Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De grootste F1-teleurstellingen van 2022

In 2022 werden we getrakteerd op een aantal fantastische momenten in de Formule 1, maar tegenover elk hoogtepunt staat ook een dieptepunt. Wat waren de grootste teleurstellingen van het jaar?

Het was weer een jaar boordevol hoogtepunten in de Formule 1, vooral voor Max Verstappen en Red Bull. In het tweede kampioenschapsjaar van de Nederlander ging er, los van een moeizame start, weinig mis bij het topteam. Beide titels zijn binnen en de Oostenrijkse renstal heeft een recordjaar neergezet. Natuurlijk kijkt niet iedereen terug op een topjaar in de koningsklasse. Een aantal teams, coureurs en partijen blunderen. Ook een paar zaken binnen de F1 zorgden voor een flinke teleurstelling bij de fans. Om de teleurstellingen achter ons te laten voordat het kalenderjaar 2022 voorbij is, hieronder nog één keer een overzicht.

Ferrari, AlphaTauri en Williams

AlphaTauri en Williams hoopten op een beter jaar in 2022, maar het tegenovergestelde werd werkelijkheid. Het eerstgenoemde team wilde één van de snelsten worden in het middenveld en de verwachtingen waren hoog. Te hoog, zo bleek wel na de eerste races van het jaar. AT was veel minder competitief en zakte uiteindelijk terug naar de negende plaats in het kampioenschap Slechts één team deed het dus slechter en dat was Williams. Het is de afgelopen jaren geen verrassing geweest dat de Britse renstal het moeilijk heeft, maar met een nieuw tijdperk in de F1 werd er wel wat meer verwacht dan het scoren van acht punten. De rest van de teams scoorden allen in ieder geval meer dan dertig punten. Onder deze teams zat natuurlijk ook Ferrari, de nummer twee van 2022. Nu moet er benadrukt worden dat de Italiaanse renstal voorafgaand aan het seizoen niet direct uitging van de wereldtitel in het eerste jaar van de nieuwe regels, maar toch: het had wel gekund. Ferrari had aan het begin van het seizoen de snelste auto. Strategische blunders, fouten van de coureurs, een ietwat onbetrouwbare Ferrari-motor en het verliezen van de ontwikkelingsrace waren uiteindelijk de grootste factoren waardoor ze verloren. Teleurstellend is het zeker, maar de Scuderia heeft de smaak van de overwinning in ieder geval kunnen proeven.

Ricciardo, Schumacher en Latifi

Naast de teams waren er ook wat coureurs die in 2022 teleurstelden en dit moesten bekopen met hun plek in de koningsklasse. Naast Sebastian Vettel, die overigens zelf voor zijn vertrek koos, zagen we Daniel Ricciardo, Mick Schumacher en Nicholas Latifi de F1 verlaten. Ricciardo viel dit jaar zwaar tegen, vooral ten opzichte van zijn teamgenoot Lando Norris. Terwijl Norris best of the rest werd, had Ricciardo al regelmatig moeite om in de punten te rijden. McLaren koos ervoor om een punt achter de samenwerking te zetten, ondanks het feit dat de Australiër eigenlijk een contract had voor 2023. Bij concurrent Haas was het Schumacher die zijn zitje verloor. De jonge Duitser debuteerde een jaar eerder, maar wist de Amerikaanse renstal en de Ferrari-familie niet te overtuigen. Mede dankzij een aantal peperdure crashes moest hij vertrekken. De exit van Latifi zal voor velen niet als een verrassing komen. De Canadees werd jaar op jaar verslagen door zijn teamgenoten bij Williams en de zak met miljoenen was op een gegeven moment niet meer genoeg om zijn plek te behouden.

Sprintraces

Afgelopen seizoen zagen we wederom drie sprintraces, maar écht spektakel kwam maar zelden voorbij. De FIA legde zelf al uit dat het belangrijk is op welke circuits er een sprintrace wordt gehouden. Op sommige locaties is een korte race van 100 kilometer niet heel spectaculair. Het was überhaupt al vaak treintje rijden, vooral aan de voorkant van het veld. Coureurs van de topteams nemen niet al te veel risico in de sprintrace en dat is logisch ook: de meeste punten worden uitgedeeld op zondag. Na twee jaar van experimenteren wordt het aantal sprints in 2023 opgeschaald naar zes stuks, waarbij er volgens de F1 ook beter is gekeken naar de locaties.

Duidelijke FIA-regels

Regels in de Formule 1 zijn zoals in elke sport onmisbaar. Natuurlijk moet er wel duidelijkheid zijn, voordat er zich een situatie voordoet zoals we zagen in Japan. Max Verstappen won de race, maar nog nét niet de wereldtitel. Of toch wel? Uiteindelijk bleek het wel zo te zijn, maar er heerste onduidelijkheid. De FIA benadrukte dat de regels gewoon zijn gevolgd en dat is natuurlijk zo, maar als de hele Formule 1-wereld niet begrijpt hoe het zit met de regels en alleen de wedstrijdleiding wel, dan moet er meer duidelijkheid komen. Na de onduidelijkheid in Suzuka en de ietwat ongemakkelijke titelwinst van Verstappen weten de fans nu in ieder geval wel hoe het zit. Duidelijkheid over het budgetplafond is natuurlijk ook meer dan welkom, al hielp Red Bull daar een handje mee door te laten zien dat de catering er in ieder geval niet bij hoort. Alle onduidelijkheid haalt zo af en toe de charme er een beetje van af, maar met de budgetcap en het nieuwe F1-tijdperk nog in de kinderschoenen is het aan de andere kant ook weer logisch.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'