Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De F1-rangorde na de testdagen: één team verrast, één zakt door het ijs

Testdagen zijn er om te testen. Liever heb je natuurlijk dat alles vlekkeloos verloopt, maar als er dan toch iets mis is met je Formule 1-bolide, dan het liefst tijdens de testdagen en niet tijdens het eerste Grand Prix-weekend. We blikken terug op drie testdagen. Welke teams zakten door de ondergrens en wie kan terugkijken op bijzonder succesvolle testdagen?

Tien teams, tien auto's, drie dagen, vele testronden. Het is een samenvatting van de afgelopen drie dagen in Bahrein, waar het Formule 1-circus het seizoen definitief op gang bracht. Dit jaar waren de testdagen misschien nog wel een stukje belangrijker dan ooit, want de hoeveelheid testuren die een team vandaag de dag krijgt, is zeer beperkt. Dit jaar nog beperkter dan ooit, want er waren slechts drie officiële testdagen beschikbaar, en misschien nog een miezerige filmdag hier en daar. Welke teams gingen het goed af en welke teams presteerden minder, of gewoon ronduit slecht? We bespreken het hieronder.

Red Bull: angstaanjagend goed

Aantal ronden: 413 (5e) Betrouwbaarheid: Ruim voldoende Snelheid: Uitmuntend Het verhaal van Red Bull is inmiddels wel bekend. Vanaf de eerste meters vloog Max Verstappen met zijn nieuwe RB19 over de baan. Op alle gezichten bij het Red Bull-team leek een grote glimlach te staan en het team gaat als absolute favoriet de eerste Grand Prix-week in. Er waren wat probleempjes met de betrouwbaarheid, maar die werden snel verholpen, waardoor Red Bull terug kan blikken op 'de beste testdagen in de geschiedenis van het team', als we Helmut Marko mogen geloven. Al met al belooft het veel goeds voor de eerste races, maar goed, vorig jaar zagen we ook twee uitvalbeurten door plotselinge betrouwbaarheidsproblemen. Red Bull zal de huid dan ook nog niet verkopen voordat de beer geschoten is.

Ferrari: houdt zich gedeisd

Aantal ronden: 417 (3e) Betrouwbaarheid: Zeer goed Snelheid: Ruim voldoende Bij Ferrari liet men zich niet verleiden door het sterke optreden van Red Bull. De Italianen bleven naar zichzelf kijken en gaven niets om rondetijden, zoals ze zelf na afloop zeiden. Bij Ferrari lijkt de rust teruggekeerd te zijn na het vertrek van Mattia Binotto en nieuwe baas Fred Vasseur lijkt de boel snel op de rit te hebben gekregen. Hij schroomde het niet om in te grijpen en nog voor het seizoen is begonnen zijn er al wijzigingen doorgevoerd aan de pitmuur. Leclerc en Sainz zitten goed in hun vel en proberen de nieuwe SF-23 naar hun hand te zetten. Het lijkt duidelijk te zijn dat Ferrari dé uitdager zal worden van Red Bull, maar hoe groot een eventuele achterstand is, dat zal over een week moeten blijken.

Mercedes: krijgt al flashbacks naar vorig jaar

Aantal ronden: 398 (7e) Betrouwbaarheid: Voldoende Snelheid: Voldoende Twee maal slechts een voldoende op onze rapportkaart, daar zal Mercedes niet tevreden mee zijn. Goed, nu vermoeden we niet dat Toto Wolff deze zondagochtend zit te wachten op ons oordeel, maar toch zal hij de afgelopen nachten niet heel lekker hebben geslapen. Problemen keerden terug bij Mercedes, problemen die er vorig jaar in een vergelijkbare vorm tijdens het seizoen ook al waren. De auto deed niet helemaal wat men wilde en er waren balans problemen. Lewis Hamilton ging zelfs zo ver om te zeggen dat een deel van de onderliggende problemen die vorig jaar voor zoveel ellende zorgden, nog steeds in de nieuwe W14 aanwezig zijn. Ook qua betrouwbaarheid ging het niet helemaal goed, maar dat zijn dingen die als het goed is snel opgelost kunnen worden. Conceptuele gebreken aan de F1-wagen zijn veel erger en hopelijk voor Mercedes weet men de komende weken en maanden die problemen op te lossen, zodat ze het Red Bull en Ferrari lastig kunnen maken. Vooralsnog lijken ze geen titelkandidaat, maar wel lijkt Mercedes nog steeds een top drie-team. Toch?

Alpine: stilte voor de storm?

Aantal ronden: 353 (9e) Betrouwbaarheid: Matig Snelheid: Matig Alpine is eigenlijk een beetje een vreemde eend in de bijt. Tijdens de drie dagen in Bahrein viel de Franse renstal nauwelijks op, zowel in positieve als in negatieve zin niet. Kijkend naar de hoeveelheid ronden en de rondetijden, dan zou je toch denken dat het niet heel lekker ging, maar binnen het Alpine-team straalt het vertrouwen er van af. De coureurs voelen zich zeer goed in de auto, het team zegt dat ze nog langer niet het achterste van hun tong hebben laten zien en voor komende week komt Alpine voor de eerste Grand Prix al meteen met het eerste grote upgradepakket. Wat verbergt men in Frankrijk? Hoe dan ook lijkt het team dat vorig jaar vierde werd niet de grote stap richting de top te hebben gezet, maar alsnog mogen we verwachten dat Alpine de komende maanden ergens aan de voorkant van het middenveld rond zal rijden. De lange runs zagen er in ieder geval hoopvol uit.

McLaren: het team dat door het ijs zakt

Aantal ronden: 312 (10e) Betrouwbaarheid: Onvoldoende Snelheid: Onvoldoende Oh oh oh, McLaren toch. We noemden Alpine net een vreemde eend. Dan kunnen we McLaren toch wel de lelijke eend van de testdagen noemen. Ja, het zijn natuurlijk maar testdagen en vorig jaar ging het tijdens de testdagen ook niet goed, waarna het team uiteindelijk toch naar de vijfde plek in het kampioenschap reed, maar dit jaar ging het iconische team opnieuw de fout in. Een miezerig aantal van 312 ronden vanwege vele verschillende problemen met de auto, terwijl CEO Zak Brown tijdens de testdagen ook nog aangaf dat McLaren enkele ontwikkelingsdoelen volledig had gemist. Lando Norris werd op zaterdag gespot terwijl hij met zijn vuist zijn afdruk achterliet op een van de McLaren-schermen achter de pitbox. Niet gek, want het was eigenlijk een wanprestatie van zijn team, dat over een paar jaar mee wil strijden om de wereldtitel. McLaren zelf verwacht pas in de loop van het jaar mee te kunnen strijden aan de voorkant van het middenveld, dus de komende tijd zullen we ze waarschijnlijk zien worstelen om überhaupt in Q3 te komen. Welke teams weten allemaal McLaren voorbij te streven en hoe erg wordt de klap? Dat gaan we over een kleine week zien.

Alfa Romeo: zet een nieuwe stap

Aantal ronden: 402 (6e) Betrouwbaarheid: Voldoende Snelheid: Ruim voldoende Alfa Romeo kende veel betere testdagen dan vorig jaar, toen men menig probleem kende en relatief weinig ronden reed. Dit jaar ging het eigenlijk vlekkeloos, tot de laatste dag, gedurende welke er weer wat problemen de kop op deden. Het team is tevreden, de coureurs zijn tevreden en de toon is gezet. Valtteri Bottas noemde de auto zelfs '50% beter dan die van vorig jaar'. Goed, de rondetijden van Alfa Romeo zijn niet plots gehalveerd, maar dit jaar lijkt het team weer vanaf dag een mee te doen aan de voorkant van het middenveld, samen met Alpine en misschien ook nog een oude bekende.

Aston Martin: de verrassing van de test

Aantal ronden: 387 (8e) Betrouwbaarheid: Voldoende Snelheid: Goed Is Aston Martin het team dat de grootste stap heeft gezet sinds vorig jaar? Op een qua betrouwbaarheid wisselvallige eerste dag na, verging het het team van Fernando Alonso zeer prima tijdens de testdagen. Er werden genoeg ronden gereden, maar wat vooral opviel was de snelheid van de AMR23. Over een enkele ronde deed Alonso mee met Ferrari en Mercedes en ook zijn racesimulatie zag er zeer goed uit. Niet voor niets wees Red Bull-teambaas Christian Horner na afloop van de testdagen naar Aston Martin als de grote verrassing. De stemming binnen het team is hoopvol, maar hoog van de toren blazen doen ze nog niet. Misschien is dat een goed teken, misschien ook niet. Hoe dan ook, als Mercedes haar problemen niet onder controle krijgt, dan is het misschien Alonso die volgende week het leven van Hamilton en Russell zuur gaat maken.

Haas: blinkt uit in niet uitblinken

Aantal ronden: 415 (4e) Betrouwbaarheid: Ruim voldoende Snelheid: Ruim voldoende Van Haas verwachten we nooit wonderen. Met het ervaren rijderspaar Nico Hulkenberg en Kevin Magnussen hoeven we geen onnodige en domme crashes verwachten zoals we de afgelopen jaren soms zagen. Tijdens de testdagen reden zij ook gedecideerd hun ronden en vielen ze eigenlijk nauwelijks op. "Het was bijna saai", lachte teambaas Guenther Steiner na afloop. In de tijdenlijsten stonden ze er niet goed voor, maar ook niet slecht. Een beetje wat we vorig jaar ook zagen van Haas. Waarschijnlijk gaan ze zich niet het hele jaar lang kunnen mengen met de beste teams uit het middenveld, maar af en toe kunnen we best wat leuks van ze verwachten.

AlphaTauri: Betrouwbaar maar niet heel snel

Aantal ronden: 456 (1e) Betrouwbaarheid: Uitmuntend Snelheid: Matig Ronde, na ronde, na ronde, na ronde. Nyck De vries bleef maar rondjes rijden in Bahrein. Hij reed de meeste van alle coureurs en zijn team de meeste van alle teams. Met de betrouwbaarheid zit het dus wel goed en de auto is ook zeker een stap in de goede richting ten opzichte van vorig jaar. Maar het lijkt niet per se een grotere stap te zijn dan de concurrentie heeft gezet. Kijkend naar de tijdenlijsten en de langere runs, dan zal AlphaTauri op het eerste oog ook dit jaar moeten vechten om de broodkruimels achteraan het middenveld. De Vries is er in ieder geval helemaal klaar voor en hopelijk kan hij met zijn ervaring vanaf volgende week nog het verschil maken en het maximale uit zijn AlphaTauri AT04 persen.

Williams: Geen drama, weinig snelheid

Aantal ronden: 439 (2e) Betrouwbaarheid: Zeer goed Snelheid: Matig Het is een beetje hetzelfde verhaal bij Williams als bij AlphaTauri. Het team was solide, reed veel ronden, kende geen problemen, maar een grote sprong in de rangorde zal het team niet opeens maken. Zelf noemt Williams de testdagen 'zeer succesvol', vanwege de 2400 betrouwbare kilometers die de nieuwe bolide heeft afgelegd. Een goede basis is dus gelegd. "Niemand weet hoe iedereen er precies voor staat", luidt de conclusie van teambaas James Vowles. Vooraan het veld lijkt het allemaal duidelijk te zijn, met enkele teams die ver voor liggen op de rest." "Verder naar achteraan is het echter een spannend gevecht. Het zal draaien om welk team alle problemen op weet te lossen en de auto het snelste weer door te ontwikkelen", zo vat hij deze lijst mooi samen.

De rangorde?

Het beeld dat we na de testweken krijgen, is als volgt: Topteams: Red Bull en Ferrari Zwemmend tussen de top en het middenveld: Mercedes Voorkant van het middenveld : Aston Martin, Alpine en Alfa Romeo Achterkant van het middenveld : McLaren, Haas, AlphaTauri en Williams Maar goed. We zeggen het nogmaals: het waren slechts testdagen. Laat dat nieuwe seizoen maar komen.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'