Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze straffen hangen Verstappen mogelijk boven het hoofd

Max Verstappen moet nog altijd vrezen voor een straf na een incident met Lewis Hamilton tijdens de GP van Brazilië. Mercedes heeft de FIA gevraagd om de situatie opnieuw te bekijken nadat er nieuwe beelden van de verdedigingsactie online kwamen. Dit zijn de mogelijke uitkomsten.

Het belooft een spannende dag te worden voor Max Verstappen en Red Bull. Later vanmiddag moeten zowel Red Bull als Mercedes zich melden bij de stewards naar aanleiding van het 'right to review' dat Mercedes heeft aangevraagd naar aanleiding van het incident in ronde 48 - daarbij belandden Hamilton en Verstappen buiten de baan. Mercedes is van mening dat Verstappen hiervoor een straft verdient, maar de wedstrijdleiding besloot het incident tijdens de Braziliaanse GP niet te bestraffen. Volgens Mercedes is er nieuw bewijs voor handen, bestaande uit onder meer (onboard)-videobeelden die niet voorhanden waren tijdens het moment waarop de wedstrijdleiding haar oordeel uitsprak.

Hoe werkt een 'right to review'

De FIA heeft in haar International Sporting Code opgenomen dat de teams recht hebben op een right of review. Oftewel, ieder team heeft er recht op dat een situatie nog eens wordt bekeken. Mercedes maakt daar nu gebruik van. Er zijn echter wel wat voorwaarden die daar aan hangen, want de situatie moet ten opzichte van afgelopen weekend wel veranderen. Mercedes moet namelijk met nieuw bewijs of nieuwe bewijzen komen. De wedstrijdleiding heeft het incident tussen Verstappen en Hamilton tijdens de wedstrijd al beoordeeld, maar had op dat moment niet alle camerabeelden beschikbaar. Mercedes is van mening dat de nieuwe (onboard)beelden mogelijk een ander licht op de zaak werpen. Het team zal ongetwijfeld ook data met zich meenemen waarin de racelijnen van Hamilton en Verstappen, maar ook zaken als het moment van remmen en insturen meegenomen worden. Artikel 14.1.1 van de International Sporting Code van de mondiale autosportbond stelt het volgende: "Als er in een FIA-kampioenschap een significant en relevant nieuw element wordt ontdekt dat ten tijde van de initiële beslissing niet bij de partijen bekend was, dan kunnen de stewards mogelijk hun beslissing opnieuw onder de loep nemen." "In dat geval moeten de stewards elkaar ontmoeten (in persoon of online) op een samen te bepalen datum, moeten ze de betrokken partij of partijen oproepen om uitleg te komen geven en moeten ze een oordeel vellen aan de hand van de nieuwe elementen", aldus het document van de autosportbond.

Welke straffen hangen Verstappen mogelijk boven het hoofd?

Allereerst moet de wedstrijdleiding oordelen dat er genoeg aanknopingspunten zijn om de zaak in behandeling te nemen. Als ze zo oordelen moet Mercedes formeel een protest indienen tegen de beslissing van de wedstrijdleiding. Zodra dit gebeurt zal de situatie door de wedstrijdleiding opnieuw beoordeeld worden. Er zijn dan een paar uitkomsten: Een tijdstraf van vijf seconden, opgeteld bij de uitslag van de Braziliaanse Grand Prix Een gridstraf van drie of vijf plaatsen voor de GP van Qatar Geen straf voor Verstappen Een tijdstraf van vijf seconden ligt niet in de lijn der verwachting. Het zou betekenen dat Verstappen van de tweede naar de derde positie terugvalt en Valtteri Bottas zijn P2 overneemt. Hierdoor zou de Nederlander drie WK-punten verliezen en zijn voorsprong in het WK zien slinken van 14 naar 11 punten. Een gridstraf lijkt de enige logische strafmaat, waarbij drie plaatsen in het verleden het meest werd gebruikt. Denk ook aan de crash tussen Verstappen en Hamilton op Monza. Toen volgde een gridstraf voor de race er na. Last but not least, kan de wedstrijdleiding ook na een formeel protest nog oordelen dat er geen straf nodig is voor Verstappen. Die kans is echter kleiner, want als men dat van mening was, dan zou dit al bij het right to review medegedeeld worden, na het beoordelen van de data die toen beschikbaar werd gesteld - hetgeen Red Bull overkwam toen het na Verstappen's crash in Silverstone een hogere straf wenste voor Hamilton.

Viaplay
x
Breaking FIA verwerpt protest Aston Martin