Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De dag dat Vergne hoorde dat de 16-jarige Verstappen zijn F1-zitje kreeg

De Formule 1-wereld is hard. Dat merkte ook Jean-Eric Vergne toen hij in 2014 te horen kreeg aan de kant te worden geschoven ten faveure van een 16-jarige. "Toen dacht ik: 'dit is het dan'."

De Fransman Jean-Éric Vergne was een talentvolle karter, die later furore maakt in de juniorklassen. Helmut Marko haalde hem op jonge leeftijd bij de Red Bull-opleiding, waarna hij in 2012 zijn Formule 1-debuut mocht maken voor Toro Rosso. Elk seizoen werd hij wat beter, maar na drie jaar moest hij toch plaatsmaken. In de Formule 1-podcast Beyond the Grid vertelt Vergne dat hij het zonder Red Bull nooit zo ver had kunnen schoppen, maar dat hij alles wel anders aan zou pakken als hij nog een kans in de koningsklasse van de autosport zou krijgen. "Ik heb mijn kans gehad in de Formule 1. Zonder de hulp van Red Bull was ik er niet gekomen. Ik had dingen misschien wat anders kunnen doen als ik verder had willen komen in de koningsklasse van de autosport. Maar het is zo als het is. Ik heb geleerd van de goede en slechte dingen die ik heb gedaan. Daar ben ik een beter persoon, een betere coureur van geworden. Als ik nog eens in de Formule 1 zou komen, dan zou ik een heleboel dingen anders doen."

Verkeerde instelling voor Formule 1

Gevraagd wat hij dan precies anders had willen doen, wijst hij naar zijn instelling en de manier waarop hij het politieke spelletje speelde. "Ik had de verkeerde mentaliteit. Ik won in de juniorcategorieën veel. Niet elk weekend, maar wel veel titels. In de Formule 1 ging mijn team los toen ik als achtste eindigde. Het was alsof ik een race had gewonnen. Ik vond het raar." "Waarom viert men een achtste plaats?", vervolgt hij. "Ik ben hier om voor podiums en overwinningen te vechten. Ik had helemaal de verkeerde mentaliteit. Ik had beter moeten begrijpen dat zoiets een goed resultaat was voor een team als Toro Rosso. Als ik terug zou keren, dan zou ik daar meer van genieten. Tegelijkertijd zou ik me politiek gezien beter opstellen in de Red Bull-familie, want ik was iets te lief."

Max Verstappen

Toen dacht hij in zijn derde seizoen voor het Italiaanse zusterteam van Red Bull eindelijk de smaak te pakken te hebben, en toen kwam daar Max Verstappen. "In 2014 had ik wat pech. Ik had meer punten dan Kvyat, maar in de zomer werd ik door Helmut Marko gebeld dat ik vervangen zou worden door een jonge coureur: Max Verstappen. Toen dacht ik 'dat is het', want er was geen plek bij Red Bull." "Tegelijkertijd had ik ook pech dat het zo vroeg in het seizoen werd aangekondigd, want toen werd het ook publiekelijk bekend. Toen Sebastian Vettel besloot van Red Bull naar Ferrari te gaan, had het er heel slecht uitgezien als Marko mij door had geschoven naar Red Bull. Toen Vettel dat wereldkundige maakte, werd het heel snel duidelijk dat Kvyat en niet ik zijn stoeltje kreeg. Dat was een lastige situatie." Omdat Kvyat de overstap maakte, lonkte er toch nog een kans voor een vierde jaar bij Toro Rosso, maar dan als teamgenoot van de piepjonge Max. Maar ook daar zag Marko geen heil in. "Franz Tost wilde me behouden, want hij wilde een ervaren coureur hebben naast Max, maar Red Bull kon niet zeggen dat ze mij toch bij het team zouden houden."

Carlos Sainz

"Er was bovendien een andere jonge coureur die er aan kwam, Carlos Sainz, dus ze kozen voor hem in plaats van de naar Red Bull vertrokken Kvyat. Dat was lastig. Ik had liever gehad dat hij zolang mogelijk had gewacht, want als hij dat had gedaan, dan had ik een veel betere positie gezeten om de stap naar Red Bull te maken." Uiteindelijk maakte Vergne de stap naar de Formule E, waar hij in 2018 en 2019 kampioen werd. Ook maakt hij zo nu en dan zijn opwachting in de Europese Le Mans Series en de 24 uur van Le Mans.

Viaplay
x
Breaking FIA verwerpt protest Aston Martin