Dramatische afname aantal inhaalacties in Formule 1

30 mei 10:17 Redactie

Formule 1 wordt steeds meer een optocht


Het Formule 1 seizoen 2017 is spannend aan de kop van het veld, maar in grote delen van de races gebeurt er werkelijk niets op de baan. De fans klagen massaal over een gebrek aan (inhaal)acties en close racing.

Als we de eerste zes races van 2016 vergelijken met die van 2017 dan zien we direct gigantische verschillen in het aantal inhaalacties. Daar waar 2016 in de eerste zes races 306 inhaalacties kende, komen we dit seizoen niet verder dan 82 stuks. Hiervan komen er al 29 op het conto van de halve regenrace in China en 31 vonden er plaats in Bahrein. 

Pijnlijk is dat er in drie van de zes races gewoon niets gebeurde op de baan. Australië, Rusland en Monaco leverden eigenlijk geen enkele actie op. Welke inhaalactie kan jij je nog herinneren van deze races? In Spanje werd de DRS-zone op het rechte stuk verlengd om meer inhaalacties te krijgen. Een kunstgreep!

Monaco was wederom een typerend voorbeeld van de problematiek van de Formule 1. Met de huidige auto's is het gewoon niet mogelijk om dicht achter een ander te rijden. Als men er dan voor kiest om door de smalle straten van Monaco te rijden weet je op voorhand dat er nauwelijks iets gebeurt. 

Vergelijk aantal inhaalacties 2016 vs 2017



























Grand Prix 2016 2017
Australië 26 
China 128 29
Bahrein 66 31
Rusland 27 1
Spanje 44 16
Monaco 15 3
TOTAAL 306 82

Waarom zijn er minder inhaalacties?


De belangrijkste reden hiervoor is dat de bandenslijtage veel lager is. Vorig jaar stopten de coureurs iedere race twee of drie keer voor nieuwe banden. Het verschil in rondetijd tussen nieuwe en oude banden bedroeg destijds vaak 3-4 seconden per ronde. Een setje ultrasofts was er na een ronde of acht wel aan en een setje supersoft was na vijftien ronden ver op. Anno 2017 gaan de banden veel langer mee, misschien wel te lang. In Rusland en Monaco was het voor de coureurs mogelijk om in theorie zonder stop de race uit te rijden!

De nieuwe regels hebben het in de hand gewerkt dat de onderlinge verschillen veel groter zijn. Mercedes en Ferrari zijn een klasse apart en klokken rondetijden die tot twee seconden per ronde sneller zijn. Ook na een pitstop vallen zij niet meer terug tot achter subtopteams als Force India of Williams, maar behouden ze nu hun posities. 

Wat mogen we verwachten van de komende races?


De snellere circuits van Canada en Azerbeidzjan lenen zich meer voor inhalen door de lange rechte stukken. Canada staat vaak garant voor spektakel, daar waar de GP van Baku vorig jaar een saaie optocht was. De enige actie die we daar zagen was op het rechte stuk van twee kilometer.

Foto: Haas F1

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen