© Red Bull

Nieuwsoverzicht

Column: Zaterdagochtend weten we waar Verstappen en de rest nu écht staan

14 mrt. 18:00 Joe van Burik 2 reacties
De Formule 1-wereld hangt aan elkaar van uitspraken, claims en speculaties. Terwijl wat daadwerkelijk telt toch echt op het circuit plaatsvindt. Gelukkig weten we zaterdagochtend 16 maart 2019 waar we aan toe zijn. Enigszins.

Gelukkig wordt er dit weekend eindelijk weer geracet. Elke Formule 1-winterstop lijkt langer te zijn dan de vorige, niet in de laatste plaats door de haast eindeloze stroom van uitspraken, variërend van optimistische wensen tot boude claims. Alsof de Grand Prix van Australië al gewonnen is voordat iemand ook maar een meter gereden heeft.

Al dat gepraat en gebluf hoort natuurlijk bij deze Formule 1. Dit jaar zelfs bij uitstek, juist gelet op een aantal gewijzigde factoren. Met name de behoorlijke aanpassing aan het technische reglement op het gebied van aerodynamica heeft geleid te enorme speculaties - om nog maar te zwijgen over de gevolgen van Honda's nieuwe samenwerking met Red Bull. Elke scheet daarvan is vooral in Nederland met grote belangstelling geroken.

Want juist op dat front is Max Verstappen al vier jaar lang tekortgedaan. Belabberde betrouwbaarheid van de Renault-krachtbron ontnam hem vaker dan eens een mooie klassering. Maar het was vooral het constante gebrek aan vermogen dat de Nederlander parten speelde. Na vrijwel elke kwalificatie was het weer hetzelfde liedje: iedereen met een Mercedes- of Ferrari-motor kon het vermogen even opschroeven, de rest niet. We zijn ermee doodgegooid.

Q2 wordt de ultieme survivalslag, verpakt in een heat van vijftien minuten

Ook dit jaar zal het weer aankomen op motorvermogen. Nieuwe voorvleugels en andere banden zullen maar weinig helpen op het gebied van pure snelheid, vooral over één rondje. Naar aanleiding van alleen de wintertests is daarover haast geen zinnig woord te zeggen. Ook na de vrije trainingen voor de Grand Prix op het Melbourne Grand Prix Circuit hoeven we daar nog niet op te rekenen.

Nee, de eerste échte beproeving komt tijdens de kwalificatie op zaterdag. Specifiek genomen in Q2, als de vijf sloomste duikelaars het veld hebben geruimd en het gros van het deelnemersveld maximaal zal moeten trappen om mee te kunnen dingen naar de eerste tien startplekken. De ultieme survivalslag, verpakt in een heat van vijftien minuten. En dan volgt nog het titanenstrijd in Q3, waar alleen het allerbeste rondje goed genoeg is voor pole position.

Dát zijn de eerste echt cruciale sessies, ook voor Red Bull-Honda en dus Max Verstappen. Want alle schier arrogante uitspraken van Helmut Marko en Christian Horner ten spijt, weten we pas bij het zien van de kwalificatie-uitslag in hoeverre het team nu kan strijden met Ferrari en Mercedes. Of dat het juist Renault en Haas van zich af zal moeten slaan, bijvoorbeeld.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen