Column: De wereld vergaat niet voor Max Verstappen

27 mrt. 11:53 Redactie
De Grand Prix van Australië was een bittere pil voor veel Max Verstappen fans. Bijna overal konden ze wel lezen dat Max tot de favorieten voor de wereldtitel behoorde en dan doet een kwalificatie met 1,3 seconde achterstand pijn. Een vijfde positie tijdens de race is ineens niets meer waard voor sommigen. De wereld op zijn kop natuurlijk...

Ja het was Red Bull zelf die tijdens de winter de hoop uitsprak en de verwachting dat het voor de titel kon strijden. Het was ook Renault dat zei er klaar voor te zijn met de nieuwe motor. Maar de hoop was tijdens de eerste testweek al vervlogen. Dat is de harde realiteit van de Formule 1.

De Red Bull van Max verkeert (nog) niet in topconditie. De RB13 is nu eenmaal (nog) niet het beste chassis van het veld en de Renault motor komt gewoon een halve seconde per ronde tekort. Dat laatste wisten we allemaal al jaren, dat eerste is een grove tegenvaller. De paniek waarmee er in Nederland nu gereageerd wordt op de GP van Australië is toch wel bijzonder en nagenoeg kinderachtig. Het is het zoveelste bewijs dat de voetbalcultuur haar intrede doet in de F1. Diverse voetbalsites en journalisten menen dat ze nu maar 'ff' een Formule 1 site moeten runnen.

Diverse media en blogjes zijn wel zo ontzettend negatief. Verstappen zit in een spagaat en moet maar weggaan bij Red Bull, was vanmorgen te lezen in één van de grootste kranten van Nederland. Waarom weggaan bij Red Bull? Omdat het even tegen zit? En waar naar toe? Ferrari was jarenlang SLECHTER dan Red Bull en wacht al 10 jaar op een wereldtitel. Dat het nu één race wint betekent niet dat de Italiaanse lente begonnen is.

Mercedes? Ja, iedereen droomt ervan om bij het team van Mercedes te rijden! Het is net als bij voetbal: Je wilt altijd uitkomen voor het beste team. In de Formule 1 zijn er echter maar twee stoeltjes beschikbaar bij het beste team. Vraag Fernando Alonso maar eens hoe lastig het is om op het juiste moment bij het winnende team aanwezig te zijn....

Al sinds februari roepen Red Bull en Max Verstappen dat ze een matig begin van het seizoen verwachten. Dat ze in het eerste half jaar niet het te kloppen team zijn. De testweken in Barcelona bevestigden dat beeld compleet. Het team was vijf tot acht tienden per ronde te langzaam. Een beeld dat we ook gisteren tijdens de race terug zagen.

Was het dan allemaal zo verrassend dat Max 'slechts' vijfde werd? Nee! Het was precies wat er vooraf voorspeld werd en wat ook al zichtbaar was in Barcelona. Red Bull is het derde team op dit moment. Dat wil niet zeggen dat het dit jaar zo blijft. Vorig jaar was de start van het team ook matig. Daniel Ricciardo werd toen vierde, maar het gat was groter tijdens de race (ondanks een rode vlag halverwege) dan dit seizoen! Ricciardo verloor maar liefst 35 seconden in een halve raceafstand, Max dit jaar maar 28 seconden in een volledige race. In Europa werd dat gat in sommige races gedicht, maar in bijna geen enkele race kon Red Bull echt een vuist maken ten opzichte van het dominante Mercedes.

Ferrari heeft dit jaar wel de serieuze stap gezet en voor het eerst in 1625 dagen gaat er een coureur in Italiaanse dienst aan kop van het WK. Het team met het grootste budget in de F1 heeft er jarenlang op moeten wachten! Het won zelfs in 2016 geen enkele race!

Het toont de complexiteit van de Formule 1 en één van de problemen van Red Bull is én blijft de Renault motor. Pas als de Franse fabrikant echt mee kan met Mercedes en Ferrari, dan pas zal Red Bull kunnen strijden voor de titels. Een halve seconde tijdsverlies per ronde door een gebrek aan motorvermogen maak je in de F1 niet goed door Max of Daniel (of wie dan ook) achter het stuur te zetten.

Maar Red Bull heeft een plan zoals het dat altijd heeft. In Australië zijn de verschillen vaak groot en is het beeld soms nog vertekend. Het team werkt met man en macht om de auto beter te krijgen en als we eerlijk zijn was die tijdens de race al veel beter dan tijdens de kwalificatie. Max verloor 28 seconden, waarvan 5 in de laatste paar rondjes omdat hij van het gas moest. Vorig seizoen waren er legio races waarin Max en Daniel meer toegaven op de winnaar.

Kortom: Niet zo dramatisch! Het is bijna stemmingmakerij wat er momenteel gebeurt. Eerst wordt Max de hemel in geprezen, om vervolgens het team neer te sabelen. Het seizoen kent nog 19 races en er komen zeker nog kansen voor Max en Daniel. Een wereldtitel? Zoals vader Jos en Max eerder al zeiden: 'Daar rekenen we niet op in 2017'. 

Voor de fans: Ga gewoon lekker genieten van de F1 en van Max. Laat je niet gek maken door bepaalde blogjes die alleen maar bezig zijn met het opzetten van de Nederlandse fans tegen Vettel of Hamilton. Dat hoort niet bij de Formule 1 en ook niet bij het respect dat de coureurs voor elkaar hebben. Max kan het prima vinden met Lewis en ook met Sebastian.

Geniet gewoon van de sport en van Max... daar gaan we dit jaar zeker nog vaak van genieten!

Foto: Robert Cianflone/ Red Bull Contentpool

 

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen