Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Doornbos: "Bijna gênant te noemen wat er bij Red Bull is gebeurd"

Het onderwerp Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Turkije lijkt nog steeds niet helemaal te zijn afgesloten. Kort na de race in Istanbul noemde Robert Doornbos de race van Verstappen de slechtste race uit zijn carrière. Nu hij meer informatie heeft over (een deel van) de oorzaak, krabbelt hij wat terug en is hij vooral verbaasd over de blunder van Red Bull.

In het Ziggo Sport Formule 1-café wordt uitvoerig de Grand Prix van Turkije besproken. Op het eerste oog was het een zwaar tegenvallende race van de kant van Max Verstappen, maar na de race werd duidelijk dat hem niet alles aan te rekenen viel. De spin met Sergio Perez was en bleef onhandig, maar de fout die Red Bull daarna in de pitstraat maakte - het team blunderde met de afstelling van de voorvleugel van de Nederlander - is volgens analist Robert Doornbos nagenoeg een blamage te noemen. “Het is bijna gênant te noemen wat er daar in de pitstraat is gebeurd", blikt de voormalig coureur terug op de blunder van Red Bull in Istanbul. "Na de kwalificatie is de afstelling van de voorvleugel een van de weinige dingen die je mag aanpassen in aanloop naar of tijdens de race." Het was niet zomaar een foutje, het was een fout die grote impact had op de race van de Red Bull-coureur, meent Doornbos. "Zeven graden verschil! Voor de mensen thuis: dat is met het blote oog bijna niet te zien, maar voor een coureur is het gigagroot. In de kwalificatie verander je het met een kwart, halve of misschien volle graad", zo legt hij uit. En Max had het volgens Doornbos niet door dat zijn onderstuur werd veroorzaakt door die scheef afgestelde voorvleugel. "Als rijder heb je dat niet in de gaten. Hij had wel tools, wat knopjes op zijn stuur, waarmee hij zijn differentieel aan kon passen. Daardoor creëerde hij heel veel overstuur in zijn auto. Je improviseert in dat soort situaties. Hij maakte het beste van een slechte situatie”, oordelen hij en de andere tafelgast Tim Coronel. Kort na afloop oordeelde de voormalig Red Bull-coureur nog dat het een van Max' slechtste races ooit was , waarna Verstappen daags na de race terug beet en zei 'dat het geen kenners waren' die dat claimden. Doornbos nuanceert nu zijn uitspraak van afgelopen zondagmiddag. "Ik had hem dit seizoen nog niet op een fout kunnen betrappen, dus daarom noemde ik dit zijn slechtste race. Als je de spin zag achter Perez, met 280 kilometer per uur... Dat hij hem in probeert te halen, daar ben ik helemaal voor. Dan kom je daar samen vol gas bij die bocht elf aan, maar dat is niet de plek om kort er achter te zitten, verloor hij zijn downforce en was hij de auto kwijt", is de analist toch nog enigszins kritisch. Er is echter echt geen man over boord, daar is iedereen aan de Ziggo-tafel het wel over eens. "Het was het weekend om pole te pakken en de race te winnen, want hoe vaak komt het voor dat Mercedes het niet voor elkaar heeft? Maar, elke grote sporter heeft wel eens een mindere wedstrijd, die kan er tussen zitten", aldus Doornbos. Reed Verstappen nou echt zo'n slechte race in Turkije of is alle kritiek overdreven? Alles over de Turkse Grand Prix in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
LIVE Reacties na bizar einde sprintkwalificatie