Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De beste en slechtste comebacks in de Formule 1

Nico Hulkenberg is zich aan het voorbereiden op een fulltime terugkeer op de Formule 1-grid in 2023, nadat diverse coureurs voor hem al eens een comeback maakten. De een deed het beter dan de ander...

Slechts één jaar nadat Kevin Magnussen een verrassende comeback maakte in de Formule 1, zal Haas in 2023 opnieuw een comeback-coureur verwelkomen. Nico Hulkenberg verschijnt weer op de grid van komend seizoen. De Duitser reed in 2019 voor het laatst een volledig seizoen in de F1, maar maakte regelmatig indruk tijdens invalbeurten voor Racing Point/Aston Martin, toen hun coureurs in 2020 en 2022 besmet raakten met het coronavirus. Maar hoe gaat Hulkenberg presteren in zijn comebackjaar in de F1? Hij zal zeker niet de eerste coureur zijn die na een periode van afwezigheid uit de sport moet wennen aan het niveau in de koningsklasse. Verschillende grote sterren uit de Formule 1 hebben in het verleden een comeback gemaakt, sommigen met een geslaagde comeback, maar zeker niet iedereen. RacingNews365 zet de beste en de slechtste comebacks in de Formule 1 voor je op een rijtje.

Fernando Alonso

Met zijn 35 jaar is Hulkenberg een van de oudere coureurs op de grid in 2023, maar zijn ervaring kan niet helemaal tippen aan die van Fernando Alonso, die in 2021 zijn rentree maakte in de koningsklasse van de autosport. De Spanjaard vertrok eind 2018 na een moeilijke periode van vier jaar bij McLaren, waarin hij zelden de kans kreeg om vooraan het veld mee te strijden. Alonso koos in de twee jaar daarna voor andere avonturen in de autosport en werd net als Hulkenberg winnaar van de prestigieuze 24 uur van Le Mans. De tweevoudig wereldkampioen nam ook deel aan de Indianapolis 500 en de Dakar Rally. Ondanks het succes in deze andere raceklassen, was de verleiding van de F1 te groot voor Alonso om te weerstaan. In 2021 maakte hij een comeback bij Alpine, het voormalige Renault. Hoewel de auto niet in staat was om mee te strijden met de topteams, liet Alonso zien dat hij niets van zijn vastberadenheid had verloren. Hij behaalde tijdens de Grand Prix van Qatar zijn eerste podium in zeven jaar tijd en eindigde het seizoen voor teamgenoot Esteban Ocon in het klassement. Alpine leverde in 2022 een snellere maar minder betrouwbare auto, wat leidde tot frustratie bij Alonso, die in 2023 koos voor een meerjarig contract bij Aston Martin. De Spanjaard wordt dit jaar 42, maar lijkt nog lang niet klaar te zijn met F1.

Michael Schumacher

Een van de grootste comebacks ooit vond plaats toen Michael Schumacher, de legendarische zevenvoudig wereldkampioen, besloot in 2010 terug te keren naar de Formule 1. De Duitser had zijn illustere F1-carrière in 2006 beëindigd, kort na een periode van dominantie met Ferrari waarin hij tussen 2000 en 2004 vijf jaar op rij de titel veroverde. Wie er een einde maakte aan zijn dominantie? Alonso, toevallig. De toen 41-jarige Schumacher koos voor zijn comeback het nieuwe team van Mercedes, waar hij werd herenigd met zijn voormalige Ferrari-collega Ross Brawn. Helaas voor de Duitser werd het nooit meer zo'n succes als bij de Italiaanse renstal. In zijn drie jaar bij Mercedes werd Schumacher vaak voorbij gereden door teamgenoot Nico Rosberg en stond hij slechts één keer op het podium. Eind 2012 ging Schumacher voor de tweede keer met pensioen. Hij werd bij Mercedes vervangen door Lewis Hamilton. De rest is geschiedenis.

Niki Lauda

Een grotere comeback dan die van Niki Lauda gaan we waarschijnlijk nooit meer zien. De Oostenrijker keerde terug op de grid tijdens de Grand Prix van Italië in 1976, amper zes weken nadat hij ternauwernood ontsnapte aan een verschrikkelijk ongeluk op de Nurburgring. Lauda's auto was in vlammen opgegaan toen hij zwaar crashte op de Nordschleife. Hij had brandwonden opgelopen en in de secondenlange vlammenzee waren zijn longen er zeer slecht aan toe. Het was lang nog maar de vraag of hij het ongeluk zou overleven en zwaargewond lag hij in het ziekenhuis. Hij gaf echter niet op en herstelde zo snel mij maar kon. Toen de Formule 1 een aantal weken later naar Monza ging, zat hij weer in de Ferrari, ondanks dat zijn brandwonden in het gezicht nog steeds niet geheeld waren - een zeer pijnlijk beeld en nog vele malen pijnlijker voor Lauda zelf. De Oostenrijker eindigde in zijn comeback-race op de vierde plaats en bleef in de titelstrijd totdat hij besloot zich terug te trekken uit de kletsnatte Grand Prix van Japan, waardoor concurrent James Hunt hem met slechts één punt versloeg en wereldkampioen werd. Lauda's verbluffende comeback is een van de redenen waarom het F1-seizoen van 1976 een van de meest spraakmakende seizoenen ooit is in de geschiedenis van de sport.

Kimi Raikkonen

Kimi Raikkonen had tot en met 2010 een contract bij Ferrari, maar eind 2009 kondigde hij aan te stoppen bij het team. Hij werd vervangen door Fernando Alonso. Er gingen geruchten dat Raikkonen zou terugkeren naar McLaren, maar uiteindelijk besloot hij de F1 'vaarwel' te zeggen en iets heel anders te proberen: rallyrijden. The Iceman genoot twee jaar van het rallyrijden, tot hij in 2012 zijn comeback maakte in de Formule 1, nu bij Lotus. Het racen in de koningsklasse had hij nog zeker niet verleerd. Raikkonen maakte indruk in zijn comeback-jaar en sloot het seizoen af met een prima derde plaats in het eindklassement. Zijn succesvolle comeback leidde ertoe dat Ferrari geïnteresseerd raakte in een terugkeer van de Fin en dus tekende hij in 2014 opnieuw voor de Scuderia. Raikkonen bleef bij het team tot eind 2018, het jaar waarin hij zijn laatste F1-zege behaalde tijdens de GP van de Verenigde Staten. Daarna volgde een periode van drie jaar bij Alfa Romeo. De wereldkampioen van 2007 stopte uiteindelijk na het seizoen van 2021 definitief.

Nigel Mansell

Niet alle comebacks waren even geweldig. Nigel Mansell verliet eind 1992 de Formule 1 na het winnen van het wereldkampioenschap. Hij verruilde de koningsklasse voor de Amerikaanse IndyCar-klasse in 1993, maar de Brit maakte een jaar later al een onverwachtse comeback in de F1, toen hij vier races reed voor Williams na de tragische dood van hun coureur Ayrton Senna. Aanvankelijk ging het niet goed voor Mansell. Zijn eerste twee races resulteerden in een DNF. In zijn laatste race voor Williams in dat jaar, de GP van Australië, veroverde hij echter poleposition en won hij de race. Genoeg reden voor hem om een volledige comeback te maken en voor het seizoen van 1995 tekende hij bij McLaren. Het was geen makkelijke bolide om in te rijden en na slechts twee (matige) races stopte Mansell met racen in de F1.

Alain Prost

Sommige voormalige wereldkampioenen zijn erin geslaagd hun eerdere successen te evenaren bij hun comeback in de Formule 1. Alain Prost had al drie wereldtitels op zak toen zijn relatie met Ferrari eind 1991 verslechterde en zijn contract werd ontbonden. De Fransman keek een jaar toe vanaf de zijlijn, maar in 1993 maakte hij een comeback bij Williams. Prost had niets van zijn talent verloren na een jaar afwezigheid en werd in dat jaar voor de vierde keer wereldkampioen. Na dat jaar besloot hij zich echter weer terug te trekken uit de F1. Voordat Prost de sport verliet, legde hij zijn vete met rivaal Ayrton Senna bij. Tragisch genoeg verongelukte Senna een jaar later in Imola. De Fransman was tot kort geleden nog terug te vinden in de F1-paddock als adviseur van Alpine.

Robert Kubica

Robert Kubica, die in 2006 debuteerde in de Formule 1, had zijn talent al meermaals getoond in zijn vroege carrière. Hij behaalde zijn allereerste overwinning in 2008 (GP van Canada) voor BMW, waar hij tot eind 2009 zou blijven rijden. De Poolse coureur maakte daarna de overstap naar Renault, waar hij ook een contract voor 2011 binnen sleepte. Voorafgaand aan dat seizoen maakte Kubica echter een verschrikkelijk ongeluk mee tijdens een rallyrace. Een vangrail doorboorde zijn auto en het duurde een uur om hem te bevrijden uit een zeer benarde situatie. Er werd gevreesd voor zijn hand en zwaargewond, vooral aan zijn hand en arm, werd hij naar het ziekenhuis afgevoerd. De eerste operatie die hij onderging duurde zeven uur. Sindsdien is hij minstens 17 keer geopereerd. Ongelooflijk genoeg zat hij slechts 18 maanden later weer in een rallyauto, maar hij had hij niet genoeg beweging meer in zijn pols om in een F1-auto te kunnen rijden. In 2016 bleek echter uit simulatorwerk dat hij genoeg vooruitgang had geboekt om een comeback in de Formule 1 weer mogelijk te maken. En dus maakte Kubica in 2019 zijn langverwachte comeback in de sport bij het team van Williams. Het was een korte comeback op de grid, want de voormalige racewinnaar verliet de Britse renstal alweer na één seizoen. Wel bleef hij betrokken bij de F1 als test- en reservecoureur van Alfa Romeo.

Kevin Magnussen

Hulkenberg hoeft niet ver te zoeken naar inspiratie voor zijn terugkeer in de Formule 1 na een periode van afwezigheid. Zijn nieuwe teamgenoot, Kevin Magnussen, werd op het laatste moment nog toegevoegd aan de startgrid van 2022, dit omdat het Haas-contract van Nikita Mazepin werd ontbonden vanwege de Russische inval in Oekraïne. Magnussen reed eerder al voor het team tussen 2017 en 2020, maar werd in 2021 vervangen toen teambaas Guenther Steiner koos voor twee rookies. De Deen beleefde avonturen in andere raceklassen, waaronder IndyCar en de 24 uur van Le Mans. Een jaar later volgde de indrukwekkende comeback van Magnussen in de F1. In zijn allereerste race van 2022, de GP van Bahrein, werd hij vijfde en scoorde hij de eerste punten voor Haas sinds 2020. Hij finishte uiteindelijk zes keer in de top 10 en scoorde een verrassende poleposition tijdens de voorlaatste race van het seizoen in Brazilië.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden