Column: Mogen we eens kritisch zijn op Red Bull?

01 mei 16:17 Redactie
Vast niet, maar we zijn het toch!

Het seizoen is vier races onderweg en het is duidelijk dat Red Bull haar zaakjes gewoon niet op orde heeft. Wat doen we dan al snel? Juist, wijzen naar Renault. Het probleem van dit moment ligt vele malen dieper. Ja, de Franse krachtbron levert te weinig vermogen en is onbetrouwbaar. Maar zelfs met een Mercedes motor achterin zou de RB13 niet snel genoeg zijn.

De prijzen worden niet in de winter verdeeld


De mooie woorden van de winter ten spijt, maar op het circuit worden races gewonnen. De veelbelovende data uit de windtunnel, het meesterwerk van Adrian Newey of het aerodynamische wonder van Red Bull? Geen van allen hebben we het gezien tijdens de eerste vier races. Het valt gewoon tegen, zwaar tegen.

Niet alleen de snelheid, maar ook de betrouwbaarheid is beneden peil. Daar waar de concurrentie van Mercedes en Ferrari na vier races gewoon 8 finishes heeft en dikke punten scoort, is Red Bull al drie maal uitgevallen. Twee maal vanwege een probleem met de remmen, eenmaal vanwege een probleem met de versnellingsbak. Dat betekent dat het team ook drie keer minimaal een zesde positie weg heeft gegooid, maar mogelijk nog meer. Max leek in Bahrein op weg naar een podiumplaats.

Die kostbare punten, 24 minimaal, wegen zwaar door in de ranking. Na vier races bedraagt de achterstand op Mercedes en Ferrari inmiddels bijna tachtig punten. Nu zeggen punten en uitslagen niet alles. Het kan voor komen dat je een slechte auto bouwt, maar als je dan ook nog eens onbetrouwbaar bent gaat het hard.

Kan Red Bull het seizoen nog redden?


Het seizoen moet nu gered worden met de upgrade in Spanje, maar zowel Verstappen al Ricciardo reageerden erg terughoudend. Ze willen geen verwachtingen scheppen en durven ook niet te hopen op een wonder. Dit terwijl ze al lang en breed weten hoeveel tienden Red Bull echt verwacht te winnen. Verhalen over één seconde per ronde zijn pure fictie. Waarschijnlijk is een tijdwinst van enkele tienden realistisch. Iets waarmee het gat niet wordt gedicht.

Probleem nummer drie is dat Renault haar zaken ook niet op orde heeft. In 2015 was het erg matig en in 2016 was het vermogen er niet maar de betrouwbaarheid wel. Dit seizoen is meer een herhaling van 2015: Geen vermogen en een betrouwbaarheid die om te janken is. Niet alleen bij Red Bull, maar ook bij Toro Rosso en het eigen fabrieksteam. Vanaf de eerste testdag tot en met het afgelopen weekend zijn er continu problemen. Of het nu de waterpomp is, de verbrandingsmotor of het hybride deel doet er niet toe. De 100% betrouwbaarheid die Daniel Ricciardo vorig seizoen had is compleet weg. We zien bij alle door Renault aangedreven coureurs problemen tijdens het weekend. Dit weekend verloor Max wederom veel tijd in de vrije trainingen en moest de hulp van MacGyver nog ingeschakeld worden om de waterpomp dicht te kitten vlak voor de race.

Renault is de weg kwijt


Wat dan nu? Het klinkt cliché, maar even uithuilen en kei hard werken. Het moet echter wel van twee kanten komen. Daar waar Mercedes de helpende hand biedt aan Honda zal het dit nooit doen aan Renault of aan Red Bull. Sterker nog, het zal altijd roepen dat de Renault motor net zo sterk is... In Sotsji zagen we wederom de bevestiging dat het verschil gigantisch is. Zelfs de Ferrari komt niet in de buurt van het motorvermogen van de Mercedes. Grote vraag is of Renault het later dit seizoen wel voor elkaar heeft. Een achterstand maak je niet zo maar goed.. zeker niet als je daar nu al vier jaar mee bezig bent.

Max Verstappen en Daniel Ricciardo voelen zichzelf de eenzaamste coureurs op de paddock. Ze rijden in een niemandsland en de verwachting is niet dat dit snel gaat veranderen. Het gat naar voren is vaak één seconde per ronde en de druk van achteren is er niet. Het geduld van Max en Daniel wordt op de proef gesteld. De grote vraag is dan ook of we beide coureurs volgend jaar in de Red Bull zien. Daniel weet dat zijn leeftijd begint te tellen en ruikt zijn kans in 2018 bij Ferrari. De jonge Max zal dit seizoen veel leren en ook leren om te incasseren.

Afijn, het worden twee lange weken richting de volgende Grand Prix. Weken waarin de fans dromen van een nieuwe zege van Max, maar ook weken waarin Red Bull en Renault puin mogen ruimen. 'Get your shit together', zouden de Engelsen zeggen. Succes begint bij een solide en betrouwbare basis.

Foto: Mark Thompson/ Red Bull Contentpool

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen