Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De nieuwe F1-regels die toekomstige Mercedes-kopieën moeten voorkomen

Vorig jaar februari werd de Formule 1-paddock tijdens de testdagen opgeschud door Racing Point, dat plots met een onvervalste Mercedes-kopie op de proppen kwam. Het zorgde op zijn zachtst gezegd voor veel ophef, waarna de FIA ingreep en nieuwe regels heeft ingevoerd die vanaf heden van kracht zijn. Zo zitten die in elkaar.

De Racing Point RP20 werd aan het begin van het 2020-seizoen in de Formule 1-paddock al snel omgedoopt tot de 'Roze Mercedes'. De bolide was een bijna één-op-één kopie van de Mercedes W10, waarmee Lewis Hamilton in 2019 zijn zesde wereldtitel in de wacht wist te slepen. Het zorgde voor veel ophef en na een protest van Renault werd door de FIA geoordeeld dat de brake ducts aan de achterkant van de wagen illegaal waren, omdat deze waren gekopieerd van Mercedes terwijl deze (sinds 2020) op de lijst met zogeheten 'listed parts' stonden. Onderdelen op die lijst moeten geheel zelf zijn gedesigned en geproduceerd. Er werden 15 WK-punten afgetrokken en Racing Point ontving van de FIA een boete van 400.000 dollar. Toch mocht het team verder rijden met dezelfde brake ducts, omdat de regels niet duidelijk genoeg waren. De druk van de andere teams om zwaarder te straffen werd groter en groter, maar toen de FIA beloofde de regels aan te zullen scherpen, werden de hooivorken weer opgeborgen. Hieronder zie je de overeenkomsten. Artikel gaat verder onder de afbeeldingen.

De regelveranderingen

Zoals beloofd heeft de FIA doorgepakt en nieuwe regels ingevoerd. Om te beginnen is de term 'listed parts' vervangen door 'listed team components'. De definitie is aangescherpt en luidt als volgt: "Onderdelen van welke het design en het intellectuele eigendom het exclusieve eigendom is van een deelnemend team". Om dit te kunnen bewijzen moeten de teams 3D-tekeningen, designs, simulaties en windtunneldata kunnen overleggen. Wel mogen derde partijen buiten de Formule 1 nog steeds dit soort componenten ontwikkelen in opdracht van een Formule 1-team, zoals bijvoorbeeld raceautofabrikant Dallara veel doet voor Haas F1. Dit mag echter alleen als deze derde partij op welke manier dan ook niet verbonden is aan een ander Formule 1-team. Het is lastig om kopiëren te verbieden en te voorkomen. Als een bepaald concept heel goed werkt, dan zullen andere teams hier ook naar gaan kijken. Als teams bepaalde filosofieën overnemen, dan mag dat volgens de nieuwe regels echter alleen maar als deze informatie 'toegankelijk is voor alle andere concurrenten' en 'verkrijgbaar is tijdens raceweekenden of testdagen'. Met verkrijgbaar bedoelt de FIA dus eigenlijk simpelweg dat de onderdelen met het blote oog te zien zijn op het moment dat een team er mee rond rijdt over het circuit. Het reverse engineeren wordt wel ten strengste verboden vanaf 2021. Wat houdt reverse engineering dan precies in? De FIA specificeert het in artikel 22.3.3 van de technische regels als volgt: "Het gebruiken van afbeeldingen of foto's, gecombineerd met software die deze kan omzetten in belangrijke informatie. 3D-camera's en andere 3D-technieken om andermans onderdelen te kopiëren zijn ook verboden, net als het scannen van andermans onderdelen en alle andere technieken die reverse engineering mogelijk maken."

Valt dat te controleren?

De FIA denkt van wel. Mochten er verdenkingen zijn dat iemand à la Racing Point extreem heeft gekopieerd en reversed engineering heeft toegepast, dan is het aan de mondiale autosportbond om haar oordeel te vellen over de verdachte onderdelen. Om dat voor de FIA mogelijk te maken moeten alle teams wanneer de FIA dat vraagt data en allerlei andere informatie aanleveren die aan moeten kunnen tonen dat het designproces van het desbetreffende onderdeel geheel in lijn met de bovenstaande regels heeft plaatsgevonden. Toch bevatten de nieuwe technische regels omtrent het kopiëren een passage die bevestigt dat de designs die in 2019 en 2020 zijn goedgekeurd ook in 2021 legaal zullen zijn, ongeacht deze wel of niet zijn gekopieerd. Aston Martin hoeft dus niet te vrezen voor nieuwe straffen vanwege oude onderdelen die men heeft gekopieerd van Mercedes. Deze onderdelen mogen ook verder ontwikkeld worden in 2021, in hoeverre de regels dat toelaten natuurlijk. Artikel gaat verder onder de afbeeldingen

Al met al is het Racing Point geweest die het balletje heeft laten rollen door de Mercedes W10 te kopiëren. Het zorgde voor een stortvloed aan commentaar, dat ervoor heeft gezorgd dat het 'gekopieer' vanaf heden verleden tijd is. In 2021 zullen we ongetwijfeld nog steeds veel Mercedes terugzien in de Aston Martin-bolide. In 2022, als de compleet nieuwe wagens hun intrede zullen doen, dan is dat verleden tijd en zien we als het goed is tien unieke - of in ieder geval zelf ontworpen - bolides. Afkijken kan nog steeds, maar de hulpmiddelen om dit succesvol te doen zijn dus verbannen. Of het daarom nog zin heeft om af te kijken bij de concurrent is nog maar de vraag, maar ongetwijfeld zal het nog steeds gebeuren. In de Formule 1 zoeken alle teams nou eenmaal de grenzen op en kijkt iedereen naar elkaars wagens. Dat zal nooit veranderen.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"