Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De kleine updates die Red Bull in Monaco naar de overwinning hielpen

Red Bull had in Monaco een aantal kleine updates meegenomen die Sergio Perez tijdens de race mede naar de overwinning hielpen. Paolo Filisetti, technisch F1-analist voor RacingNews365, legt uit.

In de Formule 1 kunnen de kleinste updates toch de grootste invloed hebben en na de GP van Monaco, die door Sergio Perez winnend werd afgesloten, verdient de RB18 van Red Bull daarom extra aandacht. De Mexicaanse coureur begon vanaf de derde startplek, maar wist deze tijdens de race in Monte Carlo, die begon in natte en eindigde in droge omstandigheden, om te zetten in een overwinning. De pace van de twee topteams zat het hele weekend zeer dicht op elkaar, ook al wist Ferrari tijdens de kwalificatie de gehele eerste startrij te veroveren. Er waren enkele kleine upgrades te spotten op de RB18, die Perez op weg naar zijn overwinning - de vierde achtereenvolgende zege voor Red Bull - vooruit hielpen.

Meerdere updates

Een van de veranderingen aan de RB18 in Monaco was een kleine aanpassing aan de luchtinlaten van de voorremmen, die een net wat andere opening kregen dan voorheen. In Monaco krijgen de remmen het niet heel zwaar te verduren en zo wordt erop toegezien dat de remmen niet teveel afkoelen en ze juist op arbeidstemperatuur blijven, In het binnenste deel van de remtrommel is daarnaast een verticale sleuf koelingssleuf toegevoegd. Want hoewel de warmte nuttig is om de remmen op temperatuur te houden, wil je niet hebben dat die warmte via het wiel wordt afgegeven aan de banden. Daardoor zou de bandendruk minder goed gecontroleerd kunnen worden. Ook waren er nieuwe koelingsopeningen te spotten bovenaan en aan de achterkant van de sidepods. Dit laatste werd eveneens gedaan omdat er op dit circuit minder koeling nodig is. En minder koeling zorgt voor minder drag, oftewel een snellere bolide. In aanloop naar de GP in Monaco werd tot slot de omvang van de bovenste 'kieuwen' van de Red Bull gereduceerd, terwijl de afvoer van de hitte afkomstig van de krachtbron toch gegarandeerd kon worden door een soort lip die het team introduceerde aan de achterkant van de sidepod (zie de foto hierboven). Dankzij deze wijziging kon er meer warme lucht ontsnappen uit het onderste, achterste einde van de radiatoren, die diep in de zijkanten van de RB18 zijn geplaatst.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden