Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze coureurs staan klaar als Mazepin door de FIA wordt verbannen

De FIA komt dinsdagmiddag bij elkaar om te praten over de gebeurtenissen in Oekraïne, waar Rusland is binnengevallen. Mogelijk is de uitkomst van die vergadering dat er geen Russen meer mee mogen doen aan autosportactiviteiten buiten hun eigen land.

Het stoeltje van Nikita Mazepin is gevaar. Niet alleen omdat Haas haar banden met de Russische sponsor Uralkali lijkt door te snijden, maar ook omdat hij misschien van de FIA niet eens meer mee mag doen aan de Formule 1. De FIA komt dinsdagmiddag namelijk bij elkaar om te praten over eventuele sancties voor Russische deelnemers aan autosportevenementen, nadat het Internationale Olympische Comité had opgeroepen om Russische sporters uit te sluiten van deelname aan evenementen buiten hun eigen land. Mocht Mazepin inderdaad uit worden gesloten van deelname, dan moet Haas noodgedwongen op zoek naar een nieuwe coureurs. We zetten alle mogelijkheden op een rijtje.

Pietro Fittipaldi

Dit lijkt, in ieder geval op de korte termijn, de logische vervanger voor Mazepin. Pietro Fittipaldi is de officiële reservecoureur van Haas en zal dus de eerste in de rij zijn van vervangers. Teambaas Guenther Steiner zei eerder ook al dat het de logische vervanger voor Mazepin zou zijn. De 26-jarige Braziliaan, kleinkind van meervoudig wereldkampioen Emerson Fitipaldi, heeft al twee Formule 1-Grands Prix achter zijn naam staan. Eind 2020 mocht hij namelijk twee keer invallen voor Romain Grosjean, nadat de Fransman verschrikkelijk hard was gecrasht in Bahrein en in de vlammenzee zijn handen had geblesseerd.

Antonio Giovinazzi

Een andere semi-logische optie zou Antonio Giovinazzi zijn. Mocht Haas toch liever verder willen kijken en een meer ervaren coureur in willen zetten, dan is de Italiaan zeker een optie. Ten eerste omdat hij vorig seizoen nog in de Formule 1 reed en dus de feel nog zal hebben. Ook fysiek zal hij de minste trainingsmeters moeten maken om weer topfit voor F1 te worden. Bovendien is hij nu Formule E-coureur, dus zal hij fysiek in vorm zijn. Gio heeft 62 Formule 1-races achter zijn naam staan en heeft ook al ervaring met de 2022-bolides, die hij in de simulator al meerdere keren aan de tand heeft gevoeld. Ook is hij reservecoureur van Ferrari, dat nauwe banden onderhoudt met Haas.

Robert Kubica

Robert Kubica is de enige coureur op deze aardbol die de 2022-bolide op het circuit heeft bestuurd, maar tegelijkertijd geen vast F1-zitje heeft. Vorige week mocht hij een ochtend de C42 uitproberen, al kon hij door meerdere problemen niet veel ronden rijden. Het is wel een lastig verhaal, want de Poolse sponsor die Kubica meeneemt staat al prominent op de nieuwe Alfa Romeo-bolide. Het is dan ook maar de vraag of hij zomaar midden in een seizoen de overstap kan maken van de Zwitserse naar de Amerikaanse renstal, die bovendien concurrenten zijn van elkaar.

Oscar Piastri

Op papier is Oscar Piastri ook een interessante optie. De reservecoureur van Alpine, die de afgelopen drie jaar drie keer op rij kampioen werd in respectievelijk de Formule Renault, Formule 3 en Formule 2, wist geen zitje te veroveren in de koningsklasse van de autosport. Zijn werkgever Alpine had namelijk geen vaste plaats voor hem, dus zal hij daar nu de taak van reservecoureur op zich nemen. Als ze hem toch nog ervaring op willen laten doen, dan is Haas een ideaal team. Het is de vraag of Ferrari, dat een nauwe samenwerking heeft met Haas, dat echter ziet zitten. Alpine is namelijk een concurrent van de Italianen. Zo zou Piastri bijvoorbeeld informatie kunnen inwinnen over de motor. Een soort constructie zou echter mogelijk moeten zijn, zo bewezen Mercedes en Red Bull, toen Albon de overstap mocht maken naar Williams.

Nico Hulkenberg

Een outsider voor het stoeltje, maar Nico is nog steeds aanwezig in de Formule 1-wereld. Momenteel is hij reservecoureur voor Aston Martin. Zijn laatste Formule 1-races reed hij in 2020, toen hij in mocht vallen voor Sergio Perez en Lance Stroll. Sindsdien reed hij geen meter meer, wat niet in zijn voordeel zal zijn. Wat wel in zijn voordeel is, is dat de Duitser al veel meters heeft gemaakt in de nieuwe bolides, maar dan wel in de simulator. Qua training zal hij ook nog steeds relatief fit zijn en ondanks zijn 34 jaren liet hij in 2020 zien een goede invaller te kunnen zijn.

Andere mogelijkheden voor Haas?

Robert Shwartzman is een Ferrari-junior die ook tegen een overstap naar de Formule 1 aanhikt. Hij won de Formule 3 in zijn debuutseizoen en in zijn twee jaar in de Formule 2 werd hij vierde en tweede in het klassement. Hij rijdt echter momenteel onder de Russische vlag, dus ook hij zal niet kunnen racen als de FIA oordeelt dat Russen niet meer in actie mogen komen in F1. Hetzelfde zou gelden voor een andere outsider, Daniil Kvyat. Wel werd Shwartzman in Israël geboren, dus misschien kan hij nog een andere constructie opzetten en onder die vlag uitkomen. Louis Deletraz was voorheen reservecoureur van Haas, maar werd over het hoofd gezien toen Grosjean weg viel eind 2020. Hij maakte zich vervolgens niet populair met zijn opmerkingen en de kans is dus klein dat hij op de radar staat van de Amerikaanse renstal. Bovendien rijdt hij tegenwoordig in het WEC en is hij dus niet meer betrokken bij de single seaters. Een hele bijzondere optie zou Ferrari-junior Arthur Leclerc, het kleine broertje van, zijn. De jonge Monegask doet het goed in de Formule 3 en won eerder dit jaar al de Formula Regional Asian Series. Hij is dus in vorm, maar aangezien hij nog geen F2 heeft gereden zou het een wel hele grote stap zijn voor hem. Als Amerikaans team zou Haas tot slot nog in eigen land kunnen kijken. Het IndyCar-seizoen is echter net begonnen en het is maar de vraag of de grote namen de overstap willen maken naar F1 voor een achterhoedeteam. Bovendien is het nog maar de vraag of ze genoeg licentiepunten hebben.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'