Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Daarom kreeg Verstappen wél een straf en Hamilton niet'

Na de Grand Prix van Bahrein ging het niet over het prachtige gevecht tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton, maar vooral over het feit dat de wedstrijdleiding in de ogen van velen met twee maten mat. F1-journalist Dieter Rencken hinkt in die kwestie op twee gedachten.

"Dat was erg verwarrend", zo oppert F1-journalist Dieter Rencken in de nieuwe podcast van de Engelstalige versie van RacingNews365. In zekere zin kan hij de gedachtegang van de FIA-wedstrijdleiding goed volgen. "Maar we moeten het ook in het grote geheel zien en opmerken dat Lewis Hamilton misschien wel tijdwinst boekte (door herhaaldelijk buiten de baan te gaan, red.), maar geen positiewinst. Dat was in geval van Max Verstappen wel zo toen hij buiten de baan ging." "Max had de inhaalactie denk ik nooit kunnen voltooien zonder wijd te gaan in dat opzicht was het terecht dat hij die positie moest teruggeven." Echter, het had de wedstrijdleiding volgens de zeer ervaren Rencken gesierd als ze ook Hamilton eerder al hadden gesommeerd de track limits te respecteren: "Ze hadden eerder moeten zeggen 'hey, je gaat hier over de schreef. Als je niet binnen de lijntjes kleurt, krijg je een waarschuwing en in een later stadium misschien de zwarte vlag'. Dat is met name waar de verwarring vandaan komt." Als podcast-host Thomas Maher suggereert dat er sprake was van tegenstrijdigheid in de besluitvorming van de FIA, is Rencken het daar slechts deels meer eens. De wedstrijdleiding kondigde voor de race immers aan verminderd te letten op track limits, maar tegelijkertijd staat in de reglementen beschreven dat een coureur te allen tijde zijn best moet doen om binnen de lijntjes te kleuren. Doen ze dat niet, dan resulteert dat in een blijvend voordeel van tijdwinst, toch? "Tijdwinst is natuurlijk een voordeel", aldus Rencken. "Maar als het er niet voor zorgt dat je er daadwerkelijk iemand mee passeert, dan niet", klinkt het cryptisch. "Het is een beetje een grijs gebied. Als Hamilton er ronde na ronde een halve seconde mee zou hebben gewonnen, wat hem direct in staat zou hebben gesteld Verstappen te passeren, dan kun je spreken over een blijvend voordeel." "In dit geval kon je dat zo zwart-wit niet stellen. Laten we ook niet vergeten dat we te maken hadden met verschillende strategieën die voor positiewisselingen zorgden. Dat maakte dat 'het blijvende voordeel' moeilijk viel te definiëren in het geval van Hamilton." De nieuwe Engelstalige F1-podcast van RacingNews365.com luister je hier . Met de zeer ervaren F1-journalist Dieter Rencken en Thomas Maher.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden