Column: De midlife crisis van de Formule 1

31 mrt. 10:45 Redactie

De macht van de autofabrikanten is veel te groot in de Formule 1


De Formule 1 verkeert al jaren in een midlife crisis. De sport is haar roots al lang geleden kwijtgeraakt en zoekt nu naarstig naar geknutselde oplossingen om terug te keren tot haar roots. De roots van het racen, de basis van het race en de essentie van het racen. De verantwoordelijken? De slapende FIA en de machtige autofabrikanten.

Het ontbreekt momenteel aan enige vorm van visie en leiderschap in de Formule 1. Dit resulteerde erin dat we de afgelopen jaren de meest belachelijke ontwikkelingen in de 'koningsklasse' van de autosport voorbij zagen komen. De eerste daarvan is de geldverslindende introductie van de hybride V6-motoren in 2014. Een keuze die was ingegeven door de autofabrikanten, die een grote inspraak hadden op dat vlak. 

De hi-tech motoren stel je natuurlijk alleen ter beschikking aan je eigen team en aan kansloze subtoppers, zodat je wel zelf succesvol bent. Toen het team van Red Bull Racing in 2015 aanklopte bij Ferrari en Mercedes met het verzoek om vanaf 2016 met hun super motoren te kunnen racen kreeg het direct een krachtig NEE als antwoord. Waarom? Omdat de fabrikanten bang zijn voor concurrentie die mogelijk het perfecte marketingplannetje in de soep rijdt. 

Juist deze autofabrikanten zorgen ervoor dat de Formule 1 steeds verder van haar roots komt te staan. Vanuit eigen belang handelen Mercedes, Ferrari en Renault (en in mindere mate Honda). Op motorisch vlak wordt er gesuggereerd dat de F1 duurzamer moet worden. De hybride motoren zijn voor de fabrikanten het perfecte, commerciële uithangbord richting haar consument. Mercedes en Ferrari zetten een klein deel van de technologie in bij hun peperdure sportwagens, die alleen weggelegd zijn voor 'the rich and famous'. En Renault? De hybride Clio met ERS-systeem? De Talisman hybride met carbon fibre monocoque? 

Afijn, pure marketing. Wat een autofabrikant vaak doet is simpelweg roepen dat ze in de F1 zitten omdat ze zo nog betere straatauto's kunnen maken. Flauwekul! Alle technologie die in de F1 gebruikt wordt is vele malen te duur voor een straatauto en tegenwoordig technisch veel te gecompliceerd. Als een fabrikant zegt dat hij technieken vanuit het WRC toepast in een straatauto dan snijdt dat wel hout.

Een tweede voorbeeld van de macht van de fabrikanten zijn de nieuwe F1-regels. Ja, dikkere auto's met bredere vleugels en bredere banden. Is het nu echt allemaal zo radicaal als men zegt? Nee. Er komt een partij downforce bij op de auto's om u tegen te zeggen, met banden die 2% breder zijn waarmee het is alsof de coureurs op rails rijden. Is er ook maar een fabrikant geweest die nadacht over de effecten van meer downforce op het 'spelletje' genaamd F1? Nee, natuurlijk niet. Men koos voor een oplossing die zo min mogelijk effect had op hun eigen positie. Een voorstel om de kosten van de V6-motoren te drukken en de prestaties gelijk te trekken, zodat er meer spanning in de F1 kwam, werd direct afgeschoten door de fabrikanten.

De macht van de fabrikanten is vele malen te groot. Ferrari dat 100 miljoen per jaar krijgt om aan de start te verschijnen, de Italianen die een Veto-recht hebben. Continu het dreigen van partijen als Ferrari of Mercedes dat ze de sport verlaten op het moment dat de motorformule veranderd. Prima! Dan ga je toch!

Autofabrikanten hebben geen enkel oog voor het belang van de Formule 1. Ze rijden in de sport vanuit commercieel belang. Auto's verkopen door het behalen van succes in de F1. Het krijgen van status en aanzien. En om dat te bereiken worden er honderden miljoenen per jaar gespendeerd. Succes is immers, grotendeels, te koop. Bedragen die voor traditionele F1-teams gewoonweg niet te betalen zijn, denk aan Williams of McLaren. Teams die al 40 jaar in de sport zitten en daadwerkelijk om de F1 geven. De fabrikanten trekken de portemonnee en zetten de concurrentie zo buitenspel.

De macht van de FIA is momenteel zo klein, dat zij zich laat leiden door de fabrikanten. Om het veld dichter bij elkaar te krijgen, de kleinere teams te laten overleven, en meer concurrentie te krijgen wil men een budgetplafond introduceren. Het eerste dat Ferrari en Mercedes roepen: NEEEEE! Dan verlaten wij de sport! Waarom? Omdat ze dan mogelijk minder succesvol zijn.

Het is alsof Ajax, Feyenoord en PSV de regels voor de KNVB gaan bepalen! In de Formule 1 is het een komen en gaan van autofabrikanten, de enige die er altijd was is Ferrari. Mercedes, Honda, Toyota, Renault, Peugeot, Lamborghini, Ford etc. allemaal lieten ze de sport in de steek toen het commerciële doel werd bereikt en dat zal men ook in de toekomst weer doen. Het meest onverstandige dat je dan als F1 kan doen is je toekomst ophangen aan dit soort partijen die puur vanuit eigen belang handelen.

De F1 heeft dringend behoefte aan een krachtige FIA met een krachtige leider die op de kist gaat staan en zegt: 'Zo gaan we het doen! Dit zijn de regels, dit is de toekomstvisie van de F1. Je kan blijven of je kan gaan. Take it or leave it!'

Jammer genoeg zit de man met die visie, Ross Brawn, slechts bij de eigenaren van de Formule 1, Liberty Media. Deze maken de regels van de sport niet... hoe graag we dat ook zouden willen. De grote vraag is of Liberty zoveel macht krijgt dat het uiteindelijk de slapende FIA en autofabrikanten van haar troon kan stoten.

Foto: Mercedes AMG F1

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen