Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Coureurs zijn glad asfalt beu: "Hier hoort Formule 1 niet over te gaan"

Een keer een raceweekend zoals we in Turkije zagen, is leuk, maar dat moet niet de norm worden. Dat is de stellige mening van de coureurs die zich vorig weekend op een spekglad Istanbul Park begaven. "Formule 1 draait om pushen, maar daar zijn we hier helemaal niet aan toegekomen."

Fans van de Formule 1 zullen waarschijnlijk voor de buis gekluisterd hebben gezeten tijdens de Grand Prix van Turkije. Vanaf de eerste vrije training op vrijdag tot de laatste ronde van de race op zondag glibberden en gleden de coureurs over het asfalt richting de finishlijn. Spektakel gegarandeerd, net als onvoorspelbaarheid, want wie er zou gaan winnen, was van tevoren onmogelijk te zeggen. Voordat de Formule 1 in Istanboel arriveerde, was men helemaal op de komst van de koningsklasse voorbereid. Zo had men op Istanbul Park een compleet nieuwe laag asfalt neergelegd. Maar zoals we ook in Portimao zagen, zorgt dat er juist eerder voor dat de coureurs erg veel moeite hebben om grip te vinden. Dat had men achteraf beter eerder kunnen doen, zegt wedstrijdleider Michael Masi. "Er moesten nogal wat wijzigingen aan de baan aangebracht worden, want de laatste keer dat de FIA de baan keurde was in 2017. We erkennen dat de omvangrijke voorbereidingen in heel korte tijd moesten worden afgewerkt", zo wordt hij geciteerd door Speedweek . Op vrijdag zorgde dat al voor veel gladheid, maar dat werd nog erger nadat het zaterdag en zondag begon te regenen op het circuit. "Het was abnormaal", zegt Ricciardo daarover tegen onder meer RacingNews365 . Hij en veel andere Formule 1-prominenten hekelen vooral dat de teams niet kunnen laten zien hoe snel hun auto wel niet is. "Waarom stoppen we eigenlijk zoveel tijd en moeite in de auto's, als we niet eens de limiet kunnen opzoeken? We konden dit weekend niet pushen. Natuurlijk was het lastig en spannend, maar vanuit coureursoogpunt is het moeilijk om hier veel voldoening uit te halen. Ik snap dat het lastig is, omdat ze zo laat de kalender moesten vaststellen. Maar ik zou niemand meer adviseren om zo kort voordat wij hier komen de baan opnieuw te asfalteren." Williams-coureur George Russell uit zich in soortgelijke bewoordingen. "Dit weekend ging niet over datgene waar de Formule 1 over hoort te gaan. Ik weet zeker dat het een geweldige show was en ik weet zeker dat, als ik zelf thuis op de bank zat, er met spanning naar had zitten kijken, maar het was voor iedereen hier gewoon een loterij." "Het was frustrerend om de mogelijkheden van het circuit hier te kunnen gebruiken", verwijst de Brit naar de snelle bochten en de hoge hoeveelheid grip die je nodig hebt om echt snel te gaan op Istanbul Park. "Ik denk dat iedereen het geweldig vond om hier naartoe te gaan, maar vanaf het eerste rondje hadden we absoluut geen grip. In de Formule 1 wil je de beste auto's, coureurs, teams en circuits zien en kijken wat ze kunnen. En dit weekend gebeurde dat duidelijk niet", aldus Russell, die niemand de schuld wil geven van de gladde omstandigheden. Dat de Formule 1 moet draaien om het beste van het beste van de autosport is ook de mening van McLaren-teambaas Andreas Seidl. "Natuurlijk wil iedereen gevechten, inhaalacties en steeds andere auto's vooraan het veld zien. Maar de Formule 1 draait ook om wie de best presterende auto heeft, in normale omstandigheden. Dan is het ook normaal dat de beste auto vooraan start in de kwalificatie en vooraan start in de race. Ook dat is het DNA van de Formule 1." Met medewerking van Dieter Rencken.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'