Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Formule 1 2020

Deze coureurs hebben de meest ondankbare positie in de Formule 1

Alle Formule 1-coureurs zitten ten tijde van de coronacrisis op de reservebank, maar als komende zomer de lichten alsnog op groen gaan, blijft een klein gezelschap alleen achter: de test- en reservecoureurs. RacingNews365 zet ze op een rijtje.

Het is misschien wel de meest ondankbare aanstelling om te hebben in de Formule 1, die van test- en reservecoureur. Ja, je mag zelf Formule 1-coureur noemen, maar eigenlijk ben je het niet. Met de strenge testrestricties van tegenwoordig kom je gewoon niet aan rijden toe, los van een rookietest of wat simulatorwerk. Enkel de reservemannen met een diepe buidel kunnen nog wel eens een vrijdagtraining 'kopen'. Gelukkig doet een hoop reservecoureurs er nog wat naast. Een overzicht:

Mercedes:
Hier zijn Stoffel Vandoorne en Esteban Gutierrez de reservisten, met dien verstande dat Vandoorne de échte rol van reservecoureur vervult, voor het geval Lewis Hamilton of Valtteri Bottas iets mocht overkomen. Vandoorne weet hoe het is om in te vallen: in 2016 verving hij bij McLaren de geblesseerde Fernando Alonso en hij scoorde bij zijn debuut in Bahrein prompt een punt.

Ferrari
:
De Scuderia heeft een naam hoog te houden met reservisten (denk aan Felipe Massa, Marc Gene en Luca Badoer in een grijs verleden), maar momenteel vervult niemand de rol van derde man.

Red Bull/AlphaTauri
:
Sebastien Buemi, een grote meneer in zowel Formule E als WEC, is opnieuw één van de derde mannen voor het geval er iets loos in met Max Verstappen of Alexander Albon. In het verleden presteerde de Zwitser zeker niet onverdienstelijk bij Toro Rosso, maar werd toch door Red Bull te licht bevonden voor het grote werk. Formule 2-coureur Sergio Setta Camara is de andere man op de reservebank. Beide heren vervullen trouwens dezelfde rol bij Red Bulls zusterteam AlphaTauri.

McLaren:
Het team heeft nog geen vaste derde rijder onder contract staan.

Renault:
Het Franse merk heeft met Guanyu Zhou een Chinese reservecoureur op de loonlijst. Of hij ook daadwerkelijk Grands Prix mag rijden mocht Daniel Ricciardo of Esteban Ocon iets mankeren, is niet geheel duidelijk. Zhou maakte deel uit van de Ferrari Drivers Academy.

Racing Point
:
Het team dat in 2021 verder gaat als Aston Martin heeft nog geen derde rijder benoemd.

			© Circuit de Barcelona-Catalunya
	© Circuit de Barcelona-Catalunya

Alfa Romeo:
Het is duidelijk wie bij de Zwitsers/Italiaanse renstal de derde man is: Robert Kubica, die ook de nodige sponsormiljoenen van Orlen inbrengt, racet zodra Kimi Räikkönen dan wel Antonio Giovinazzi is uitgeschakeld. Tatiana Calderon is er voor wat simulatiewerk.

Haas:
Pietro Fittipaldi (links op de foto) is sinds deze week officieel de derde rijder bij Haas. De kleinzoon van de legendarische tweevoudig wereldkampioen Emerson Fittipaldi staat op poleposition in het geval van blessureleed bij de vaste coureurs. Louis Deletraz mag vooral simulatiebijdragen leveren. Hij is de zoon van mogelijk de traagste F1-coureur ooit die aan de start van een GP verscheen: Jean-Denis Deletraz.

Williams
:
Het langzaamste Formule 1-team van 2019 heeft de meeste testrijders in dienst. Jack Aitken (Brit met Zuid-Koreaanse roots) is de eerste reserve, en met Dan Ticktum heeft de renstal een groot talent op de reservebank, maar wel eentje met een gebruiksaanwijzing. Red Bull was de Brit al snel zat en ontsloeg hem. Israëliër Roy Nissany (zoon van Chanoch Nissany, voormalig testrijder bij Minardi) mag vooral betalen voor zijn diensten en Jamie Chadwick, de winnares van de vrouwenserie W Series, krijgt enig simulatiewerk toebedeeld.

0 reacties