Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De Turkse Grand Prix die de bom binnen Red Bull deed barsten

Op het circuit van Istanbul Park is de afgelopen jaren genoeg gebeurd, zo zagen we in 2020 een chaotische race door een glibberig circuit. Eén van de meest spraakmakende momenten vond echter plaats in 2010, toen de relatie tussen Red Bull-rijders Sebastian Vettel en Mark Webber ernstig bekoelde door een crash tijdens de Turkse Grand Prix.

In 2010 bleek de bolide van Red Bull kampioenschapswaardig, waardoor Sebastian Vettel en Mark Webber de kans kregen om hun eerste wereldtitel binnen te slepen. Webber als de ervaren coureur bij Red Bull, Vettel als de relatief jonge coureur. De tensie tussen de twee teamgenoten bouwde gedurende het seizoen op, maar in Turkije barstte de bom tussen de twee na de spraakmakende crash op het Istanbul Park circuit Tijdens de GP van Turkije 2010 vochten zowel Webber als Vettel om de overwinning. Vettel probeerde zijn teamgenoot in te halen, maar stuurde hierbij te veel naar rechts. De twee raakten elkaar, Vettel viel uit. Webber kon uiteindelijk doorrijden en eindigde nog op het podium, maar de relatie tussen de twee teamgenoten verslechterde enorm. Achter de schermen ging het sindsdien steeds slechter bij bij de mannen van Red Bull. "We zijn op professioneel vlak absoluut over de schreef gegaan", gaf Webber later toe bij Channel 4 . "We hadden het vertrouwen in elkaar compleet verloren." Vettel was zich na het incident van geen kwaad bewust. Niet over zijn actie op de baan en niet over de manier waarop hij later naar zijn hoofd wees: "Ik had het zo weer gedaan, simpelweg omdat ik vond dat ik goed zat", zei de Duitser op de maandag na het incident tegen de BBC . "Ik denk dat het duidelijk was, het was echt geen gestoord gebaar. Volgens mij begreep iedereen het wel." Maar niet iedereen was het met de uiteindelijke wereldkampioen van 2010 eens. Naast Webber, die zich natuurlijk uitsprak tegen de inhaalactie van Vettel, moest ook Christian Horner later toegeven fout te zitten. De Red Bull-teambaas legde net als Helmut Marko de schuld neer bij Webber, maar kwam hier op terug. "Het was fout om één coureur de schuld te geven." Na het incident verslechterde de relatie enorm. Anno 2021 hebben Webber en Vettel het 'na een aantal flessen rode wijn verder te zijn' weer bijgelegd, maar de rivaliteit binnen Red Bull ging door tot aan het moment dat Webber besloot te stoppen na het seizoen van 2013. Intern kan een crash tussen twee coureurs snel voor frictie binnen het team zorgen, zo lieten de twee in 2010 duidelijk zien. Of de gemoederen ook zo snel oplopen tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton, mochten de coureurs nog vaker elkaar van het circuit af duwen, is een situatie als die tussen Vettel en Webber niet ondenkbaar, al lijken de twee coureurs hun acties op het circuit naast het asfalt tot dusver nog los kunnen laten. Bekijk de video van de crash tussen Vettel en Webber hieronder.

1297168898362454018

Mark Webber on the intense rivalry at Red Bull Watch the full episode of #F1Unscripted on our YouTube, on Sunday at 12:00 BST #F1 @Heineken #SocialiseResponsibly pic.twitter.com/jqkPflwzI2 — Formula 1 (@F1) August 22, 2020

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"