Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Ferrari bouwt nieuwe betrouwbare raketmotor ondanks verbod op ontwikkeling'

Er was de laatste weken veel te doen over de situatie bij Ferrari in Maranello. Bestuurlijk gaat het niet al te goed, maar Paolo Filisetti, techjournalist voor RacingNews365, heeft ook veel positieve geluiden gehoord uit Emilia-Romagna. De 'nieuwe' motor zou als een raket gaan.

31 december is officieel de laatste werkdag van Mattia Binotto bij Ferrari. Dat zou betekenen dat er op 1 januari een nieuwe baas arriveert bij het team uit Maranello. Niet alleen dat staat het team te wachten, maar waarschijnlijk ook een herindeling van de posities aan de top van het F1-team. Twee posities die nu beiden door Binotto worden gevuld, worden waarschijnlijk uit elkaar getrokken. Volgens de geluiden zal er vanaf 2023 een duidelijkere onderscheiding worden gemaakt tussen de technische kant en de meer 'politieke' kant van het hoogste management van het F1-team. Er zal daardoor waarschijnlijk een positie bij komen, een technisch directeur, iets wat Ferrari momenteel niet heeft. Binotto heeft namelijk ook die rol een soort van op zich genomen. De hoofden van de verschillende technische afdelingen (motor en chassis) rapporten nu aan Binotto. In de toekomst zouden zij aan de TD rapporteren en de vervanger van Binotto houdt zich bezig met andere teambaaszaken. Het zou consequenties kunnen hebben voor de ontwikkelingsplannen van de auto van volgend jaar, maar het nieuws dat er nu uit Maranello komt over de F1-bolide van 2023-bolide, is wel al zeer positief.

Raketmotor

Vooral op het vlak van de Ferrari-motor gaat het naar verluidt goed in Maranello. Het afgelopen seizoen en vooral in de tweede helft van het huidige jaar, is er in Maranello namelijk met man en macht gewerkt aan de betrouwbaarheid van de motor, die begin dit jaar te wensen over liet. Bepaalde motoronderdelen die ten grondslag lagen aan die problemen worden opnieuw ontwikkeld. In het bijzonder wordt er een nieuwe versie van de TJI (Turbulent Jet Injection) systeem ontwikkeld, een systeem dat gebruik wordt bij het verbrandingsproces. Bij de huidige versie liepen de temperaturen namelijk gevaarlijk hoog op en dat was ook niet goed voor de omliggende componenten, zoals de turbo en de MGU-H. Het zou voor verschillende problemen hebben gezorgd met de huidige motor. Ondanks het feit dat de motorontwikkeling tot en met 2025 is bevroren, zijn deze wijzigingen mogelijk omdat er in de reglementen een mogelijkheid tot betrouwbaarheidswijzigingen is opgenomen. Deze toegenomen betrouwbaarheid kan echter wel leiden tot meer vermogen en dus meer performance. Haas-teambaas Guenther Steiner liet eerder deze week doorschemeren dat de Ferrari-motor van 2023 'als een raket gaat'. "Dat heeft Mattia Binotto me verteld", aldus de teambaas van het klantenteam van Ferrari destijds. De prestaties van de nieuwe Ferrari-motor zouden dus uitstekend zijn, waarbij het team bovendien het volledige potentieel van de motor kan benutten zonder bang te zijn voor problemen.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'