Fernando Alonso: ‘Het is frustrerend als je na 10 ronden je motor terug moet schroeven’

Het lijkt alweer een formule 1 leven geleden dat Fernando Alonso zijn wereldtitels behaalde. In 2005 en 2006 mocht hij zich tot de beste coureur van de wereld kronen, nadat hij in zijn Renault Michael Schumacher versloeg.

De gevechten voor de zeges en titel mist de Spanjaard nog altijd. Naast zijn titels speelde hij ook in 2007, 2010 en 2012 een rol in de titelstrijd. In alle drie de gevallen moest hij de titel echter aan een concurrent laten. De overstap naar McLaren zou ervoor moeten zorgen dat Alonso weer kon vechten om de titels, maar tot op heden zijn de eerste twee seizoen uitgedraaid op een teleurstelling.

Ik heb het geluk dat ik in vijf jaren mocht ervaren hoe het was om voor de titel te vechten. Je traint, je test in de simulator, gaat naar de fabriek, bezoekt evenementen, praat met de media en doet er alles voor om op zondag competitief te zijn en te vechten voor de titel.” laat hij aan Autosport weten.

Uitgelicht:  Tijdstraf en strafpunten voor Perez na crash met Kvyat

De laatste vier seizoenen mis ik dat gevoel, het gevoel van aankomen op een circuit en het zien van kansen.” weet de Spanjaard, die zich het wel weet te relativeren. Slecht voor een klein deel van de coureurs is het weggelegd om te vechten voor de overwinning of de titel.

Aan de andere kant ben ik heel erg gelukkig dat ik de druk en de emoties vijf keer mee mocht maken. Daarvan won ik er twee. Er zijn zoveel concurrenten die ook een groot talent hebben, maar nooit de kans hebben gekregen om überhaupt te racen in de F1.”

Sommige van hen komen in de formule 1 terecht, maar hebben nooit de kans gehad om op het podium te staan. Om een persconferentie voor de top 3 bij te wonen, of het gevoel van het starten vanaf pole of het winnen van een race. Dit ondanks dat ze erg, erg, getalenteerd waren. Ik mis het zeker, maar voel me wel gezegend.”

Het McLaren-Hond avontuur bracht tot op heden nog totaal niet wat Alonso ervan had verwacht. “McLaren is het op een na succesvolste team in de formule 1, daarom is het niet normaal dat je moet vechten om in Q1 te komen.”

Iedereen binnen het team voelt de druk van de verwachtingen die we nog niet waar kunnen maken. Dit frustreert ons allemaal. Daarbij komt ook de persoonlijke frustraties van het niet mee kunnen vechten voor de podiumplaatsen. Soms kan ik niet laten zien wat ik werkelijk kan omdat de auto na 10 ronden al diverse problemen heeft. Je moet dan de motor terugschroeven en de batterijen sparen en dat soort dingen.”

Als een Sauber je dan inhaalt en iedereen juicht over hoe knap die inhaalactie is, weten ze niet dat we met 100 PK minder rondrijden. Het is niet zo dat je het racen verleert, maar in sommige situaties heb je niet alles in eigen hand.”

Foto: McLaren F1

Uitgelicht:  Takuma Sato wint Indy 500, Alonso ploft Honda motor