van Ferrari en Red Bull. Of zal hij net als de McLaren MP4-18 uit 2003 nooit echt mee kunnen doen?" "Ironisch genoeg was de derde positie van Lewis een beter resultaat dan tijdens de eerste race van zijn laatste titeljaar, in 2020, terwijl George nog nooit hoger finishte in F1 dan plek vier. Tenminste, tijdens een race die echt werd verreden, in tegenstelling tot de GP van België vorig jaar. Er lijkt dus wel potentie in de Mercedes te zitten", redeneert de Brit. Maar, misschien heeft Ferrari wel een zeer dominante motor en wordt de titel op dat vlak beslist. De komende weken komen we daar volgens Brundle meer over te weten. "De komende races zullen het uitwijzen, maar vier van de top zes-bolides in Bahrein hadden een Ferrari-motor, terwijl de laatste zes finishers allemaal Mercedes-krachtbronnen hadden... Misschien komt het door de aerodynamica...?"

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"