Concurrentie plaatst vraagtekens bij 'illegale' Ferrari

13 apr. 11:22 Redactie

Ontwerp Ferrari SF70H roept vraagtekens op bij concurrentie


Ferrari is de verrassing van het seizoen. Al vanaf de eerste meters tijdens de wintertest was het team razendsnel en in de eerste twee races zit Ferrari er met Vettel goed bij. Reden genoeg voor de concurrentie om de SF70H eens flink onder de loep te nemen.

Verrassend is vooral dat de nieuwe Ferrari bolide onder alle omstandigheden bijzonder snel is. Warmte, kou, harde of zachte banden, langzame of snellere bochten, het maakt de SF70H niet uit. De auto blijft snel en presteert boven verwachting van de concurrentie. Hoe is dat mogelijk?

De concurrentie is onder de indruk van het weggedrag van de SF70H. Mercedes teambaas Toto Wollf: "De auto ligt als een blok op het asfalt. Het lijkt alsof de coureurs geen gas hoeven terug te nemen voor de bochten."  Ook Daniel Ricciardo kijkt zijn ogen uit als de Ferrari auto voorbij komt: "Bij het uitkomen van de bocht gaat Ferrari niet eens volledig naar de buitenkant van de baan. Dat betekent dat ze dus nog wat over hebben."

Al tijdens de afgelopen wintertesten in Barcelona doken de eerste geruchten over Ferrari op. De concurrentie werd opmerkzaam toen Ferrari onder de bodem een twee meter lange carbonplaat met temperatuursensoren had gemonteerd. Wat verbergt Ferrari hier onder? De concurrentie maakte veel foto's van de Ferrari bolide en is ervan overtuigd dat de bodemplaat aan de zijkanten naar onderen doorbuigt waardoor er een soort tunnel ontstaat. Dit zou zorgen voor een betere luchtstroom onder de auto.

Maar er valt nog iets op aan de bodemplaat van de Ferrari SF70H. De bodemplaat bestaat uit één stuk, maar van bovenaf gezien lijkt het alsof er sprake is van drie losse segmenten. Het middengedeelte is duidelijk verhoogd. Daarop zijn ook de sensoren aangebracht waarmee de temperatuur van de achterbanden wordt gemeten.


De geruchtenmolen draait dan ook overuren, want wat verbergt Ferrari daaronder? Heeft Ferrari daar bijvoorbeeld extra ballast geplaatst? Bestaan die segmenten inderdaad uit losse stijve carbonstructuren?


Niet alleen de bodem is onderwerp van gesprek. Ook de achtervleugel en diffusor zorgen voor de nodige geruchten. Beide onderdelen zouden bij een hoge topsnelheid naar achteren buigen. Hierdoor zou de luchtweerstand worden verminderd en zorgen voor een betere topsnelheid. Tijdens de eerste twee races was het verschil in topsnelheid tussen Mercedes en Ferrari slechts één kilometer, maar dit trucje maakt het mogelijk om met meer downforce te rijden zonder dat het ten kostte gaat van de topsnelheid.


Ferrari rijdt als enige team met twee steunen aan de achtervleugel. Qua aerodynamica heeft dit totaal geen zin. "Iedere steun verstoort de stroming. Heb je hier twee van, dan krijg je ook twee maal die storing",  zo laat een expert aan Auto Motor und Sport weten. Volgens de experts wordt dit puur gedaan om de achtervleugel in gedeeltes te kantelen. Ook in het verleden werden teams verdacht van deze truc om zo een hogere topsnelheid te krijgen. In het midden van de jaren 00 reden onder andere Ferrari en Renault met flexwings. Sindsdien is de controle hierop verscherpt en worden vleugels ook voor iedere race uitvoerig getest op doorbuigen.


Eerder deze week toonde wij al een video waarop duidelijk te zien is dat de vinnen op de voorvleugel van de Ferrari ook doorbuigen op hoge snelheid. 


De geruchten omtrent de diverse onderdelen, waaronder de bodemplaats, zijn inmiddels ook doorgedrongen bij de FIA. Voor alsnog zien zij geen aanleiding tot een extra onderzoek bovenop de reguliere technische keuring. Het is bijna traditioneel dat de concurrentie 'klaagt' over een winnend team. Zo moesten Ferrari, McLaren, Renault en Mercedes het tijdens hun succesjaren ook altijd ontgelden.


Foto: Ferrari F1


 

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen