Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappen volgend jaar door Honda om de titel kan strijden

Honda verdwijnt weliswaar in 2022 uit de sport, tot en met 31 december 2021 zullen ze alles geven voor Red Bull. Op die manier hoopt Red Bull volgend jaar te kunnen vechten om de wereldtitel met Mercedes. Alle voortekenen zijn in ieder geval veelbelovend.

Nu het chassis van Red Bull langzaam maar zeker beter wordt, kruipt het team steeds dichter op Mercedes. Qua motor legt het Oostenrijkse team het echter nog steeds overduidelijk af tegen het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. Daar moet vanaf 2021 verandering in komen, en dan kan Verstappen vechten om de wereldtitel. In de podcast van RacingNews365 worden de kansen van de Nederlander voor 2021 uitgebreid besproken. "Verstappen krijgt een compleet nieuwe motor", zo verzekert Formule 1-journalist Ruud Dimmers. "Dat is eigenlijk de motor die voor 2022 op het programma stond, maar ze hebben alles naar voren gehaald. Bij Red Bull zijn ze er van overtuigd dat het een betere stap zal zijn dan de stap die de motor van dit jaar heeft gemaakt. Dit jaar was dat zo'n 15 à 20 pk, volgend jaar moet het echt een grote stap zijn." Want Honda heeft nog op een gebied flink te winnen ten opzichte van Mercedes, weet Dimmers. "Volgens Helmut Marko is het gat tussen Mercedes en Honda zo'n 15pk. Tom Coronel heeft eerder al uitgelegd hoe dat zit. Eigenlijk wil Honda veel winst maken op het hybride gedeelte van de motor, dat moet aanzienlijk verbeterd zijn in 2021." Maar ook Mercedes zal weer een grote stap vooruit maken, toch? In de RN365-podcast betwijfelen ze dat. De koek moet een keer op zijn. "De ontwikkelingscurve van Mercedes zal een keer afvlakken en op het hybride gedeelte loopt Honda gewoon een stuk achter. Red Bull kan een paar seconde per ronde geen beroep doen op de hybride systemen, waardoor ze een paar tienden per ronde verliezen." Als dat Honda inderdaad weet te lukken, is Verstappen volgend jaar van de partij. "Als ze dat gat verkleinen, dan zijn ze de spekkoper. Je ziet het veld nu ook al dichter bij elkaar komen. Het versterkt het geloof van Red Bull en Verstappen dat op het moment dat Honda de hybride systemen voor elkaar heeft het alleen nog maar aankomt op het chassis en niet meer op de motor." Tom Coronel denkt dan ook dat aan de zee van overwinningen van Lewis Hamilton volgend jaar een einde komt. "Hamilton gaat het volgende seizoen niet eindigen met in totaal 110 overwinningen. Dat gaat niet gebeuren. Die toewijding heeft Honda uitgesproken, die toewijding om echt wel te laten zien dat ze niet met de staart tussen de benen zullen verdwijnen. Ze willen gewoon met een knaller uit de sport stappen." Artikel gaat verder onder de afbeelding .

En daarna? In 2022? Hoe moet het dan verder met Red Bull en haar motoren? Er liggen volgens de mannen in de podcast verschillende scenario's op tafel, waarbij Red Bull de voorkeur geeft aan het overnemen van de Japanse krachtbron. "Ze willen door met de Honda-motoren en ze zijn met hen in gesprek om die motoren zelf in Milton Keynes in de fabriek te onderhouden." "Marko heeft gezegd dat dat kan, maar dat kan alleen als er de ontwikkeling voor de motoren wordt bevroren per 2022, want anders moeten ze bij Red Bull zelf die motoren gaan onderhouden." Zitten de andere motorleveranciers daar wil op te wachten? "Ja. Iedereen erkent het probleem nu Honda heeft aangegeven uit de sport te stappen. Bovendien wil eigenlijk niemand motoren leveren aan Red Bull. Mercedes wil dat niet doen, Renault die zou het alleen doen omdat het moet en Ferrari had zoiets van 'we hebben al drie teams', maar die willen sowieso niet verslagen worden door Red Bull." Zelf de motor overnemen dus, dat lijkt het devies. Coronel legt uit: "Honda wil zelf in controle zijn. In combinatie met Honda was dat anders in vergelijking met Renault. Bij Honda was het 'hoe gaan we samen dit project aan?', terwijl Renault zei 'hier is de motor, bouw het chassis maar omheen'. Red Bull heeft nu aan Honda geproefd en daarom willen ze zelf in controle zijn." "Bovendien mag je ook niet vergeten dat Honda er heel veel geld insteekt. Honda legt twintig miljoen in per jaar en ontwikkelt de motor, terwijl je bij een klantenteam zelf de motor moet betalen. Dat is al een verschil van zo'n veertig miljoen, dus dat slaat een aardig gat in je budget. Bovendien is er dag in dag uit iemand bezig met het ontwikkelen van jouw motor", zo verklaart Coronel de voorkeur van Red Bull voor het hebben van een eigen motor. Luister nu de volledige Formule 1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen die ook ingaan op de situatie rondom Albon bij Red Bull en uitgebreid terugblikken op de Grand Prix van de Eifel.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'