Column: De frustraties van Max Verstappen

29 mei 11:45 Redactie
THAT'S A PIEP PIEP DISASTER!

Eigenlijk min of meer een samenvatting van de race van Max Verstappen. De Nederlander was het hele weekend snel en foutloos onderweg in de straten van Monaco. In tegenstelling tot zijn eerdere twee deelnames was Max nu niet alleen snel maar wist hij zijn auto uit de muur te houden.

De kwalificatie was perfect en teamgenoot Daniel Ricciardo moest, zoals het hele weekend, het onderspit delven. Met een vierde positie lonkte het podium en de race verliep voorspelbaar. Monaco is vaak een saai optocht, of de regen moet met bakken uit de lucht komen. Gisteren was het dan ook weer de traditionele optocht, met als hoogtepunt in de eerste helft van de race de schaars geklede dames op het balkon.

Racen in Monaco, het schijnt voor de coureurs leuk te zijn, maar voor de fans is er geen zak aan. Treintje rijden tijdens een race, wetende dat je gewoon niet in kan halen. Dit bewezen Jenson Button en Sergio Perez dit jaar. De enige kans om een directe concurrent in te halen is tijdens een pitstop. Juist daar ging het wederom fout bij Red Bull.

De strategie was gewoon belabberd, los van of het Max was of niet. Er zitten tijdens de race tientallen mensen naar monitoren te kijken om de onderlinge verschillen in de gaten te houden en de perfecte strategie te bedenken. Wat ging er allemaal verkeerd? Allereerst maakte degene die de call maakte de fout om niet ver genoeg naar achteren te kijken. Bij een stop van Max of Daniel zouden ze terug vallen tot achter de langzamere Carlos Sainz. 

Fout twee is dat het totaal onnodig was om al van banden te wisselen. Zowel Max als Daniel waren nog erg content met de snellere ultrasoft banden en hadden het gevoel dat ze opgehouden werden door Bottas. Iets wat ook duidelijk bleek uit de rondetijden. Waarom niet kiezen voor de overcut in plaats van de undercut? Langer doorrijden in plaats van eerder stoppen.

De supersoft banden zijn 0,7 seconde per ronde langzamer en ook een nieuw setje van deze banden zou geen direct voordeel geven ten opzichte van de ultrasofts. Waarom dan de vroege stop? Red Bull wilde proberen om met een snelle stop Valtteri Bottas te verschalken, maar de stop van Max mislukte. Acht tienden langer stond hij stil doordat het rechter voorwiel er niet opging. Het gevolg liet zich raden: Max kwam achter Bottas op de baan.

Zelfs al was Verstappen voor Bottas op de baan gekomen, dan nog had Ricciardo hem gepakt. Binnen enkele ronden reed Sainz in de weg, terwijl de Australiër vrij baan had. Dat Red Bull een klap sneller was liet Daniel zien op de vrije baan, met die rondetijden 1-2 seconden sneller waren.

Max had gisteren wel degelijk reden tot klagen. Want waarom die vroege stop? En waarom niet Daniel als lokaas voor Bottas gebruiken maar Max?  Weg gedroomd podium in Monaco, weer een jaar wachten...

Ondanks dat Verstappen reden tot klagen had, zit zijn temperament hem soms een klein beetje in de weg. Laten we het leeftijd noemen, een stukje ervaring en volwassenheid. Natuurlijk weet Max dat Red Bull hem nooit zal piepelen met de strategie, maar gisteren voelde dat wel zo voor hem. Dat uit de Nederlander dan ook keihard richting het team. Het leuke aan Verstappen is dat hij na een teleurstelling vaak de race erna keihard terugslaat. 

Dit jaar zal dat echter wat lastiger worden omdat het verschil met de topteams nog te groot is. Kansen als Monaco zijn schaars, als het team die verprutst mag je best even vloeken... Wel zal Red Bull nooit bewust Max Verstappen benadelen ten opzichte van Daniel Ricciardo

Foto: Dan Istitene / Red Bull Contentpool

 

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen